Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Bydgoszcz – Toruń – Warszawa. Kiedy?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-14
S10 w woj. zachodniopomorskim od Szczecina do Piły
Trasa S10 w woj. zachodniopomorskim nie ma jeszcze wydanej decyzji środowiskowej. Obecnie trwają przygotowania do realizacji inwestycji – w toku są procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych dla odcinków Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo i Stargard - Piła. Wraz z zakończeniem realizacji drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki jako droga ekspresowa został oznakowany cały, 13 kilometrowy odcinek DK10 od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu. Dla odcinka S10 Stargard - Piła po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie Koncepcji Programowych wraz z badaniami podłoża. Realizacja inwestycji przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2026.
Finisz prac na budowie obwodnicy Wałcza. To nowy odcinek S10 na mapie Polski
Mapa drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła w woj. zachodniopomorskim. Mapa: GDDKIA
Przetarg projektuj i buduj dla S6 ze Słupska. Kolejne przetargi na w 2021
S10 w woj. wielkopolskim od Piły do obwodnicy Wyrzyska
Projektowany odcinek drogi ekspresowej w woj. wielkopolskim tj. S10 Piła - Wyrzysk rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła Piła Wschód w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec odcinka będzie połączony z docelowym, dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. Długość projektowanego odcinka to około 28 km.
Inwestycja znajduje się w końcowej fazie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). 14 października 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla II etapu prac studialnych, jakim jest STEŚ.
Na przełomie lat 2020 i 2021 planowane jest jeszcze posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym zostanie wskazany preferowany do realizacji wariant przebiegu drogi ekspresowej. Po zatwierdzeniu dokumentacji przez KOPI, wykonawca będzie mógł złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Lata realizacji przy zapewnieniu środków finansowych (roboty budowlane) to 2025-2027.
Mapa drogi ekspresowej S10 w woj. wielkopolskim Piła - Wyrzysk. Mapa: GDDKIA
S10 w woj. kujawsko-pomorskim Wyrzysk – Toruń
W woj. kujawsko-pomorskim w przygotowaniu znajdują się jej trzy odcinki trasy S10. Pierwszy to droga S10 Wyrzysk - Bydgoszcz o długości około 40 km, który znajduje się w fazie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
Drugim odcinkiem S10 jest Bydgoszcz - Toruń, na który w lutym 2020 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). W I kwartale 2021 r. drogowcy planują ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji. W ramach jednego zadania powstaną także węzły na drodze krajowej nr 25 w okolicach wsi Brzoza oraz Zielonka.
Jakie nowe drogi i przetargi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?
Mapa drogi ekspresowej S10 w woj. kujawsko pomorskim, odc. Wyrzysk Bydgoszcz i Bydgoszcz - Toruń. Mapa: GDDKIA
S10 od autostrady A1 przez S7 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
Dla dalszego przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowano Studium Korytarzowe prezentujące możliwy przebieg drogi od autostrady A1 do drogi ekspresowej S7. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badane są również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy autostradzie A2.
W granicach województwa kujawsko-pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze przyszłej S10-ki, różniące się nie tylko położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, ale także przebiegiem prowadzącym do położnego blisko siebie punktu przecięcia granicy z województwem mazowieckim. W zależności od wariantu punktem początkowym byłyby okolice węzła Lubicz, Włocławek Północ lub nowy węzeł poniżej Ciechocinka.
Dwa warianty przebiegu przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z OAW zakładają odchylenie w kierunku Płocka, co umożliwiłoby skomunikowanie miasta i znajdującej się w nim rafinerii. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. W zależności od wariantu długość S10, po odejściu od A1, wyniosłaby od ok. 100 do 130 km. Jazdę w kierunku Warszawy można byłoby kontynuować wykorzystując północną część przyszłej S50 do przecięcia z S7 poniżej Płońska lub S8 na wysokości Radzymina.
Po zapewnieniu finansowania ma ruszyć ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Mapa drogi ekspresowej S10 od A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Mapa: GDDKIA
Według założeń resortu infrastruktury trasa S10 ma być najprostszą drogą ze Szczecina do Warszawy. Trasa połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. Na zachodzie połaczy się z drogami ekspresowymi S3 i S6, S11, a w centrum z S5, A1 i S7. Niestety jej realizacja to bardzo daleka przyszłość uzależniona od zapewnienia funduszy na dalsze prace.
Coraz bliżej budowy drogi S11 z Koszalina. Jest pierwszy wniosek o ZRID