1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ważny krok do budowy trasy S3. Jest wniosek o ZRiD dla S3 Bolków – Kamienna Góra

Ważny krok do budowy trasy S3. Jest wniosek o ZRiD dla S3 Bolków – Kamienna Góra

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-11-02
Ważny krok do budowy trasy S3. Jest wniosek o ZRiD dla S3 Bolków – Kamienna Góra
Odcinek drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry z dwoma tunelami czeka na wydanie decyzji ZRID. Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawca odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra złożył wniosek o wydanie Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej. Etap ten wieńczy prace projektowe, a po jego wydaniu ruszą prace budowlane. Koszt budowy S3 Bolków – Lubawka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. W przygotowaniu jest też odcinek drogi S3 z Kamiennej Góry do Lubawki.

Odcinek S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła)od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem), o długości ok. 16,1 km, o przekroju 2x2x 3,5 m., realizowany jest w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm PORR Bau GmbH (lider) i PORR S.A. (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2019 r. Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.

Obecnie zakończyły się prace projektowe i 31 października 2019 r. do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jest to rezultatem wielomiesięcznych prac przygotowawczych, których wynikiem jest sporządzenie dokumentacji projektowej, umożliwiającej wystąpienie z wnioskiem o wydanie tej decyzji.

- Wojewoda Dolnośląski przeprowadzi postępowanie w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Po weryfikacji złożonego wniosku wraz z załączonymi dokumentami, strony postępowania zostaną zawiadomione o jego wszczęciu oraz możliwości zapoznania się z aktami sprawy. W ramach procedur zostanie również przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko, zgodnie z wydaną 18 marca 2010 r. decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach – wyjaśniają przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Po otrzymaniu decyzji ZRID wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Uzyskanie decyzji planowane jest w I połowie 2020 r. A w ramach zadania ma powstać 16 km nowoczesnej ekspresówki.

W ramach zadania powstanie ponad 16 kilometrów nowej ekspresówki o przekroju 2x2x 3,5 m. W ciągu odcinka powstaną: dwa Miejsca Obsługi Podróżnych Jaczków I (z docelową rozbudową do rodzaju II), po obu stronach drogi, 13 mostów oraz wiaduktów (nad i w ciągu drogi S3) o łącznej długości 2,2 km, 18 przejść ekologicznych (o funkcji dla zwierząt i hydrologicznych). Jednak największym wyzwaniem będą tunele, w tym najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m. Drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości.

Tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka

- Niewątpliwe newralgicznym elementem przedmiotowej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32. Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. – informują drogowcy.

W tunelach drogowych trasa ekspresowa S3 zostanie poprowadzona przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Mapa drogi ekspresowej S3 Legnica - Bolków - Kamienna Góra - Lubawka

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka. Mapa: GDDKIA

S3 Kamienna Góra - granica państwa w Lubawce

Obecnie w fazie prac przygotowawczych jest również odcinek od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, o długości ok. 15,3 km, zapewniający kontynuację drogi S3. Kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o decyzję ZRID dla tego odcinka.

Z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km, kierowcy powinni skorzystać w II połowie 2021 roku. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.

Co z S3 Polkowice - Lubin?

Cały czas wąskim gardłem na nowej drodze S3 na północ od Bolkowa jest odcinek prowadzący przez Zagłębie Miedziowe. W przetargu na dokończenie prac na odcinku trasy S3 pomiędzy węzłami Kaźmierzów (okolice Polkowic) i Lubin Północ wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex. Umowa ma być podpisana jeszcze w tym roku.

Wkrótce umowa na S3 Polkowice – Lubin. Wykonawca ma rok na dokończenie prac

 

S3 Świnoujście – Lubawka, granica z Czechami

Docelowo na mapie samochodowej Polski droga ekspresowa S3 będzie trasą, która połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską i będzie miała długość ponad 520 km. W realizacji są też odcinki w woj. zachodniopomorskim prowadzące do Świnoujścia

Do 2024 r. ma powstać dwujezdniowa S3. Kiedy przetarg na S3 do Świnoujścia?

Trasa S3 przebiega południkowo od wspomnianego zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry aż do południowej granicy Polski. S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Jej kontynuacją na terenie Republiki Czeskiej jest trasa D11.

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Kamienna Góra