Rozbudowa A2 i budowa nowej S10 z A50 Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-27
Rada Ministrów przyjęła 26 stycznia 2021 r. rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obok inwestycji kolejowych planowane są duże inwestycje drogowe.
- Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych pozwalają na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Transport drogowy stanowić będzie – oprócz kolei – istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem – czytamy w komunikacie.
W planach jest budowa około 400 kilometrów nowych dróg ekspresowych w tym: Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Kolejną inwestycją ma być rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
S10 od autostrady A1 do Warszawy z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej
W przygotowaniu jest kontynuacja drogi ekspresowej S10 z Torunia do przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (S7/A2) wraz jej wytyczeniem. Nowa droga S10 ma łączyć sieć dróg ekspresowych i autostrad w woj. kujawsko-pomorskim z Centralnym Portem Komunikacyjnym, który powstanie pod Warszawą. Opracowane już zostało Studium korytarzowe dla tej inwestycji. Pod koniec stycznia br. ruszyły spotkania z samorządami w celu omówienia przebiegu wstępnych korytarzy planowanej obwodnicy.
Z analizy przedstawionej samorządowcom przez GDDKiA wynika, że najkorzystniejszym wariantem drogi ekspresowej S10 między Toruniem a Warszawą jest wariant biegnący przez Włocławek i omijający Płock od północy.
- Wskazaliśmy najkorzystniejszy korytarz dla drogi ekspresowej S10 na odcinku autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Przy wyborze preferowanego wariantu trasy brano pod uwagę kryteria społeczne i środowiskowe, techniczne, ekonomiczne a także sieciowe. Zbieramy również opinie, uwagi i sugestie, które będziemy mogli wykorzystać w dalszych pracach koncepcyjno-projektowych – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKIA zakłada, że nową drogą ekspresową pojedziemy w 2027 roku.
W tym roku S7 Warszawa – Gdańsk dłuższa o nowe odcinki. Raport z budowy S7 Napierki – Płońsk
Mapa z planowanym wariantem przebiegu drogi ekspresowej S10 przez Włocławek do OAW. Mapa: GDDKIA
Mapy i plany drogi ekspresowej S10 Szczecin - Warszawa
Rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu
Trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 45 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej w tym zakresie.
Docelowo autostrada A2 od węzła Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego trzy pasy ruchu.
Na odcinku pomiędzy Łodzią a Warszawą autostrada A2 będzie szersza o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku. Zdjecia: GDDKIA
Nawet po cztery pasy na A2 Łódź - Warszawa
- Kolejnym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania – informuje GDDKIA.
Ze wstępnych harmonogramów wynika, że szeroką autostradą A2 pojedziemy w II połowie 2025 r.