1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Drugie podejście do przebudowy A18. O tym kto wygra zdecyduje cena

Drugie podejście do przebudowy A18. O tym kto wygra zdecyduje cena

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-06-05
Drugie podejście do przebudowy A18. O tym kto wygra zdecyduje cena
GDDKIA ogłosiła ponowny przetarg na rozbudowę DK18 do autostrady A18. O tym kto zajmie się budową zdecyduje cena. Zdjęcia: GDDKIA
Po unieważnionym w maju pierwszym przetargu na przebudowę i dostosowanie 22 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18, drogowcy ruszyli z nowym przetargiem. Tym razem na nieco innych warunkach. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy będzie stanowiła wyłącznie cena – wygra ten kto wybuduje trasę A18 najtaniej…

Przypomnijmy, pierwszy przetarg GDDKIA unieważniła bo wszystkie złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację zadania. Zdaniem GDDKiA kryteria pozacenowe były traktowane przez wykonawców jako dodatkowe ryzyko, którego spełnienie rodziło określone koszty, a to wpływało na wartość ofert. O tym kto wygra teraz zdecyduje najniższa cena. Podstawą kalkulacji kosztów przez oferentów ma być projekt budowlany wraz z jego uszczegółowieniem, czyli projektem wykonawczym, przedmiar robót i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych.

- Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdziliśmy, że wykonawcy składający oferty, najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe kryteria pozacenowe. W efekcie sprowadzało się to do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena. Dokonaliśmy zmiany i wymagamy konkretnych, niezmiennych parametrów jakościowych, wraz z dokładnym ich opisem w projekcie budowlanym i wykonawczym. Ze względu na przewidziany dla tego zadania tryb „Buduj” nie stosujemy Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Wprowadzone zmiany pozwolą potencjalnym wykonawcom oszacować optymalną wartość zadania – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA. Oferty można składać do 10 lipca br.

Zadaniem wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej drogi krajowej nr 18, od km 11,86 do 33,76, wraz z budową węzła autostradowego Żary w km 24,73 (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych A18. Rozbudowa autostrady A18 podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:

  • węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
  • od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
  • od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
  • granica województwa - węzeł Golnice.

Przebudowa DK18 do autostrady A18

 

Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy stanowiła budowa jezdni północnej). Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania DK18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Droga krajowa nr 18 (docelowo autostrada A18) zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18