Nowa ekspresówka na Warmii i Mazurach otwarta. S5 omijamy Ostródę i okolice
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-12-20
- Droga ekspresowa S5 Ornowo - Wirwajdy udostępniona do ruchu 20.12.2022
- Zadanie zakończono pięć miesięcy przed terminem wynikającym z umowy
- Odcinek uzupełnia obwodnicę Ostródy
- To pierwszy odcinek drogi S5 w woj. warmińsko-mazurskim i część trasy pomiędzy autostradą A1 a drogą S7
S5 Ornowo – Wirwajdy w użytkowaniu
Droga ekspresowa S5 Ornowo - Wirwajdy to odcinek o długości około 5 kilometrów, który w przyszłości będzie częścią drogi S5 biegnącej od autostrady A1 (okolice Grudziądza) do okolic Ostródy, gdzie połączy się z drogą ekspresową S7. Zrealizowany fragment uzupełnia obwodnicę Ostródy i jest pierwszą częścią budowy nowej trasy.
W ramach S5 Ostróda - Wirwajdy wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5.
Inwestycja była realizowana przez firmę Budimex w systemie projektuj i buduj. Wykonawca zadania miał możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Korzystając z tej możliwości, zmienił konstrukcję dwóch wiaduktów drogowych oraz dwóch przejść dla zwierząt dużych, bez zmiany ich lokalizacji.
Jaka będzie nowa autostrada A4 Wrocław – Legnica i droga S5 Sobótka - Bolków? Mapy przebiegu nowej A4 i S5 na Dolnym Śląsku
Mapa z lokalizacją odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy, to część obwodnicy Ostródy. Mapa: GDDKIA
S5 to kropka nad i – obwodnicy Ostródy
Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km.
Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach.
Budowa obwodnicy Ostródy, której częścią jest budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.
Nowa ekspresowa S5 Ornowo - Wirwajdy. Zdjęcia: GDDKIA
Pierwszy odcinek drogi S5 w woj. warmińsko-mazurskim
Fragment S5 Ornowo – Wirwajdy stanowi część docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
Jest to pierwszy odcinek drogi ekspresowej S5 w woj. warmińsko-mazurskim. W październiku 2015 r. połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Obecnie trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów wydłużenia trasy S5.
W październiku ubiegłego roku GDDKIA zleciła wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla wspomnianej, około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem.
Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych ze społecznością, które przewidziane są w styczniu 2023 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
- Prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł – szacują drogowcy.