1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S6
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S6

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-20
  4. Aktualizacja: 2023-06-09
Droga ekspresowa S6
Droga ekspresowa S6 w 2019 r. połączyła Szczecin z Koszalinem. Na kompletną trasę do Trójmiasta poczekamy do 2025 r. Zdjęcia: S6 Kołobrzeg - Ustronie, GDDKIA
Droga ekspresowa S6 docelowo będzie liczyć około 345 km i będzie główną arterią drogową wzdłuż wybrzeża Bałtyku relacji wschód – zachód. Docelowo połączy stolice nadmorskich województw Polski. Obecnie w realizacji są już wszystkie brakujące odcinki w województwie zachodniopomorskim i pomorskim (nie licząc planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina). Ich realizacja jest na różnym etapie zaawansowania.

Trasa ekspresowa S6 przebiegać będzie równolegle wzdłuż wybrzeża Bałtyku, przez województwo zachodniopomorskie i pomorskie, łącząc największe miasta na północy Polski: Szczecin, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk. Od niej odbijać będą drogi obsługujące tereny i miejscowości turystyczne nad morzem Bałtyckim. S6 usprawni komunikację pomiędzy polskimi portami morskimi w Świnoujściu, Szczecinie i Trójmieście.

Droga ekspresowa S6 jest częścią korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączeniem z Litwą. Korytarz ten od Gdańska przebiega na wschód, częścią drogi nr 7, a od Elbląga drogami: 22 i 54. Co ciekawe trasa projektowana była jeszcze w latach 30-stych ubiegłego wieku jako tzw. Berlinka czyli autostrada łącząca Berlin z Królewcem.

Do tej pory udalo się wybudować zdecydowaną większość trasy w woj. zachodniopomorskim. Od 2015 roku realizowane były odcinki między Goleniowem koło Szczecina a Koszalinem (w formule projektuj i buduj). Od 2019 roku można już korzystać z blisko 130 km nowej drogi ekspresowej. 

 

Odcinki drogi ekspresowej S6 w budowie:

woj. zachodniopomorskie:

Obwodnica Koszalina i Sianowa

Od 2019 roku kierowcy mają do dyspozycji ponad 130 km nowej drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim. Dzięki ekspresówce szybko i wygodnie można dotrzeć z okolic Szczecina do Koszalina. Do pełnego domknięcia trasy w regionie brakuje jeszcze dokończenia obwodnicy Koszalina i Sianowa.

Od lipca 2021 roku prowadzone są roboty przy dokończeniu niemal 8-kilometrowego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, gdzie w związku ze skomplikowanymi warunkami podłoża była konieczna aktualizacja dokumentacji projektowej i wyłonienie nowego wykonawy prac. Dokończenie prac na S6 od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód wyniesie 448,87 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm Polbud Pomorze (lider), Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (partnerzy). Pierwsza część trasy - obwodnica Sianowa będzie gotowa w lipcu 2023 roku. 

Nowe drogi nad Bałtyk. W lipcu kierowcy ominą Sianów obwodnicą na S6

Ponadto drogowcy zdecydowali o budowie nowego węzła na S6 obwodnicy Koszalina i Sianowa. Będzie to węzeł Sianów Zachód. 

Węzeł Sianów Zachód w ciągu S6 - obwodnicy Koszalina i Sianowa. Zdjęcia: GDDKIA

Węzeł Sianów Zachód w ciągu S6 - obwodnicy Koszalina i Sianowa


S6 Koszalin – Słupsk

Droga ekspresowa S6 pomiędzy Koszalinem a Słupskiem była w 2015 r. już na etapie procedury przetargowej. Odcinki miały być zrealizowane najpóźniej do 2020 roku. Wraz ze zmianą władzy pomysł odrzucono i uznano inne inwestycje za bardziej priorytetowe. Po kilku latach wrócono do realizacji trasy.  Mowa o dwóch odcinkach trasy S6 Koszalin - Sławno i Sławno - Słupsk o łącznej długości 46 km. Po licznych perypetiach przetragowych drogowcy podpisali umowy z wykonawcami odcinków. 

Mapa drogi ekspresowej S6 - odcinki realizacyjne Koszalin - Sławno i Sławno - Słupsk. Mapa: GDDKIA

Mapa drogi ekspresowej S6 - odcinki realizacyjne Koszalin - Sławno i Sławno - Słupsk

  1. S6 Koszalin - Sławno

    Z końcem września 2022 r. GDDKIA podpisała umowę na realizację drogi ekspresowej S6 na odcinku Koszalin - Sławno. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość kontraktu to 657,9 mln zł. Nowa trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, o długości 23,2 km.

    Odcinek zaczyna się tuż za nowo budowaną obwodnicą Koszalina i Sianowa i kończy przed miejscowością Sławno. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), Obwodu Utrzymania Drogi, pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe) oraz 20 obiektów mostowych, w tym 5 pełniących funkcję przejść dla zwierząt.

  2. S6 Sławno - Słupsk

    Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy, podobnie jak w przetargu na odcinek Koszalin - Sławno, wykonawca przygotuje projekty wykonawcze oraz zrealizuje roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów. 

    Chiński Stecol zbuduje S6 Sławno – Słupsk . To już ostatnia umowa na trasę S6 Szczecin – Gdańsk

 

woj. pomorskie:

Trasa Kaszubska, S6 Bożepole Wielkie – Gdynia

Pierwotnie zakładano realizację trasy S6 Lębork - obwodnica Trójmiasta w podziale na kilka fragmentów. Umowy miały być podpisane w 2017 r. a kierowcy mieli pojechać nią w 2021 roku. Niestety i ta inwestycja nie miała szczęścia do realizacji i dopiero od 2018 r. tzw. Trasa Kaszubska pomiędzy Bożympolem Wielkim a Gdynią została skierowana w ręce wykonawców. Według zapowiedzi pierwsze pojazdy miały pojechać nowa ekspresóką w II połowie 2021 r. Niestety, niemal do końca 2022 roku droga S6 do Gdyni nadal pozostawała w budowie. Ostatecznie budowę wspomnianych odcinków zakończono w grudniu 2022 r.

Trasa S6 w woj. pomorskim – odcinki z Gdyni nadal w budowie

Umowy w formuje projektuj i buduj z wykonawcami wszystkich trzech odcinków S6 o łącznej długości około 40 km podpisano w 2018 r.:

  • Odcinek Obwodnica Trójmiasta - Szemud realizuje firma Polaqua, za nieco ponad 817 mln zł. Droga pierwotnie miała być gotowa na przełomie lipca i sierpnia 2021 r.

  • Realizacją drugiego fragmentu S6 między Luzinem a Szemudem zajmie się firma Budimex SA, która wyceniła prace na prawie 336 mln zł. Na tym odcinku zostanie powstał jeden węzeł drogowy - Szemud. Prace zakończono w II połowie 2022 r., do ruchu zostanie oddany po uruchomieniu skrajnych odcinków w kierunku Boeżego Pola i Gdyni.

  • Odcinkiem S6 Bożepole Wielkie - Szemud zajmuje się firma PORR SA za cenę prawie 338 mln zł. Na trasie powstały trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie (połączenie z istniejącą drogą krajową nr 6), Strzebielino i Luzino. Przy węźle Luzino powstał Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej służący do zarządzania odcinkiem drogi ekspresowej S6. 

Mapa drogi ekspresowej S6 Bożepole - Luzino - Szemud - Gdynia Mapa drogi ekspresowej S6 Bożepole - Luzino - Szemud - Gdynia. Mapa: GDDKIA

Trasa Kaszubska rozpoczyna się na wschód od Lęborka, w śladzie obecnej drogi krajowej nr 6, gdzie przewidziano w ramach innego projektu węzeł Leśnice. Tuż przed Lęborkiem droga S6 odbija na południe od krajówki i omija miasto całkowicie nowym korytarzem. Tu zaplanowano węzły Lębork Południe i Lębork Wschód, oba skomunikowane z DK6 i umożliwiające zjazd do miasta. Za Lęborkiem droga na chwilę powraca do śladu krajówki, ale za ulicą Długą odbija na północny wschód i omijając miejscowość Węgornia dociera do węzła Łęczyce, na południu od tej miejscowości. Dalej droga S6 kieruje się na południowy wschód w kierunku miejscowości Bożepole i dalej Strzebielina, gdzie powstał kolejny węzeł. Tu po raz ostatni możliwy będzie zjazd na starą drogę krajową nr 6. Dalej droga oddala się już od niej odbijając na południe. Kolejny węzeł przewidziano na wysokości Luzina, następny już nieco dalej, koło miejscowości Szemud, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224, umożliwiającą dojazd do Wejherowa i Kartuz. Dalej droga S6 ominie kolejno miejscowości Kamień, Marchowo, Koleczkowo, gdzie także powstał węzeł, Bojano, Dobrzewino, gdzie powstał MOP i dociera do Chwaszczyna. Na projektowanym węźle połączy się z drogą krajową nr 20 i jej śladem poprowadzi już jako trzypasmowa droga ekspresowa S6 do Obwodnicy Trójmiasta. Tam, na węźle Gdynia Wielki Kack zaplanowano koniec projektowanego odcinka. W zadania węzeł i jezdnia główna zostały rozbudowane. Nowa jezdnia S6 ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Na węźle Chwaszczyno zaplanowano także połączenie Trasy Kaszubskiej z projektowaną Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, która docelowo również przyjmie oznaczenie S6.

 

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Z uwagi na rosnące obciążenie obecnej Obwodnicy Trójmiasta od lat planowana była budowa nowej drogi ekspresowej, która częściowo przejmie ruch tranzytowy. Będzie to droga ekspresowa S6, nazywana Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. Droga będzie liczyła około 33 km długości (z obwodnicą Żukowa około 40 km) i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z rezerwą pod trzeci pas. W maju 2015 roku opracowaniem koncepcji programowej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zajęła się spółka Multiconsult Polska. W styczniu 2019 r. GDDKIA otrzymała pisemne potwierdzenie o oddaleniu skarg na decyzję środowiskową. Dało to zielone światło do rozpoczęcia prac dla 40-kilometrowego odcinka, który poprzez obwodnicę Żukowa połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską S6 w Chwaszczynie. Budowa miała ruszyć w 2018 r. a kierowcy z nowej trasy ekspresowej mieli skorzystać w maju 2021 roku. Prace zawieszono i zapowiedziano jej realizację w formule PPP partnerstwa publiczno-prywatnego. W czerwcu 2020 roku zmieniła się koncepcja rządzących i obiecano finasowanie i realizację trasy z budżetu państwa. Ostatecznie w 2021 roku podpisano umowy na realizację dwóch odcinków na jakie podzielo inwestycję. 

S6 Chwaszczyno – Żukowo

W ramach realizacji zadania o długości ok. 16,3 km zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Dokończony zostanie też węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). W ciągu odcinka powstaną  dwie estakady (nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna oraz nad DK7, rzeką Radunią i linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba). Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Koszt prac to ok. 715,2 mln zł.

S6 Żukowo – Gdańsk Południe

Inwestycja obejmuje realizację drogi ekspresowej o długości ok. 16 km oraz obwodnicy Żukowa o długości ok. 7 km. W ramach zadania zostaną wybudowane węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino. Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt prac to ok. 777 mln zł.

Mapa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S6

Mapa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S6

Mapa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6 w podziale na dwa odcinki, z obowdnicą Żukowa. Mapa: GDDKIA


Od 2023 roku prace budowlane prowadzone są na wszystkich odcinkach obwodnicy OMT. Prace budowlane dla pierwszego z odcinków OMT Chwaszczyno - Żukowo ruszyły jeszcze z początkiem października 2022 r.

W budowie cała Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W 2025 r. pojedziemy nową drogą S6

Obwodnica Metropoli Trójmiejskiej rozpocznie się na węźle Chwaszczyno i będzie prowadziła na wschód od drogi krajowej nr 20 w pobliżu Żukowa i dalej na południe od drogi krajowej nr 7 w kierunku węzła Gdańsk Południe na S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta. Integralną częścią tej inwestycji będzie obwodnica Żukowa, o parametrach drogi GP (główna o ruchu przyspieszonym).

Droga ekspresowa S6 na odcinku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej rozpocznie się na węźle Chwaszczyno odbijając od niego w kierunku południowo zachodnim, równolegle do drogi krajowej nr 20. Na wysokości Miszewa zaplanowano pierwszy węzeł ze zjazdem do tej miejscowości i na DK20. Dalej, droga odbije na południe do Żukowa. Tu zaplanowano węzeł na połączeniu z projektowaną w ramach tego projektu obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20, która ominie miasto od południowego wschodu i umożliwi połączenie z obecną drogą krajową nr 7 na wysokości miejscowości Lniska. Od Żukowa trasa poprowadzi na południowy wschód do Lublewa, gdzie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 221 zaplanowano kolejny węzeł. Projektowany odcinek zakończy się na węźle Straszyn posiadającym dzisiaj nazwę Gdańsk Południe, na połączeniu z Obwodnicą Trójmiasta i drogą ekspresową S7.

Obwodnica ma przebiegać przez tereny, które są siedliskami wielu gatunków chronionych roślin i zwierząt. Trasa przejdzie np. przez tzw. obszary chronionego krajobrazu Dolina Raduni i Otomina oraz w pobliżu tzw. alei pomnikowej utworzonej przez 580 okazów lipy drobnolistnej, przy drodze Leźno - Pępowo.

 

S6 Słupsk - Lębork - Bożepole Wielkie, Trasa Kaszubska

Droga do realizacji trasy S6 na wschód od Słupska była długa i pełna zwrotów. Podobnie jak w przypadku odcinka S6 Koszalin - Słupsk i Obwodnicy Meropolii Trójmiejskiej był moment, że zaprzestano kontynuowania prac projketowych i przetragów. Pod koniec 2016 r. pojawiły się niepokojace informacje jakoby ministerstwo infrastruktury nie podjęło decyzji o dalszych pracach dla budowy Trasy Kaszubskiej tj. odcinka drogi ekspresowej S6 Słupsk – Lębork – obwodnica Trójmiasta. Droga z Lęborka do Gdańska spadła z listy priorytetów (za małe natęzenie ruchu w stosunku do innych inwestycji) a jej budowa miała być realizowana w formule PPP. Ostatecznie, w czerwcu 2020 roku, resort infrastruktury zapowiedział, że trasa S6 od Słupska do miejscowości Bożepole za Lęborkiem zostanie zrealizowana ze środkow budżetu państwa. Otworzyło to drogę do ogłoszenia przetragów. 

Droga ekspresowa S6 między obwodnicą Słupska (z obwodnicą włącznie) - Lęborkiem do okolic miejscowości Bożepole Wielkie będzie miała ok. 72 km długości. Realizowana jest w podziale na pięć odcinków:

S6 - Obwodnica Słupska - dobudowa drugiej jezdni

  • Długość: 9,5 km
  • Wykonawca: Strabag S.A.
  • Data podpisania umowy: 28 maja 2021 r.
  • Zakres umowy: projekt i budowa
  • Wartość umowy: 128,5 mln zł
  • Zakończenie budowy: koniec kwietnia 2025 r.

S6 - Słupsk - Bobrowniki

  • Długość: 16 km
  • Węzły: Budy, Bobrowniki
  • Wykonawca: konsorcjum NDI, NDI Sopot i Todini Central Asia
  • Data podpisania umowy: 29 stycznia 2021 r.
  • Zakres umowy: projekt i budowa
  • Wartość umowy: 549 mln zł
  • Zakończenie budowy: koniec sierpnia 2025 r.

S6 - Bobrowniki - Skórowo

  • Długość: 13 km
  • Węzły: Rzechcino, Skórowo
  • Wykonawca: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i Aldesa Construcciones S.A.
  • Data podpisania umowy: 29 czerwca 2021r.
  • Zakres umowy: projekt i budowa
  • Wartość umowy: 283 mln zł
  • Zakończenie budowy: koniec czerwca 2025 r. 

S6 - Skórowo - Leśnice

  • Długość: 11 km
  • Węzły: Leśnice
  • Wykonawca: Intercor Sp. z o.o.
  • Data podpisania umowy: 15 czerwiec 2021 r.
  • Zakres umowy: projekt i budowa
  • Wartość umowy: 344,5 mln zł
  • Zakończenie budowy: maj 2025 r.

S6 - Leśnice - Bożepole Wielkie

  • Długość: 22 km
  • Węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce
  • Wykonawca: Budimex S.A.
  • Data podpisania umowy: 29 lipca 2021 r.
  • Zakres umowy: projekt i budowa
  • Wartość umowy: 719 mln zł
  • Zakończenie budowy: koniec czerwca 2025 r.

W 2016 r. wykonano Koncepcję Programową dla nowej ekspresówki. Umowę z wykonawcą robót w systemie „Projektuj i Buduj” pierwotnie planowano podpisać w połowie 2017 r. Trasa miałaby być gotowa w 2020 r (obwodnica Słupska) i 2021 r. reszta drogi. Podpisane w 2021 roku umowy z wykonawcami wskazują, że kierowcy nowymi odcinkami S6 pojadą najwcześniej w 2025 roku. 

Droga ekspresowa S6 od obwodnicy Słupska będzie biegła zupełnie nowym śladem niż obecna droga krajowa nr 6. Od krajówki odbije już za miejscowością Wielogłowy w kierunku północno wschodnim, mijając miejscowości Zagórzyca, Karzniczka i Damnica. Na wysokości miejscowości Budy zaplanowano węzeł umożliwiający zjazd na drogi lokalne. Kolejny węzeł zlokalizowany będzie między miejscowościami Damno i Bobrowniki. Powyżej tego węzła droga zakręci i pobiegnie w kierunku południowo wschodnim do węzła Rzechcino. Dalej droga minie od południa miejscowość Nieckowo i dotrze do węzła Skórowo. Za miejscowością Darzewo projektowana droga S6 połączy się z krajowa „szóstką” i do projektowanego węzła Leśnice będzie biegła w jej bliskim sąsiedztwie.

 

Planowane odcinki drogi ekspresowej S6


S6 - Zachodnia Obwodnica Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina to 50 km odcinek drogi ekspresowej S6. Trasa ominie Szczecin od północno-zachodniej strony i będzie częścią obwodnicy jaką utworzy wraz z drogą ekspresową S3 i autostradą A6.

Zachodnia Obwodnica Szczecina od północy i zachodu ominie aglomerację szczecińską przechodząc pod rzeką Odrą dwururowym tunelem w rejonie Polic. Początkiem inwestycji od zachodu będzie węzeł zintegrowany Kołbaskowo na przecięciu z autostradą A6, natomiast końcem węzeł Goleniów Północ łączący drogi S3 i S6.

Obecnie trwa projektowanie dwóch odcinków na jakie podzielono realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Do końca 2023 roku potrwa opracowanie projektu budowlanego dla fragmentu z Kołbaskowa do Polic. Prace dla odcinka S6 Police – Goleniów z tunelem pod Odrą zajmą dłużej, bo 15 miesięcy.

Dwa odcinki S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina na stołach projektantów

 Mapa przebiegu drogi S6 - Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 - mapa przebiegu. Źródło: GDDKIA

 

Odcinki drogi ekspresowej S6 w użytkowaniu:

woj. zachodniopomorskie:

Ekspresowa trasa S6 Szczecin - Koszalin

Budowa drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim wystartowała na dobre po wpisaniu jej jako priorytet do Programu Budowy Dróg na lata 2014-2023. Pracami objęto odcinki od Goleniowa przez Kołobrzeg do Koszalina i Sianowa. Realizację drogi S6 podzielono na 6 odcinków. Łącznie to niemal 120 km ekspresowej trasy. Dla wszystkich tych odcinków podpisano umowy z wykonawcami prac projektowych i budowlanych o łącznej wartości ponad 2,2 miliarda złotych. Ostatni odcinek S6 Kołobrzeg – Koszalin oddano do ruchu w październiku 2019 r. Od tego momentu kierowcy mają do dyspozycji 130 km drogi ekspresowej prowadzącej z Goleniowa do Koszalina. 

Wartość inwestycji jaką była budowa drogi ekspresowej S6 Goleniów – Koszalin to około 3,5 mld zł, a dofinansowania unijnego - 1,5 mld zł. 

Droga ekspresowa S6 - węzeł Borkowice na trasie z Kołobrzegu
Droga ekspresowa S6 - węzeł Borkowice na trasie z Kołobrzegu. Zdjęcia: GDDKIA


Oto jak powstawała droga ekspresowa S6 Goleniów - Koszalin

S6 Goleniów – Nowogard

Odcinek drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem i Nowogardem to dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 19,78 km. Odcinek zaczyna się na węźle Goleniów Północ, gdzie projektowana S6 połączy się z drogą ekspresową S3, a kończy wpadając w obwodnicę Nowogardu na wysokości Olchowa. W ramach zadania rozbudowano węzeł Goleniów Północ na połaczeniu z drogą S3, powstały węzły Goleniów Lotnisko (Żółwia Błoć) i Osina (Kikorze) oraz 17 obiektów mostowych. Wykonawcą prac o wartości około 344 mln złotych była firma Budimex.

Wjazd i zjazd z projektowanej drogi możliwy jest na węzłach:

  • Goleniów Północ – połączenie z drogą ekspresową S3 biegnącą w kierunku Szczecina i Świnoujścia,
  • Żółwia Błoć – zjazd na drogę wojewódzką nr 113 prowadzącą do Goleniowa oraz umożliwiającą dojazd do portu Lotniczego szczecin-Goleniów,
  • Kikorze – zjazd na drogi lokalne.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

S6 Nowogard – Płoty

Umowę na prace projetowe i budowlane dla odcinka od obwodnicy Nowogardu do obwodnicy Płotów podpisano z  firmą Mosty Łódź w październiku 2015 r. Wartość podpisanego kontraktu wynosiła ponad 390 mln  złotych. 

Odcinek o długości około 20 km rozpoczyna się na ekspresowej obwodnicy Nowogardu, a kończy za miejscowością Płoty. W ramach inwestycji powstał węzeł Płoty Północ, z którego możliwy jest zjazd na drogę wojewódzką nr 109 prowadzącą do centrum miejscowości oraz na północ w kierunku Gryfic. Na całym odcinku droga ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ostatecznie w decyzji środowiskowej zatwierdzono przebieg trasy wzdłuż istniejącej linii kolejowej, następnie obejście miejscowości Żabowo, Żabówko, Wyszogóra i Lisowo. Dalej projektowana droga omija od zachodu i północy miejscowość Płoty, przekracza rzekę Rega (długą na około 600 metrów estakadą).

 

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

S6 Płoty – Kiełpino

Umowę na realizację tego odcinka podpisano z firmą Budimex w październiku 2015 r. Prace realizowane w formule projektuj i buduj wyceniono na prawie 254 mln zł. 

W ramach inwestycji powstanie 14,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S6, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wraz z infrastrukturą obiektów inżynieryjnych i siecią dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. W ramach realizacji zadania powstaną 2 węzły drogowe – Wicimice z istniejącą DK6 (od tego węzła nowa S6 odejdzie w stronę Kołobrzegu od obecnej drogi krajowej) i Kiełpino z DW105, 13 obiektów mostowych.

Droga na tym odcinku zacznie się na obwodnicy miejscowości Płoty a zakończy na węźle Kiełpino, gdzie skrzyżuje się z drogą wojewódzką nr 105 prowadzącą w kierunku Gryfic i starej drogi krajowej nr 6 w Skrzydłowie. Planowany odcinek drogi biegnie początkowo w śladzie zbliżonym do obecnej drogi krajowej nr 6. Między miejscowościami Modlimowo i Wicimice powstanie węzeł Wicimice, a droga S6 odbije w kierunku północnym i dalej powiedzie już nowym śladem. Omijając miejscowość Natolewice droga dotrze do przecięcia z DW 105.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

S6 Kiełpino - Kołobrzeg Zachód

Odcinek drogi ekspresowej S6 Kiełpino – Kołobrzeg o długości 24 km realizuje konsorcjum firm PolAqua Sp. z o. o. i Dragados S. A., które prace wyceniło na ponad 455 mln złotych. 

Odcinek Kiełpino - Kołobrzeg ma 24 km długości i łączy węzeł Kiełpino z obwodnicą Kołobrzegu, gdzie droga krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 162 umożliwiającą zjazd w kierunku Kołobrzegu i Świdwina. Prace obejęły budowę węzła drogowego Kołobrzeg Zachód z drogą wojewódzką nr 162, obustronnego miejsca obsługi podróżnych Jarkowo. Na całym przebiegu odcinka nie przewidziano żadnego węzła, droga bowiem biegnie przez pola omijając niewielkie miejscowości.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie

Inwestycja obejmowała budowę 14,7 km odcinka Kołobrzeg - Ustronie wraz z budową obwodnicy Kołobrzegu na DK11 o dł. 2 km. Wykonawca, firma PORR S. A, wyceniła prace na prawie 343 mln złotych. Realizacja zadania trwała do jesieni 2019 roku. BYł to ostatni oddany odcinek na trasie Goleniów - Koszalin. 

W ramach zadania powstała dwujezdniowa droga z czterema pasami ruchu. Droga S6 omija Kołobrzeg od strony południowej. Rozpoczyna się za węzłem Kołobrzeg Zachód, następnie estakadą o długości ok 680 metrów przecina dolinę rzeki Parsęta i dociera do węzła Kołobrzeg Wschód, gdzie droga krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 163 prowadzącą do Kołobrzegu i Karlina. Zakończenie odcinka zaplanowano na węźle Ustronie Morskie w miejscu skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową prowadzącą na północ w kierunku Bałtyku.

Warto dodać, że inwestycja zakładała również obwodnicę Kołobrzegu w ciągu DK11. Droga o długości 2 km ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę i połączyła się z wcześniej wykonanymi przez samorząd fragmentami obwodnicy Kołobrzegu. Całą obwodnicę udostępiniono kierowcom latem 2018 roku.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

S6 Ustronie Morskie - Koszalin

Droga ekspresowa S6 od Ustronia Morskiego do Koszalina liczy 24,2 km długości. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Odcinek przebiega na południe od istniejącej DK11 i kończy się na włączeniu w obwodnicę Koszalina i Sianowa. W ciągu odcinka powstały 2 węzły drogowe – Borkowice i Dobre, 25 obiektów mostowych oraz Miejsca Obsługi Podróżnych kategorii I Tymień i Obwód Utrzymania Drogi ekspresowej przy węźle Dobre. 

Realizacją odcinka z Ustronia do Koszalina zajmowało się konsorcjum Strabag (projekt i budowa) za kwotę ponad 436,8 mln złotych.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

 

Obwodnica Koszalina i Sianowa - droga S6 i S11

Odcinek drogi ekspresowej S6 pełniący rolę obwodnicy Koszalina i Sianowa  ma długość ok. 21 km. Jego budowa miała zakończyć się w II połowie 2018 r. Wystąpiły jednak problemy z wodami gruntowymi i podłożem, co spowodowało, że konieczne było ogłoszenie nowego przetargu. Przetarg  w trybie projektuj i buduj dotyczył dokończenia trasy na odcinku o dł. 7,9 km od węzła Koszalin Zachód (ul. Władysława IV) do Sianowa (przecięcie obwodnicy z ul. Dworcową). Ostatecznie oferty przekroczyły zakładany budżet i GDDKIA zdecydowała w styczniu 2019 r o ogłoszeniu przetargu na opracowanie dokumentacji z rozwiązaniem problemu.

Przypomnijmy, umowę na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa podpisano w marcu 2016 roku z konsorcjum firm PORR Polska Infrastructure S. A. i POLBUD-POMORZE Sp. z o. o., wartość podpisanej umowy to 645,6 milionów złotych. Wykonawca szukał rozwiązań również i na budowę wspomnianego "problemowego" kawałka obwodnicy. Ostatecznie jednak zrezygnował z realizacji tej części zadania. Budowa pozostałych odcinków obwodnicy o łącznej długości 12,2 km zakończyły się na koniec 2019 roku w ramach pierwotnego kontraktu.

Po zakończeniu inwestycji, cała obwodnica będzie miała parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą pod trzeci pas ruchu w pasie rozdziału. W ramach inwestycji powstanie 5 węzłów drogowych, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt. Obwodnica zaczyna się na węźle Koszalin, gdzie zaplanowano skrzyżowanie z drogą ekspresową S11 biegnącą na południe kraju w  kierunku Piły, Poznania, a docelowo Śląska. Droga S6 otoczy Koszalin od północy. Na skrzyżowaniu z ul. Morską, którą biegnie droga krajowa nr 11 zaplanowano węzeł Koszalin Północ, a na skrzyżowaniu z ulicą Władysława IV węzeł Koszalin Wschód. Dalej droga odbije na południowy wschód i poprowadzi równolegle do drogi krajowej nr 6. Za miejscowością Sianów zaplanowano węzeł Sianów, na którym kończy się ten fragment drogi.

Nowa umowa na dokończenie ok. 8 km odcinka obwodnicy Koszalina i Sanowa została podpisana w lipcu 2021 r.  Dokończenie prac na S6 od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód wyniesie 448,87 mln zł. Nowym wykonawcą jest konsorcjum firm Polbud Pomorze (lider), Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (partnerzy). Prace powinny zakończyć się w 2023 roku.

Przebieg drogi ekspresowej S6

 

Poniżej przedstawiamy jedne z pierwszych odcinków drogi ekspresowej S6 jakie są w użytkowaniu od wielu lat:

S3/S6 Szczecin – Rzęśnica – Goleniów

Zaczynając od zachodu droga ma parametry trasy ekspresowej na odcinku wspólnego przebiegu z droga ekspresową S3: Szczecin – Rzęśnica – Goleniów. Docelowo, odcinek ten nie będzie miał oznaczenia S6.

Obwodnica Nowogardu

Ekspresowym, blisko 9,5-km odcinkiem jest S6-ki obwodnica Nowogardu. Prace na tym odcinku rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku, wykonawcą był Budimex. Trasę oddano do ruchu pod koniec 2011 roku. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nowa trasa omija miasto od północnego zachodu. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają 3 węzły drogowe, dwa przy włączeniach (węzły Nowogard Zachód w rejonie Olchowa i Nowogard Wschód w rejonie Wojcieszyn) oraz węzeł Nowogard Północ przy miejscowości Warnkowo, który komunikuje obwodnicę z drogą wojewódzką nr 106.

Województwo pomorskie - gotowe odcinki S6

Pierwszym ekspresowym odcinkiem S6 na Pomorzu była Obwodnica Trójmiasta. Obwodnica o długości 38,6 km przebiega w kierunku północ-południe od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Jej pierwsze odcinki powstały jeszcze w latach 70-tych. Trasa była w kolejnych dekadach rozbudowywana. Konieczne było także wykonanie połączenia S6 z nowo wybudowaną autostradą A1 w okolicach Rusocina.

Obwodnica Trójmiasta na całej długości posiada bezkolizyjne skrzyżowania i dwie jezdnie z dwoma, a w niektórych miejscach trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Droga zaczyna swój bieg na węźle Rusocin, gdzie łączy się z autostradą A1. Kierując się na północ omija od zachodu Pruszcz Gdański i dociera do Straszyna gdzie zlokalizowano dwa węzły drogowe. Pierwszy, bardziej na południu, między Straszynem i Rotmanką umożliwia zjazd na drogę wojewódzką nr 222. Drugi węzeł, Gdańsk południe, to połączenie z drogą ekspresową S7. Docelowo, na tym węźle odbije na zachód projektowana Obwodnica Metropolitalna, która przyjmie oznaczenie drogi ekspresowej S6. Na kolejnym węźle, na wysokości miejscowości Kowale zaplanowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221, która łączy Gdańsk z Kościerzyną. Dalej na węźle Gdańsk Szadółki umożliwiono zjazd do miasta w ulicę Jabłoniową. Na węźle Gdańsk Karczemki droga ekspresowa S6 krzyżuje się z droga wojewódzką nr 501 czyli ulicą Armii Krajowej, która przez centrum Gdańska prowadzi aż do Krynicy Morskiej oraz z drogą krajową nr 7, która odbija na zachód w kierunku Żukowa. Dalej na północ S6 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 472 prowadzącą do Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Na północy Gdańska zlokalizowano dwa ostatnie węzły w mieście. Pierwszy to Gdańsk Owczarnia, na wysokości Nowego Światu, a drugi to Gdańsk Osowa, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 218 prowadzącą w kierunku Chwaszczyna i Wejherowa, ale tez Gdańska Oliwy i Sopotu. Droga S6 omija następnie Sopot, wjeżdża do Gdyni i dociera do węzła Gdynia Wielki Kack, połączenia z drogą krajową nr 20 i drogą wojewódzką nr 474. Na tym węźle zaplanowano połączenie z Trasą Kaszubską, czyli projektowanym właśnie odcinkiem S6 biegnącym po nowym śladzie w kierunku Lęborka. Obwodnica Trójmiasta kieruje się dalej na północ. Na węźle Gdynia Chwarzno umożliwiono zjazd w ulicę Chwarznieńską, a na węźle Gdynia Demptowo w Trasę Kwiatkowskiego. Obwodnica Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6 kończy swój bieg na północy Gdyni, na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 6 z drogą wojewódzką nr 468, umożliwiającą dojazd do portu i centrum miasta.

Obwodnica Słupska

Budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S6, obwodnicy Słupska, trwała ponad dwa lata i zakończyła się w październiku 2010 roku. Nowa droga o długości 16,3 km omija Słupsk od południowej strony, zaczynając się w miejscowości Reblinko i kończąc w Redzikowie. Na trasie znajdują się cztery węzły drogowe: Reblinko, Kobylnica, Głobino i Redzikowo. Na pierwszym i ostatnim droga ekspresowa przechodzi w drogę krajową nr 6. Na węźle Kobylnica droga krzyżuje się z drogą krajową nr 21 (Ustka – Miastko), a na węźle Głobino z drogą wojewódzką nr 210 (Słupsk – Unichowo). Na wysokości węzłów droga ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na pozostałych odcinkach ma jedną jezdnię. Wszystkie nasypy ziemne i obiekty inżynierskie zostały jednak przygotowane pod budowę drugiej jezdni. W 2021 roku zlecono jej rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Gotową, szeroką ekspresówką pojedziemy w 2025 roku. 

 

 

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE