Droga ekspresowa S5
- conadrogach.pl
- opracowanie własne
- 2019-03-12
- Aktualizacja: 2023-03-15
Droga ekspresowa S5 już jest jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Obecnie łączy A4 poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A2 na węźle Głuchowo na obwodnicy Poznania i autostradą A1 (węzeł Nowe Marzy w okolicy Grudziądza). Docelowo pobiegnie w okolice Ostródy w woj. warmińsko-mazurskim, gdzie połaczy się z drogą ekspresową S7. Na wysokości Poznania trasa komunikuje się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10. Trasa S5 zapewnia sprawne podróżowanie w zachodniej i centralnej części kraju, a lokalnie pełni rolę obwodnic: Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Leszna, Śmigla, Kościana, Stęszewa, Poznania, Gniezna, Żnina, Szubina, Świecia, Bydgoszczy i docelowo Ostródy.
Planowane odcinki drogi ekspresowej S5:
S5 Grudziądz - Ostróda
Docelowo droga ekspresowa S5 zepnie autostradę A1 z drogą ekspresową S7 w okolicach obwodnicy Ostródy. Gdy tak się stanie trasa S5 od Wrocławia do Ostródy będzie miała około 450 km długosci i połączy cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie.
Jak pobiegnie nowa droga S5 w woj. warmińsko-mazurskim? W grze warianty przez Iławę i Lubawę
W docelowym układzie droga ekspresowa S5 połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy sieć dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód.
Kiedy trasa S5 Ostróda - Nowe Marzy (autostrada A1)? Jest wstępny harmonogram
Nowa droga S5 połaczy A1 koło Grudziądza z S7 koło Ostródy. Mapa: GDDKIA
S5 Wrocław - Świdnica - Wałbrzych
Jesienią 2019 r. Rada Ministrów wpisała realizację trasy S5 Wrocław - Świdnica - Wałbrzych do sieci autostrad i dróg ekspresowych. Jak na razie brakuje bardziej szczegółowych informacji. Obecnie trwa planowanie drogi wraz z odcinkami autostrady A4 Wrocław - Legnica - Krzyżowa.
Jaka będzie nowa autostrada A4 Wrocław – Legnica i droga S5 Sobótka - Bolków? Mapy przebiegu nowej A4 i S5 na Dolnym Śląsku
Mapa z wariantami przebiegu trasy S5 Sobótka - Bolków. Mapa: GDDKIA
Gotowe odcinki drogi ekspresowej S5:
S5 w województwie dolnośląskim
S5 Wrocław – Korzeńsko
W drugiej połowie 2014 roku podpisano umowy na realizację 48 km drogi ekspresowej S5 pomiędzy Wrocławiem i Korzeńskiem (granica z woj. wielkopolskim). Inwestycję podzieloną na trzy zadania realizowało w systemie „Zaprojektuj i Buduj” trzech różnych wykonawców.
- S5 od Korzeńska (km 108+758) do km 123+700 ma długość 14,9 km, wykonawca - konsorcjum firm: Lider – Budimex S.A., Partnerem STRABAG Sp. z o.o.
- S5 km 123+700 – 137+500 ma długość 13,8 km, wykonawca Dragados S.A.
- S5 ok. 137+500 do węzła Widawa Wrocław (wraz z węzłem) ma długość 19,3 km, wykonawca ASTALDI S.p.A.
Budowa przebiegała bez problemów a trasę udostępniano etapami. Ostatecznie budowa S5-ki w woj. dolnośląskim zakończyła się w grudniu 2017 roku. Koszt budowy dolnośląskiego odcinka S5 to 1,9 mld złotych.
W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości ponad 48 km wraz z sześcioma węzłami drogowymi zapewniającymi powiązanie nowego odcinka drogi z istniejącym układem drogowym: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno oraz rozbudowę węzła Wrocław Północ, który został wykonany w ramach Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8.
Droga startuje we Wrocławiu, gdzie odbije od węzła Wrocław Północ, na skrzyżowaniu z Autostradową Obwodnicą Wrocławia czyli autostradą A8 i obecną drogą krajową nr 5. Węzeł ten został rozbudowany tak, aby umożliwić bezkolizyjną komunikację pomiędzy tymi drogami.
Dolnośląska droga ekspresowa S5 Budową Roku 2017 - galeria zdjęć
Przebieg drogi ekspresowej S5 w woj. dolnośląskim:
Droga ekspresowa S5 opuszcza Wrocław korytarzem między Psarami a Krzyżanowicami i biegnie równolegle do drogi krajowej nr 5, po jej wschodniej stronie, aż do miejscowości Kryniczno. Tu powstał węzeł, a S5 przeniosła się na zachód od DK 5. Na wysokości miejscowości Wisznia Mała ulokowany jest MOP. Za nim S5 zbliża się do obecnej krajówki a na wysokości obwodnicy Trzebnicy wchodząc w jej ślad. Tu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 340 (Trzebnica – Oborniki Śląskie), powstał węzeł Trzebnica.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Trzebnica. Mapa: conadrogach.pl
Za węzłem S5 odbija od krajówki, ale wciąż biegnie równolegle do niej. W Prusicach powstał węzeł ze zjazdem do miejscowości przez drogę powiatową. Za Prusicami jest węzeł Krościna umożliwiający zjazd na istniejącą drogę krajową nr 5. Dalej droga ekspresowa odbija na zachód w kierunku miejscowości Morzęcino, gdzie powstał kolejny MOP. W dalszym przebiegu S5 omija od zachodu Żmigród. Tu, na przecięciu z drogą wojewódzką nr 339 (Wołów – Żmigród) umiejscowoiono następny węzeł. Za nim droga skręca na wschód i łączy się z DK5. Na połączeniu dróg zlokalizowany jest ostatni węzeł – Żmigródek. Dalej trasa S5 biegnie już po śladzie drogi krajowej i wpada do drogi ekspresowej w Korzeńsku.
Mapa przebiegu drogi eskpresowej S5 Trzebnica - Korzeńsko. Mapa: conadrogach.pl
S5 w województwie wielkopolskim
S5 Korzeńsko - Kaczkowo
W listopadzie 2014 roku oddano do ruchu 29 km drogi ekspresowej S5 pomiędzy Korzeńskiem i Kaczkowem, wraz z obwodnicą Rawicza. Odcinek S5 wyprowadza ruch tranzytowy z Bojanowa oraz poprawił komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Budowę odcinka kończyła firma Budimex, po tym jak GDDKiA wyrzuciła z budowy pierwotnego wykonawcę, firmę Alpine Bau.
Na całym odcinku droga S5 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na południe od Rawicza, koło miejscowości Korzeńsko zlokalizowano pierwszy węzeł, umożliwiający zjazd na starą drogę krajową nr 5. Droga S5 omija Rawicz od zachodu. Na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 36 wybudowano węzeł Rawicz. Za nim droga odbija na północ i prowadząc równolegle do DK5, mija węzeł Bojanowo i dociera do Korzeńska, gdzie powstał węzeł ze zjazdem na starą krajówkę. W ciągu drogi powstały 4 MOPY: Trzebosz Zachodni, Golina Wielka, Dębno Polskie i Folwark. W trakcie budowy drogi ekspresowej powstał też fragment obwodnicy Rawicza w ciągu drogi krajowej nr 36.
Droga ekspresowa S5 Korzeńsko - Kaczkowo w galerii zdjęć. Zdjęcie: GDDKiA.
S5 Radomicko - Kaczkowo z obwodnicą Leszna
W maju 2016 roku podpisano umowy na realizację dwóch odcinków drogi ekspresowej S5 z Radomicka do Kaczkowa jako planowanej obwodnicy Leszna:
- S5 od Leszna Południe (z węzłem) do Kaczkowa. Wykonawca - firma Budimex
- S5 odc. w. Radomicko (bez węzła) – w. Leszno Płd. Wykonawcą jest konsorcjum Mota Engil
Pierwszy odcinek S5 zaczyna się na węźle Kaczkowo i kończy na węźle Leszno Południe, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 323. W ramach inwestycji powstała 9,5 km dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, węzeł Leszno Południe oraz łącznik klasy GP pomiędzy tym węzłem a drogą krajową nr 5.
Drugi odcinek ma długość ok. 19 km i prowadzi od węzła Leszno Południe do węzła Lipno (dawniej Radomicko), na północ od Leszna i Lipna. W ramach kontraktu powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu oraz dwa węzły drogowe: Leszno Zachód (dawny węzeł Leszno), ze zjazdem na drogę krajową nr 12 i Świeciechowa, ze zjazdem na drogi lokalne oraz MOP Wilkowice Zachód.
Budowa drogi nie obyła się bez opóźnień. We wrześniu 2018 r. puszczono ruch na 9,5 km odcinku S5 z Kaczkowa do okolic Leszna. Ostatecznie ekspresówą S5-ką na całym odcinku w kierunku Radomicka kierowcy pojechali w listopadzie 2018 r.
Droga ekspresowa S5 w okolicach Leszna. Zdjęcia: GDDKIA
S5 Radomicko – Wronczyn
Odcinek drogi ekspresowej S5 Radomicko – Wronczyn z obwodnicą Kościana i Śmigla liczy ok. 35 km. Jego początek stanowi węzeł Lipno (dawniej Radomicko). Do Śmigla droga biegnie w bliskim sąsiedztwie starej DK5. Przed Śmiglem zaplanowano węzeł Śmigiel Południe i tu zaczyna się obwodnica miejscowości. Dalej S5 podąża w kierunku Kościana i omija go od zachodu. Za miejscowościami Pelikan i Sierakowo zlokalizowano Miejsce Obsługi Podróżnych. Na wysokości miejscowości Kiełczewo powstał węzeł Kościan ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 308, która w tym miejscu zmieniła swój bieg. Między Głuchowem i Piotrowem droga ekspresowa wpada w ślad drogi krajowej nr 5. Tu zaplanowano węzeł Czempin (dawniej Piotrowo). Koniec odcinka realizacyjnego to skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 431.
Mapa drogi ekspresowej S5 Radomicko - Kościan - Wronczyn. Mapa: conadrogach.pl
Trasa S5 Radomicko koło Leszna - Wronczyn realizowana była w podziale na dwa odcinki:
- S5 Wronczyn-Kościan Południe dł. 19 km
- S5 Kościan Południe-Radomicko dł. 16 km.
Umowy z wykonawcami podpisano w kwietniu 2016 r. W ramach inwestycji powstała obwodnica Kościana a rozbudowy doczekała się obwodnica Śmigla. Na całym odcinku S5 Wronczyn - Kościan – Radomicko powstało 6 węzłów drogowych: Czempin, Kościan, Kościan - Południe, Śmigiel, Śmigiel - Południe, Lipno (Radomicko). Wybudowano 7 mostów, 11 wiaduktów w ciągu S5, 15 wiaduktów nad S5. Prace przebiegały dużo wolniej niż zakładały harmonogramy. Ostatecznie kierowcy skorzystali z nowej trasy dopiero w grudniu 2019 roku.
S5 Wronczyn – Poznań (Głuchowo - połączenie z autostradą A2)
W lipcu 2015 roku podpisano umowę z konsorcjum firm Toto Construzioni Generali z Włoch oraz Vianini Lavori S.p.A z Rzymu na budowę ponad 16 km odcinka drogi ekspresowej S5 pomiędzy węzłem Poznań Zachód (Głuchowo), na połączeniu z autostradą A2 i drogą ekspresową S11 oraz węzłem Wronczyn, na połączeniu z drogą krajową nr 5. Ostatecznie w I połowie 2019 r. doszło do zerwania umowy, podzielenia budowy na mniejsze zadania i wyłonienia nowych wykonawców prac. Kierowcy pojechali nową trasą dopiero w grudniu 2019 roku.
Mapa drogi ekspresowej S5 Wronczyn - Poznań Zachód na A2. Mapa: GDDKIA
W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, trzy węzły drogowe: Wronczyn, Stęszew, na połączeniu z drogą krajową nr 32 i Dopiewo (dawniej Konarzewo), zlokalizowany pomiędzy miejscowościami Konarzewo i Chomęcice oraz MOP Zamysłowo. Droga przebiega po całkowicie nowym śladzie i pełni rolę obwodnicy Stęszewa i innych podpoznańskich miejscowości.
Odcinek S5 Poznań - Wronczyn był kluczowy do zapewnienia połaczenia ekspresowej piatki biegnącej z Wrocławia z autostradą A2 i obwodnicą Poznania.
S5 Poznań – Gniezno jako wschodnia obwodnica Poznania
W czerwcu 2012 roku, po około 3 latach budowy, oddano do ruchu 35 km drogi ekspresowej S5 pomiędzy Poznaniem i Gnieznem. Wschodnia Obwodnica Poznania, bo takie miano zyskał ten odcinek drogi S5, rozpoczyna się na węźle Poznań Wschód, na skrzyżowaniu z autostradą A2 i biegnie na północny wschód, w kierunku Gniezna, równolegle do drogi wojewódzkiej nr 434, z którą krzyżuje się wiele razy. W ramach inwestycji powstało 8 węzłów drogowych:
- Poznań Wschód, połączenie z autostradą A2,
- Kleszczewo, skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 434,
- Strumiany, ze zjazdem na drogi lokalne,
- Kostrzyn, ze zjazdem na drogę krajową nr 92 i do centrum Kostrzyna,
- Iwno, kolejne skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 434,
- Czerniejewo, zjazd na drogi lokalne na wysokości miejscowości Wierzyce,
- Łubowo, następne połączenie z DW 434,
- Gniezno Południe, na połączeniu z drogą krajową nr 5 prowadzącą na wschód w kierunku Gniezna.
Wybudowano także 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Łubowo, Wagowo i Czerlejnko.
Droga ekspresowa S5 Poznań - Gniezno, wschodnia obwodnica Poznania. Zdjęcie: GDDKiA.
Wschodnia obwodnica Poznania w połączeniu z autostradą A2 i dalej z zachodnią obwodnicą Poznania czyli drogą ekspresową S11 pozwala na wyprowadzenie tranzytu samochodów ciężarowych poza miasto. Dzięki obwodnicy od spalin i hałasu uwolniono Poznań oraz takie miejscowości jak Łubowo, Pobiedziska czy Kobylnicę. W ramach budowy obwodnicy przewidziano dwujezdniowe podłączenie miasta Gniezna do drogi S5 poprzez rozbudowę istniejącej drogi do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP ruchu przyśpieszonego o długości 4,5 km.
Wraz z oddaniem do ruchu wschodniej (droga S5) i zachodniej (droga S11) obwodnicy Poznania oddane były również 2 ważne strategicznie węzły autostradowe: Poznań Wschód i Poznań Zachód. Węzły te stanowią skrajne węzły obwodnicy Poznania i wydłużają ją z 13 do 25 km. Kierowcy poruszający się pomiędzy tymi węzłami korzystają z bezpłatnego przejazdu.
S5 Gniezno – Mieleszyn jako obwodnica Gniezna
Umowę na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku pomiędzy Gnieznem i granicą województwa wielkopolskiego zawarto w grudniu 2014 roku. Ten ponad 18-km odcinek dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku pełni funkcję obwodnicy Gniezna.
Galeria zdjęć obwodnicy Gniezna w ciągu S5 Gniezno - Mileszyn. Zdjecia: GDDKIA
Trasa S5 Gniezno - granica województwa (Mieleszyn) rozpoczyna się na węźle Gniezno Południe, na połączeniu z istniejącą już Wschodnią Obwodnicą Poznania oraz drogą krajową nr 5 prowadzącą do centrum Gniezna. S5 otacza Gniezno od zachodu i północy. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 190 powstał węzeł Kłecko, a na wysokości miejscowości Łabiszynek węzeł Gniezno Północ, ze zjazdem na drogę krajową nr 5. Dalej zaplanowano parę Miejsc Obsługi Podróżnych, na wysokości miejscowości Modliszewko. Odcinek kończy się w pobliżu granicy województwa, na węźle Mieleszyn (granica z woj. kujawsko-pomorskim).
W ramach inwestycji powstała około 18,5 km droga ekspresowa S5 z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu oraz pas dzielący szerokości 12 m z rezerwą na trzeci pas ruchu. Powstały także 3 węzły drogowe: „Mieleszyn” (d. węzeł „Mielno”), „Gniezno – Północ” (d. węzeł „Goślinowo”), „Kłecko” (d. węzeł „Piekary”). Zadanie zakładało także budowę obiektów inżynierskich, w tym mostów nad rzekami Wełną i Wełnianką, wiaduktów nad przecinanymi drogami niższych klas i liniami kolejowymi oraz przejazdów gospodarczych i budowę miejsc obsługi podróżnych: MOP I „Modliszewko Wsch.” , MOP I „Modliszewko Zach.” Prace wykonało konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman.
Obwodnica Gniezna została oddana do ruchu w maju 2017 roku.
S5 w województwieo kujawsko-pomorskim:
W 2015 roku podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na 7 odcinkach od granicy województwa z Wielkopolską do węzła Nowe Marzy na połączeniu z autostradą A1 (koło Grudziądza).
W ramach inwestycji powstała ekspresowa trasa z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z rezerwą na trzeci pas. Mimo, że droga miała być gotowa w 2019 roku to prace przeciągnęły się do jesieni 2022 r. Powodem były problemy z wykonawcami. Po rozwiązaniu umowy z firmą Impresa Pizzarotti dopiero w maju 2020 roku wznowiono budowę dwóch odcinków na trasie Bydgoszcz – Nowe Marzy (autostrada A1), a nieco wcześniej na trzecim fragmencie Bydgoszcz Błonie – Szubin. Łącznie opóźnienie dotyczyło prawie 55,5 km trasy, której budowa stanęła wiosną 2019 roku.
Nowa droga ekspresowa S5 połaczyła Bydgoszcz z autostradą A1 w III kwartale 2022 r.
Realizacja drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim w podziale na odcinki z terminami otwarcia:
- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - otwarta jesienią 2022 r.
- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - otwarta jesienią 2022 r.
Dobre wiadomości dla kierowców. S5 Bydgoszcz – autostrada A1 bez ograniczeń - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu;
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - ruch puszczono na koniec grudnia 2020 r.
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - otwarta od jesieni 2021 r.
- Szubin Północ - Żnin Północ - udostępniono do ruchu w październiku 2020 r.
- Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu
Mapa drogi ekspresowej S5. Źródło: GDDKiA
S5 Mieleszyn granica województwa – Jaroszewo (Żnin Północ)
Odcinek o długości 25,1 km rozpoczyna się za węzłem Mieleszyn (dawniej Mielno), a kończy na obwodnicy Żnina. Droga ekspresowa S5 biegnie w zasadzie po nowym śladzie, równolegle do drogi krajowej nr 5. Na wysokości mijanych miejscowości Lubcz i Rogowo zaplanowano węzły ze zjazdem na drogi lokalne. Na początku obwodnicy Żnina powstał węzeł Biskupin i dwa MOPy: Żnin i Bożejewiczki. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 251 powstał węzeł Żnin. Końcem odcinka jest węzeł Jaroszewo (Żnin Północ).
S5 Jaroszewo – Szubin, o długości 19,3 km połączył obwodnice Żnina i Szubina. Pierwszy węzeł zaplanowano obok miejscowości Brzyskorzystewko, a drugi, na początku obwodnicy Szubina, węzeł Nowy Świat. Istniejąca obwodnica Szubina została dostosowana do parametrów drogi ekspresowej i kończy się na węźle Szubin. Droga S5 na tym odcinku biegnie w większości śladem starej DK5, z obejściem miejscowości Brzyskorzystewko i Kowalewo.
S5 Szubin – Białe Błota (Bydgoszcz Błonie), o długości 9,7 km połączył obwodnicę Szubina z obwodnicą Bydgoszczy. Droga ekspresowa biegnie po śladzie drogi krajowej nr 5 z pominięciem obejścia Rynarzewa, gdzie zaplanowano węzeł oraz miejscowości Zamość. W Kruszynie Krajeńskim droga ponownie wchodzi w korytarz krajówki i tu powstało Miejsce Obsługi Podróznych.
S5 Białe Błota (Bydgoszcz Błonie) – Tryszczyn (Bydgoszcz Opławiec), o długości 13,5 km pełni funkcje Zachodniej Obwodnicy Bydgoszczy. Na węźle Białe Błota droga ekspresowa S5 łączy się z drogą ekspresową S10 (Południową Obwodnicą Bydgoszczy) oraz drogą wojewódzką nr 233 prowadzącą do centrum miasta. Odcinek poprowadzono na północ śladem obecnej drogi krajowej nr 10. Na wysokości ulicy Łochowskiej powstał węzeł Lisi Ogon. Dalej, na przecięciu z drogą krajową nr 80 zaplanowano węzeł Pawłówek. Dalej S5 biegnie już nowym śladem do węzła Tryszczyn, mijając po drodze MOP Szczutki.
S5 Tryszczyn (Bydgoszcz Opławiec) – Aleksandrowo (Bydgoszcz - Północ), o długości 14,7 km to północny odcinek Obwodnicy Bydgoszczy. Rozpoczyna się na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 25 a kończy na węźle w Aleksandrowie. Mniej więcej po środku odcinka zaplanowano węzeł Maksymilianowo, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 244.
S5 Aleksandrowo (Bydgoszcz Północ) – Dworzysko (Świecie Południe), o długości 22,4 km, z początkiem na węźle Aleksandrowo i końcem na obwodnicy Świecia. Na węźle Aleksandrowo przewidziano zjazd na drogę krajową nr 5 w kierunku Bydgoszczy i drogę wojewódzką nr 244. Droga S5 praktycznie na całym tym odcinku, z pominięciem obejścia miejscowości Kusowo biegnie po śladzie drogi krajowej nr 5. Na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 56 i drogi wojewódzkiej nr 256 powstał węzeł Włóki, a tuż za nim MOP Trzeciewiec. Dalej, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 248 węzeł Zbrachlin, a na przecięciu z drogą wojewódzką nr 245 węzeł Gruczno. Pomiędzy tymi węzłami powstał też MOP Małociechowo.
S5 Dworzysko (Świecie Południe) – Nowe Marzy (autostrada A1), o długości 23,3 km, rozpoczna się na istniejącej obwodnicy Świecia, a kończy na połączeniu z autostradą A1. Obok istniejącego już węzła Przechowo na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 91 i drogą wojewódzką nr 240, i węzła Morsk, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 5, powstał węzeł Sartowice oraz 2 MOP-y: Wiąg i Święte.
S5 w woj. warmińsko-mazurskim
S5 Ornowo - Wirwajdy jako Południowa Obwodnica Ostródy
W drugiej połowie grudnia 2022 roku kierowcy pojechali 5 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S5 na południe od Ostródy. Był to pierwszy gotowy odcinek trasy S5 w woj. warmińsko-mazurskim. Wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy była firma Budimex S.A. Kontrakt o wartości 204 mln zł miał być realizowany do 2023 roku. Odcinek udało się oddać wcześniej.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.
Nowa ekspresówka na Warmii i Mazurach otwarta. S5 omijamy Ostródę i okolice
S5 Ornowo - Wirwajdy, obwodnica Ostródy. Zdjęcia: GDDKIA
Podsumowanie: droga ekspresowa S5 - wybudowane odcinki w użytkowaniu:
- Wrocław - Korzeńsko, 48 km
- Korzeńsko - Kaczkowo, 29 km
- Kaczkowo - Radomicko, 28,5 km
- Radomicko - Wronczyn, 35 km
- Wronczyn - Poznań Zachód, 16 km
- Poznań Zachód - Poznań Wschód, 26 km (tranzyt A2).
- Poznań Wschód - Gniezno, 35 km
- Gniezno - Mieleszyn (granica woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego), 18 km
- Mieleszyn - Jaroszewo (Żnin Północ), 25 km
- Jaroszewo (Żnin Północ) - Szubin, 19 km
- Szubin - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota), 10 km
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn), 13,5 km
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo), 15 km
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Świecie Południe (Dworzysko), 22,5 km
- Bydgoszcz Północ (Dworzysko) - Nowe Marzy, 23 km
- Ornowo - Wirwajdy, Południowa Obwodnica Ostródy - 5 km