Droga ekspresowa S3 dłuższa o 33 km!
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-09-15
Zakończyła się budowa odcinków drogi ekspresowej S3: Nowa Sól – Gaworzyce, Gaworzyce – Kaźmierzów koło Polkowic. Na dzisiaj zaplanowano oficjalne otwarcie. Budowa 33 kilometrów drogi ekspresowej S3 na trasie Nowa Sól – Polkowice wyniosła 803 milionów złotych i realizowana była przez firmy Dragos i Mirbud w dwóch zadaniach:
- S3 węzeł Nowa Sól Południe – węzeł Gaworzyce o długości 16,4 km.
- S3 węzeł Gaworzyce – węzeł Kaźmierzów o długości 16,9 km.
Trasa na tym fragmencie ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W jej ciągu powstało pięć węzłów drogowych, 33 obiekty inżynieryjne i przejścia dla zwierząt.
Nowe 33 km drogi ekspresowej S3 Nowa Sól - Polkowice. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa s3 omija Nową Sól od zachodu i południa. Na połączeniu z drogą wojewódzka nr 283 powstał węzeł Nowa Sól Południe, a nieco wcześniej MOP Lisiny. Za węzłem droga odbija od drogi krajowej nr 3 i nowym śladem, od wschodu, omija Nowe Miasteczko i ponownie wraca do krajowej 3. Tu powstał węzeł Nowe Miasteczko. Dalej droga S3 biegnie w bardzo bliskim sąsiedztwie drogi krajowej nr 3, aż do Polkowic. Zlokalizowano tu węzły Gaworzyce, Drożów, ze zjazdem na drogę krajową nr 12, Potoczek, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 329 i Kaźmierzów, ze zjazdem na starą DK3 i drogi lokalne.
Droga ekspresowa S3 dłuższa o 33 kilometry. Mamy odcinek Nowa Sól - Polkowice. Zdjęcia: GDDKIA
W budowie pozostaje nadal odcinek S3 z Polkowic do Lubina. Etap ten realizuje konsorcjum firm, z włoskim Salini jako liderem. Odcinek miał być gotowy kilka miesięcy temu, a nie wiadomo czy pojedziemy nim w tym roku. GDDKIA informowała, że wykonawca przyśpieszył prace i odcinek będzie oddany najszybciej jak to możliwe. Ministerstwo infrastruktury w czerwcu br. (przy otwarciu S3 Legnica – Lubin) obiecywało, że fragment będzie przejezdny do końca roku. Poza ciągiem drogi będą wtedy prowadzone jedynie pozostałe niezbędne roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą i prace wykończeniowe.
Nowe kilometry S3-ki na Dolnym Śląsku pojawią się jeszcze jesienią. Dobiega końca budowa odcinków na trasie Legnica (autostrada A4) - Jawor - Bolków. Poza tym, najpóźniej w grudniu, otwarte zostaną fragmenty S3-ki z Zielonej Góry do Nowej Soli. Oznacza to, że do końca roku pojedziemy ekspresowo przez niemal całe województwo lubuskie. Wyjątkiem będzie tylko most na Odrze w Cigacicach, gdzie prace, zgodnie z planem, mają potrwać do połowy przyszłego roku.
Do pełnego domknięcia budowy drogi ekspresowej S3 Szczecin - południowa granica brakuje jeszcze ponad 30 km odcinka prowadzącego do granicy z Czechami. W ostatnich dniach poznaliśmy wykonawców tych dwóch ostatnich fragmentów z Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki. Jeśli nie będzie odwołań od konkurentów, GDDKIA będzie mogła podpisać umowy z wykonawcami prac.
Wykonawcy S3 do Lubawki wybrani. Jej budowa potrwa do 2025 r.
Docelowo S3 będzie miała długość ponad 520 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Rządy Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej podpisały memorandum o jej kontynuacji za naszą południową granicą w ramach trasy D11.