1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-28
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu
Obszar analiz lokalizacji S10 i A50/S50 Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej objął ponad 20 tys. km2 i 192 gminy. Zdjęcia: GDDKIA
Poznaliśmy preferowany przez GDDKIA przebieg korytarza dla budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50 i autostrady A50. Korytarze mają ok. 5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Według wstępnych harmonogramów, pierwszymi fragmentami dużej obwodnicy Warszawy możemy pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku. Jaki jest najkorzystniejszy korytarz dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej?

GDDKIA przedstawiła preferowane przebiegi dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – części północnej w ciągu drogi ekspresowej S50 i południowej jako autostrady A50. Drogowcy optymistycznie zakładają, że pierwsze kluczowe odcinki tej trasy będą gotowe na przełomie 2027 i 2028 r. Kompletną, dużą obwodnicą OAW mamy pojechać w 2035 roku.

Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad

Ocena inwestycji w podziale na odcinki decyzyjne pozwoliła stworzyć optymalną kombinację najkorzystniejszych wariantów, przedstawionych w analizie wielokryterialnej. W efekcie optymalny korytarz dla drogi S50 ma długość 165 km, a w jego ciągu zaplanowano ok. 15 węzłów. Szacowany koszt realizacji to 10,9 mld zł. W przypadku południowego odcinka, jako autostrady A50 długość korytarza to 98 km z ok. 10 węzłami, a szacowany koszt to 7,5 mld zł. - Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że wszystkie przedstawione warianty są opłacalne ekonomicznie (skrócenie czasu podróży, mniejsze koszty wypadków, redukcja hałasu). Pozytywne były także wyniki oceny z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – dodają drogowcy. Trzeba pamiętać, że obecny etap prac nad inwestycją nie precyzuje dokładnego przebiegu drogi. Określa jedynie korytarze, o szerokości ok. 5 km, w których może zostać zlokalizowana.

 

Mapa z preferowany wariantem przebiegu A50 i S50 jako Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Mapa z preferowany wariantem przebiegu A50 i S50 jako Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Mapa: GDDKIA

Przedstawiamy poszczególne warianty przebiegu korytarzy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej oraz wariant preferowany przez drogowców.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – część północna w ciągu drogi ekspresowej S50

W ramach Studium korytarzowego wyznaczono cztery warianty korytarza na odcinku autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock do włączenia do A2 (Mińsk Mazowiecki).


S50 wariant korytarza 1 (czerwony)

  • Długość: 163 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
  • Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, nowodworski, sochaczewski, płoński, płocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 66,6 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 44 417 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich

S50 - wariant korytarza 2 (niebieski)

  • Długość: 177 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
  • Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 11,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 67,1 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 39 509 poj./dobę przy 8,9 proc. poj. ciężkich

 

S50 - wariant korytarza 3 (zielony)

  • Długość: 165 km
  • Szacowana liczba węzłów: 15
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
  • Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, warszawski zachodni, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 65,7 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 40 413 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich

 

S50 - wariant korytarza 4 (fioletowy)

  • Długość: 180 km
  • Szacowana liczba węzłów: 16
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
  • Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 12,2 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 67,5 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 37 913 poj./dobę przy 8,3 proc. poj. ciężkich

Mapa przebiegu wariantów Obwodnicy aglomeracji Warszawskiej na odcinku drogi S50 Mapa przebiegu wariantów Obwodnicy aglomeracji Warszawskiej na odcinku drogi ekspresowej S50. Mapa: GDDKIA

Najkorzystniejszy wariant Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50 - kolor rózowy

Analiza wielokryterialna wskazała korytarz, który wypadł najkorzystniej pod względem czterech grup kryteriów: środowiskowych i społecznych, ekonomicznych oraz sieciowych. Wybrany wariant drogi S50 ma długość 165 km i około 15 węzłów, a jego szacowany koszt to 10,9 mld zł.

 

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – część południowa w ciągu autostrady A50

Efektem Studium korytarzowego było wyznaczenie czterech wariantów korytarza dla południowej części OAW w ciągu autostrady A50 na odcinku A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Góra Kalwaria - A2 (Mińsk Mazowiecki).

A50 - wariant korytarza 1 (czerwony)

  • Długość: 98 km
  • Szacowana liczba węzłów: 10
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie, z nowym mostem na Wiśle, na fragmencie w sąsiedztwie linii kolejowej nr 12, przejście na północ od Kołbieli, Góry Kalwarii i Grójca, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
  • Powiaty objęte inwestycją: grójecki, grodziski, miński, piaseczyński, otwocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,5 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 76,4 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 58 634 poj./dobę przy 9,3 proc. poj. ciężkich

 

A50 - wariant korytarza 2 (niebieski)

  • Długość: 107 km
  • Szacowana liczba węzłów: 11
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki, z nowym mostem na Wiśle, na fragmencie w sąsiedztwie linii kolejowej nr 12, przejście na południe od Kołbieli i dalej pomiędzy Grójcem i Tarczynem, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
  • Powiaty objęte inwestycją: grójecki, grodziski, miński, piaseczyński, otwocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 8,0 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 75,2 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 52 424 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich

 

A50 - wariant korytarza 3 (zielony)

  • Długość: 97 km
  • Szacowana liczba węzłów: 9
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie, z nowym mostem na Wiśle, przejście na północ od Kołbieli, Góry Kalwarii i Tarczyna, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
  • Powiaty objęte inwestycją: grodziski, miński, piaseczyński, pruszkowski, otwocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,3 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 75,2 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 55 221 poj./dobę przy 9,1 proc. poj. ciężkich

 

A50 - wariant korytarza 4 (fioletowy)

  • Długość: 106 km
  • Szacowana liczba węzłów: 10
  • Początek na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki, z nowym mostem na Wiśle, przejście na południe od Kołbieli i północ Góry Kalwarii oraz Tarczyna, koniec na autostradzie A2 w węźle Wiskitki.
  • Powiaty objęte inwestycją: grodziski, miński, piaseczyński, pruszkowski, otwocki, żyrardowski
  • Szacowany koszt całkowity inwestycji: 7,8 mld zł
  • Koszt jednostkowy: 74,0 mln zł/km (obejmuje również koszty okołokontraktowe, takie jak np. wykup gruntów pod inwestycję)
  • Prognoza ruchu: średnio 50 710 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich

 Mapa przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej na odcinku autostrady a50

Mapa przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej na odcinku autostrady A50. Mapa: GDDKIA

Najkorzystniejszy wariant Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu autostrady A50 - kolor różowy

Analiza wielokryterialna wskazała korytarz, który wypadł najkorzystniej pod względem czterech grup kryteriów: środowiskowych i społecznych, ekonomicznych oraz sieciowych. Wybrany wariant A50 ma długość 98 km i ok. 10 węzłów, a jego szacowany koszt wynosi 7,5 mld zł.

Drogi w Polsce: Mamy 4200 km autostrad i dróg ekspresowych, w przygotowaniu 2400 km 

Dalsze etapy związane z przygotowaniem inwestycji AOW

Trzeba pamiętać, że obecny etap prac nad inwestycją nie precyzuje dokładnego przebiegu drogi. Wyznaczone korytarze mają ok. 5 km szerokości, a konkretny przebieg wariantu drogi poznamy po opracowaniu STEŚ i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Do rozpoczęcia prac budowlanych jeszcze bardzo długa droga.  

Etapy realizacji Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu A50 i S50

Etapy realizacji Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu A50 i S50. Źródło: GDDKIA

Znamy juz proponowane korytarze, w kolejnym kroku nastąpi uszczegółowienie rozwiązań w postaci Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Studium wskaże m.in. precyzyjną lokalizację nieruchomości objętych inwestycją i jej oddziaływaniem.

- Obecnie staramy się o pozyskanie finansowania na przeprowadzenie prac przygotowawczych. Po pozyskaniu finansowania, planujemy ogłosić postępowanie na wykonanie STEŚ. Zakładamy, że przetarg ogłosimy do końca 2021 r. – informuje GDDKIA.

 

S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej powstaną również na potrzeby obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego

Droga ekspresowa S10 i obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Droga ekspresowa S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 w podziale na odcinki decyzyjne. Mapa: GDDKIA

Rada Ministrów przyjęła 26 stycznia 2021 r. rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przedłożone przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Rozbudowa A2 i budowa nowej S10 z A50 Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego

W zakresie sieci dróg krajowych ujęta została tam rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź - Warszawa o dodatkowy pas ruchu w obu kierunkach, budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także drogi ekspresowej S10 na odcinku Toruń - Płock - Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej).

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A50 Utrudnienia na drodze S50 Jak dojadę - Warszawa