1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S3 – gdzie wąskie gardła, co w budowie, projektowaniu i przetargach

Droga S3 – gdzie wąskie gardła, co w budowie, projektowaniu i przetargach

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-11-28
Droga S3 – gdzie wąskie gardła, co w budowie, projektowaniu i przetargach
Droga S3 jest w większości już gotowa na całym przebiegu, a do przełomu 2023 i 2024 roku ma być gotowa w całości od Świnoujścia do granicy z Czechami. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 to strategiczna oś północ-południe na zachodzie Polski. Do domknięcia trasy S3 Świnoujście – Lubawka brakuje niewiele. W najbliższych latach będą powstawać jej strategiczne odcinki na północy Szczecin – Świnoujście i na południu Bolków – Lubawka. Dokończenia wymaga też odcinek przez Zagłębie Miedziowe tj. Polkowice – Lubin. Kropką nad „i” w woj. lubuskim ma być oddanie mostu przez Odrę w Cigacicach.

Trasa S3 przebiega południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry aż do południowej granicy Polski. Docelowo droga ekspresowa S3 miała długość ponad 520 km. Droga jest w większości już gotowa na całym przebiegu, a do przełomu 2023 i 2024 roku ma być gotowa w całości od Świnoujścia do granicy z Czechami. Oto jak przedstawia się zaawansowanie prac na wszystkich jej odcinkach:

Most na Odrze to jedyny brakujący odcinek S3 w lubuskim

Budowa drogi ekspresowej S3 w jej środkowym przebiegu jest niemal skończona. Niemal, bo cały czas trwają prace na krótkim fragmencie trasy Zielona Góra – Sulechów. Chodzi o most przez Odrę na wysokości Cigacic. Budowa drugiego mostu w tym miejscu powinna zmierzać do finiszu, bo zgodnie z aneksami do umowy kierowcy mieli pojechać nim w grudniu br. Zapytaliśmy GDDKIA czy termin jest aktualny, nie dostaliśmy jednak potwierdzenia.

Oto najważniejsze, nowe inwestycje na drogach krajowych w Lubuskim

Wąskie gardło w woj. dolnośląskim - S3 z Polkowic do Lubina. Coraz bliżej budowy Bolkow - Lubawka

20 listopada drogowcy podpisali umowę z nowym wykonawcą prac na odcinku drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów koło Polkowic do węzła Lubin Północ. Wartość umowy to ok. 228,4 mln zł. Prace na odcinku o długości ok. 14,4 km zrealizuje konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy). Wczoraj (27 listopada) przekazano plac budowy. Do wykonania pozostało jeszcze 25 procent prac. Jeżeli pogoda będzie sprzyjać, to ekipy będą mogły prowadzić prace również w okresie zimowym, który umownie jest wykluczany z prac. Przy takim założeniu budowa mogłyby skończyć się wcześniej niż w kontraktowym terminie, który przypada dopiero na II kwartał 2021 roku. S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ. To ostatni brakujący odcinek S3 pomiędzy Bolkowem w województwie dolnośląskim a Szczecinem w województwie zachodniopomorskim.

S3 Polkowice – Lubin dopiero przed wakacjami 2021

Droga ekspresowa S3 - co zostało do budowy

Budowa S3 Polkowice - Lubin. Co zostało do dokończenia - galeria zdjęć, GDDKIA

Do domknięcia trasy S3 na Dolnym Śląsku brakuje jeszcze południowej części prowadzącej z Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki. Koszt budowy tej trasy to ponad 1,5 mld zł, a jej oddanie do ruchu planowane jest w pierwszej połowie 2023 r. Inwestycję podzielono na dwa zadania:

  1. Odcinek S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, o długości ok. 16,1 km, o przekroju 2x2x 3,5 m., realizowany jest w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm PORR Bau GmbH (lider) i PORR S.A. (partner).

    Na początku listopada zakończył się etap projektowania i do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Olbrzymim wyzwaniem, przy budowie tego odcinka będą tunele, w tym najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m. Drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. W tunelach drogowych trasa ekspresowa S3 zostanie poprowadzona przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice. Zakończenie realizacji tego fragmentu przewidziane jest na II połowę 2023 r.

    Ważny krok do budowy trasy S3. Jest wniosek o ZRiD dla S3 Bolków – Kamienna Góra

    Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka


  2. Odcinek S3 od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa w Lubawce, o długości ok. 15,3 km realizuje konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia. Obecnie trwają prace przygotowawcze, których kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o decyzję ZRID.

    Z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka, kierowcy powinni skorzystać wcześniej niż z sąsiedniego, bo w II połowie 2021 roku.


W 2024 r. dwujezdniowa trasa ekspresowa S3 Szczecin – Świnoujście. Problemy na obwodnicy Szczecina

Pod koniec listopada br. GDDKIA ogłosiła przetargi na S3 od Świnoujścia do Troszyna. Dotyczą one dwóch fragmentów: Świnoujście - Dargobądz o długości 17 km i Dargobądz - Troszyn o długości 16 km. Oferty cenowe w tych przetargach powinniśmy poznać pod koniec stycznia przyszłego roku.

- Kryteria oceny ofert w przetargach to cena (60%), okres gwarancji (30%) i skrócenie czasu na ukończenie z 39 miesięcy do 36 miesięcy (10%). Na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosku o ZRID przewidziano 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca) – informuje GDDKIA.

Projektowana trasa S3 będzie skomunikowana z tunelem łączącym wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Rozpocznie się od ronda, którego lokalizacja przewidziana jest na wylocie z tunelu w Świnoujściu. Jest to również obszar terminalu promów morskich w Świnoujściu, który stanowi połączenie ze Skandynawią. Trasa będzie się kończyła na istniejącej obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic.


Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin

Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin. Mapa: GDDKIA

W budowie jest już dalsza część trasy prowadząca w kierunku Szczecina. Obecnie droga krajowa od obwodnicy Troszyna do obwodnicy Miękowa jest drogą jednojezdniową. Natomiast odcinek od Miękowa do Rzęśnicy to dwujezdniowy odcinek wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku. Łącznie to 41,4 km drogi wymagającej budowy i rozbudowy. Roboty na tych odcinkach rozpoczęły się w maju tego roku. Budowane są wiadukty a we wrześniu ruszyły roboty bitumiczne. Ekspresowa S3-ka ma być gotowa w II kwartale 2021 roku.

Od Troszyna do Miękowa zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 22,4 km wraz z obwodnicą Brzozowa. Powstaną trzy nowe węzły drogowe. Na odcinku od obwodnicy Miękowa do węzła Rzęśnica o długości 19 km powstanie węzeł drogowy Kliniska. Przebudowany zostanie również węzeł Rzęśnica, przed którym w okresie wzmożonego ruchu tworzą się korki.

Kto dokończy prace na A6 po Energopolu? Obwodnica Szczecina przed wakacjami?

Niestety, problemy są na rozbudowywanych odcinkach autostrady A6 – obwodnicy Szczecina, która ma na tym odcinku wspólny przebieg z drogą S3. Od listopada 2017 r. firma Energopol Szczecin S.A. odpowiadała, za przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie - Rzęśnica o długości 3,5 km. Wykonawca zrealizował 80 % prac przewidzianych w kontrakcie, ale od lipca tego roku roboty wstrzymał. Z końcem października 2019 r. drogowcy odstąpili od umowy z wykonawcą. Podobny los podzieliło inne zadanie Energopolu – rozbudowa węzła Kijewo. Na oba zadania drogowcy szukają nowych wykonawców prac, co zdecydowanie wydłuży czas prac i utrudnienia dla kierowców.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3