Drogowa Trasa Średnicowa w budowie
- conadrogach.pl
- UM Gliwice
- 2013-06-27
Drogową Trasę Średnicową można śmiało nazwać kręgosłupem konurbacji górnośląskiej. Budowane właśnie dwa końcowe zachodnie odcinki trasy połączą Gliwice z Katowicami. Przebieg DTŚ w Katowicach na odcinku od węzła Roździeńskiego do węzła Dąb pokrywa się z przebiegiem drogi krajowej nr 79. Na pozostałym odcinku od 1 stycznia 2006 Drogowa Trasa Średnicowa nosi oznaczenia DW 902.
Marszałek województwa śląskiego zapowiedział, że po rozwiązaniu problemów finansowych, które pojawiły się wokół gliwickich odcinków DTŚ, przyjdzie czas na rozmowy o budowie drogi na wschód od Katowic, w kierunku Dąbrowy Górniczej.
Przypomnijmy, że gliwickie odcinki liczą w sumie 8,4 km. Niby niewiele, ale nagromadzenie na nich różnego rodzaju obiektów inżynierskich sprawia, że jest to najciekawszy technicznie odcinek „średnicówki”. Zaprojektowano na nim m.in.: 9 węzłów drogowych, 18 wiaduktów, mostów i kładek technologicznych, a także tunel w centrum miasta – pod ul. Zwycięstwa i Dworcową – o długości 493 m.
Na odcinku G1 – od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej – prace trwają już prawie rok. Aktualnie prowadzone są roboty drogowe. – Na ul. Kujawskiej wykonano kanalizację deszczową wraz z drenażem i rozpocznie się wzmacnianie podłoża pod konstrukcję przyszłej drogi. Umacnianie gruntu za pomocą kolumn kamiennych trwa już w rejonie węzła DTŚ z ul. Kujawską, z kolei w rejonie węzła z autostradą A1 powstają nasypy – relacjonuje Danuta Żak, rzecznik prasowy firmy Drogowa Trasa Średnicowa S.A., inwestora zastępczego.
Równolegle prowadzone są roboty konstrukcyjne. Na tym odcinku „średnicówki” zaprojektowano pięć obiektów inżynierskich. – W przypadku wiaduktu nad ul. Kujawską wykonano przyczółki obiektów mostowych i powstają mury oporowe, z kolei nad ul. Błonie – powstaje płyta pomostu przyszłego wiaduktu. Na obiektach łącznic budowanego węzła DTŚ z autostradą A1 wykonywane są fundamenty podpór, a w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja filarów. Trwa także budowa przyczółków mostu nad Kłodnicą i autostradą A1 oraz wiaduktów nad ul. Wschodnią i torami PKP – wymienia Danuta Żak.
Sporo dzieje się także na śródmiejskim fragmencie DTŚ – od ul. Kujawskiej do węzła ul. Portowej z Drogą Krajową nr 88. Na odcinku G2 prace rozpoczęły się na początku roku. Obecnie na całej długości przebudowywana jest podziemna infrastruktura – sieci: cieplna, gazowa, wodociągowa, elektroenergetyczna, teletechniczna i kanalizacyjna. Rozebrano też wiadukt nad ul. Portową i rzeką Kłodnicą w ciągu DK 88 i trwają tam przygotowania do budowy nowego obiektu. W sąsiedztwie Palmiarni Miejskiej powstaje mur oporowy, przy ul. Konarskiego oraz w ciągu tzw. obwodnicy wschodniej – wiadukty i kładki dla pieszych, a w ciągu DTŚ nad rzeką Kłodnicą w sąsiedztwie ul. Kujawskiej – nowy most. Wykonawcy prowadzą też roboty przygotowawcze do budowy tunelu w ścisłym centrum.
Całość powinna być gotowa na początku 2015 r. Przypomnijmy, że realizacją Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach zajmują się trzy firmy: SKANSKA S.A. (odcinek G1) oraz EUROVIA POLSKA S.A. i Bilfinger Infrastructure S.A. (odcinek G2). Budowa obydwu gliwickich odcinków „średnicówki” ma kosztować ogółem 1,2 miliarda złotych. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską. Pozostałe środki pochodzą z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym, z państwowej rezerwy subwencji ogólnej oraz z budżetu miasta.
Przypomnijmy, że gliwickie odcinki liczą w sumie 8,4 km. Niby niewiele, ale nagromadzenie na nich różnego rodzaju obiektów inżynierskich sprawia, że jest to najciekawszy technicznie odcinek „średnicówki”. Zaprojektowano na nim m.in.: 9 węzłów drogowych, 18 wiaduktów, mostów i kładek technologicznych, a także tunel w centrum miasta – pod ul. Zwycięstwa i Dworcową – o długości 493 m.
Na odcinku G1 – od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej – prace trwają już prawie rok. Aktualnie prowadzone są roboty drogowe. – Na ul. Kujawskiej wykonano kanalizację deszczową wraz z drenażem i rozpocznie się wzmacnianie podłoża pod konstrukcję przyszłej drogi. Umacnianie gruntu za pomocą kolumn kamiennych trwa już w rejonie węzła DTŚ z ul. Kujawską, z kolei w rejonie węzła z autostradą A1 powstają nasypy – relacjonuje Danuta Żak, rzecznik prasowy firmy Drogowa Trasa Średnicowa S.A., inwestora zastępczego.
Równolegle prowadzone są roboty konstrukcyjne. Na tym odcinku „średnicówki” zaprojektowano pięć obiektów inżynierskich. – W przypadku wiaduktu nad ul. Kujawską wykonano przyczółki obiektów mostowych i powstają mury oporowe, z kolei nad ul. Błonie – powstaje płyta pomostu przyszłego wiaduktu. Na obiektach łącznic budowanego węzła DTŚ z autostradą A1 wykonywane są fundamenty podpór, a w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja filarów. Trwa także budowa przyczółków mostu nad Kłodnicą i autostradą A1 oraz wiaduktów nad ul. Wschodnią i torami PKP – wymienia Danuta Żak.
Sporo dzieje się także na śródmiejskim fragmencie DTŚ – od ul. Kujawskiej do węzła ul. Portowej z Drogą Krajową nr 88. Na odcinku G2 prace rozpoczęły się na początku roku. Obecnie na całej długości przebudowywana jest podziemna infrastruktura – sieci: cieplna, gazowa, wodociągowa, elektroenergetyczna, teletechniczna i kanalizacyjna. Rozebrano też wiadukt nad ul. Portową i rzeką Kłodnicą w ciągu DK 88 i trwają tam przygotowania do budowy nowego obiektu. W sąsiedztwie Palmiarni Miejskiej powstaje mur oporowy, przy ul. Konarskiego oraz w ciągu tzw. obwodnicy wschodniej – wiadukty i kładki dla pieszych, a w ciągu DTŚ nad rzeką Kłodnicą w sąsiedztwie ul. Kujawskiej – nowy most. Wykonawcy prowadzą też roboty przygotowawcze do budowy tunelu w ścisłym centrum.
Całość powinna być gotowa na początku 2015 r. Przypomnijmy, że realizacją Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach zajmują się trzy firmy: SKANSKA S.A. (odcinek G1) oraz EUROVIA POLSKA S.A. i Bilfinger Infrastructure S.A. (odcinek G2). Budowa obydwu gliwickich odcinków „średnicówki” ma kosztować ogółem 1,2 miliarda złotych. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską. Pozostałe środki pochodzą z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym, z państwowej rezerwy subwencji ogólnej oraz z budżetu miasta.