To będzie nowość na pomorskich drogach. Część trasy S6 będzie w betonie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-05-28
W ramach budowy drogi ekspresowej S6 wykonawcy mogli wybrać nawierzchnię w jakiej powstaną realizowane odcinki. Już wiadomo, że na dwóch odcinkach trasy S6 Słupsk – Bożepole Wielkie ułożą nawierzchnie betonową.
Na zastosowanie betonu zdecydowali się wykonawcy, realizujący trasę S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik - NDI oraz z Bobrownik do Skórowa, gdzie za zadanie odpowiada firma Aldesa.
S6 obwodnica Słupska - Bobrowniki
- Na ponad 16-kilometrowym odcinku drogi S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik planowane jest wykonanie nawierzchni betonowej, a nie bitumicznej (asfaltowej), po której jeździmy na zdecydowanej większości dróg ekspresowych w kraju. Będzie to największy zakres zastosowania nawierzchni sztywnej w woj. pomorskim – zaznaczają przedstawiciele gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa odcinka postępuje. Obecnie trwają roboty ziemne –budowanie nasypów i obiektów inżynierskich. W ocenie GDDKIA, wszystkie roboty postępują zgodnie z harmonogramem.
S6 Słupsk – Bobrowniki: Roboty ziemne i przy obiektach
Budowa drogi ekspresowej S6 obwodnica Słupska - Bobrowniki. Zdjęcia: GDDKIA
S6 Bobrowniki - Skórowo
Betonowa nawierzchnie dostanie też sąsiedni odcinek trasy S6 pomiędzy Bobrownikami a Skórowem. Ten fragment przebiega po nowym śladzie. Jest ten najbardziej oddalonym fragmentem S6-ki od przebiegu obecnej DK6, dlatego jadąc drogą krajową nr 6 nie widać go z trasy.
Nawierzchnia betonowa będzie na całym 13-kilometrowym odcinku trasy, z wyjątkiem trzech obiektów inżynierskich, gdzie wykonawca jest zobligowany do zastosowania nawierzchni bitumicznej.
Podglądamy budowę S6 – zdjęcia odc. Bobrowniki - Skórowo
Zdjęcia: GDDKIA
Nawierzchnia asfaltowa a betonowa – zalety i wady
W naszym kraju przy budowie nawierzchni dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych, wykorzystuje się zasadniczo dwie technologie - nawierzchnie podatne z mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) oraz nawierzchnie sztywne z betonu cementowego.
Jeżeli chodzi o inwestycje drogowe w północnej Polsce to na przestrzeni ostatnich lat nawierzchnia betonowa jest nowością. Jednak zarówno nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa) jak i z betonu cementowego ma swoje wady i zalety. Pierwsza jest łatwiejsza do wykonania, przeważnie tańsza, ale mniej trwała. Nawierzchnie z betonu cementowego są znacznie trudniejsze w realizacji, ale za to trwalsze. Ten rodzaj nawierzchni to również niższe koszty eksploatacji. Z drugiej strony wybór betonu oznacza, że jego naprawa jest trudniejsza do wykonania. Do budowy nawierzchni betonowych nie stosuje się asfaltu a cała nawierzchnia zbudowana jest z bardzo wytrzymałych mieszanek betonowych.
Układanie nawierzchni asfaltowej na obwodnicy Supska. Zdjęcia: GDDKIA
Jak podkreśla GDDKIA, niezależenie od zastosowanej technologii, nawierzchnie autostrad i dróg ekspresowych są projektowane na okres 30 lat. Zarówno stosowanie nawierzchni bitumicznej jak i betonowej spełnia takie same kryteria jakości, których wymaga zamawiający.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która nawierzchnia betonowa czy asfaltowa jest lepsza bądź gorsza. Każda z nich ma swoje wady i zalety, jednakowo pod względem technicznym, wykonania czy utrzymania. Wszystko zależy od konkretnego przypadku, stopnia degradacji, natężenia ruchu oraz reżimu technologicznego układania i utrzymania.
Ostatnio pisaliśmy o naprawie gwarancyjnej betonowej nawierzchni na trasie via Baltica, droga S61 Kolno – Stawiski.
Nowa trasa S61 Kolno – Stawiski już do naprawy. Kierowców czekają duże utrudnienia
Betonowa nawierzchnia trasy S61 Kolno - Stawiski w woj. podlaskim