Kiedy trasa S5 Ostróda - Nowe Marzy (autostrada A1)? Jest wstępny harmonogram
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-11
W październiku ubiegłego roku drogowcy podpisali umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie, za ponad 17,5 mln zł realizuje konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). Wykonawca zdeklarował wykonanie prac w 30 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że prace planistyczne zakończą się w I kwartale 2024 roku.
Mapa wstępnych wariantów przebiegu drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA
Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych. Pierwsze, z samorządowcami, odbyło się 30 marca br., a ze społecznością przewidziane są w IV kwartale 2022 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
Dużo wątpliwości i kontrowersji budzi przebieg trasy S5 w okolicach Grudziądza. Obecnie rozważany jest przebieg nowej ekspresówki w korytarzu południowym przecinającym gminę Grudziądz. Władze miasta i gminy Grudziądz chcą, aby przywrócić do analiz wariant "północny" przebiegu drogi S5, z budową nowego mostu nad Wisłą między gminami Grudziądz a Dragacz. Przeciwni temu wariantowi są mieszkańcy gminy Dragacz.
GDDKiA tłumaczy, że korytarz „północny” S5-tki został odrzucony z wykluczony z uwagi na wyższe koszty, trudne warunki środowiskowe oraz sprzeciw niektórych samorządów.
Poczekamy na S5 Bydgoszcz – Świecie . Nowe informacje i zdjęcia z budowy drogi S5
Mimo problemów z wyborem wariantu przebiegu drogi S5 drogowcy ustalili już wstępny harmonogram inwestycji. Okazuje się, że udostępnienie nowej trasy kierowcom byłoby możliwe najwcześniej w 2032 r.
- Szacujemy, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032 – wyliczają drogowcy.
Harmonogram dla drogi ekspresowej S5 Grudziądz – Ostróda:
- 2024 r. – umowny koniec opracowania STEŚ i dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowych
- 2028 r. – koniec prac przygotowawczych i wydanie decyzji środowiskowych
- 2028 – 2029 – ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy prac
- 2032 r. – koniec budowy i oddanie trasy do użytkowania.
Przypominamy, że obecnie prowadzona jest budowa 5,3 kilometrowego fragmentu trasy S5 Wirwajdy - Ornowo koło Ostródy. Prace są już na ostatniej prostej, a gotowym odcinkiem mamy pojechać w maju 2023 roku. Poniżej najnowsze zdjecia z budowy odcinka:
Najnowsze zdjęcia z budowy drogi ekspresowej S5 w woj. warmińsko-mazurskim
Budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Zdjęcia: 11.10.2022r. GDDKIA