Droga S3 do Świnoujścia coraz bardziej realna
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-05-31
Prowadzone są konsultacje dla odcinka drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn. Na posiedzeniu komisji Gospodarki i Budżetu Rady Miasta Świnoujście zaprezentowano przebieg projektowanej drogi ze szczególnym uwzględnieniem odcinka S3 na terenie Świnoujścia oraz prognozy natężenia ruchu. Dyskusja dotyczyła przede wszystkim kwestii związanych z rozwiązaniami ruchu lokalnego, dojazdu do terminala promów morskich oraz przekroju projektowanej drogi ekspresowej.
Przebieg wariantów drogi S3 na terenie Świnoujścia. Mapa: GDDKIA
- Prace nad dokumentację studialną zbliżają się do końca, w IV kwartale tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, jej uzyskanie powinno nastąpić w I kwartale przyszłego roku. Kolejnym krokiem będzie opracowanie dokumentacji z zakresu rozpoznania podłoża gruntowego. Po tym mógłby się już rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę. Realizacja tej inwestycji jest możliwa w latach 2019-2023 – zapewniają drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W toku jest opracowywane Studium Techniczno – Ekonimiczno – Środowiskowego wraz z Raportem Oddziaływania na Środowisko dla drogi S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn. Dokumentacja ta pozwoli Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wybrać spośród 4 przedstawionych wariantów wariant realizacyjny tej drogi. Projekt ten jest szeroko konsultowany, odbyło się już szereg spotkań z samorządami i innymi podmiotami. W efekcie dotychczasowych konsultacji na terenie Świnoujścia w projekcie ujęto szereg rozwiązań ważnych dla lokalnej społeczności, jak na przykład kładkę pieszo – rowerową umożliwiającą skomunikowanie dróg rowerowych, czy przejazd na drugą stronę torów kolejowych w rejonie węzła Łunowo. Planowane są również spotkania konsultacyjne z mieszkańcami poszczególnych gmin na trasie tego odcinka.
Odcinek drogi ekspresowej 3 Świnoujście – Troszyn będzie miał długość ok. 34,5 km. Droga rozpocznie się od ronda na wylocie tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu, a zakończy na dwujezdniowym odcinku obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, co zapewni odpowiedni poziom swobody ruchu na wiele lat do przodu. Na trasie przewidziano realizację 7 węzłów drogowych, w tym 3 na terenie Miasta Świnoujście.
Realizacja tego odcinka dopełni budowę całego ciągu ekspresówki S3 z południa (granica z Czechami w Lubawce) na północ (Świnoujście). W ostatnich dniach do przetargu skierowano odcinek S3 Bolków – Lubawka. Jego budowa powinna zakończyć się w 2023 r. W budowie jest cała pozostała część trasy w woj. dolnośląskim z Bolkowa do Nowej Soli. W woj. lubuskim trwa dobudowa drugiej jezdni, tak by trasa na całym przebiegu spełniała wymogi drogi ekspresowej. Z nowych odcinków skorzystamy w 2018-2019 roku.