Drogowy tunel w Świnoujściu coraz bliżej realizacji
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-02-03
Budowa tunelu została zainicjowana dzięki zawarciu porozumienia pomiędzy ministrem infrastruktury i budownictwa, GDDKiA a miastem Świnoujście. Pozwoliło to na ogłoszenie przez GDDKiA przetargu w dniu 15 kwietnia 2016 r. Zamawiającym jest Prezydent Miasta Świnoujście, natomiast GDDKiA ma pełnić funkcję inwestora zastępczego. Własnie ruszył II etap przetargu na wybór wykonawcy zadania.
- Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 50 miesięcy na wykonanie zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji ZRID – informuje GDDKiA.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe, będzie to tunel drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Co ważne, Świnoujście, po pozytywnej ocenie przez CUPT, otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem umowy o dofinansowanie.