Duża Obwodnica Warszawy – jako autostrada na południu i S10 na północy?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-01-04
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace analityczne dla wielkiego ringu wokół Warszawy. Będzie to najprawdopodobniej duża autostradowa obwodnica, która na południu przejmie ruch z dróg S2 i S8 (Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 r. zanotował na moście Grota Roweckiego w ciągu S8 ponad 140 tys. pojazdów - to wartość średniego dobowego rocznego ruchu a notowane są wzrosty ruchu nawet do 200 tys. pojazdów).
Analiza ma udzielić odpowiedzi na pytania jakie jest optymalne oddalenie wariantów przyszłej obwodnicy od granic administracyjnych miasta oraz miejsca ich możliwych powiązań z istniejącą i planowaną siecią dróg. Uwzględnione zostanie również skomunikowanie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Następnie dla wstępnie nakreślonego modelu sieci drogowej zostanie wykonana uproszczona prognoza ruchu, której wyniki pokażą przyszłe, szacunkowe natężenia ruchu. Pozwoli to na określenie klasy i przekroju planowanej obwodnicy.
Efektem prac ma być wskazanie poglądowych wariantów korytarzy obwodnicy, które poddane będą dalszym pracom planistycznym, aby w rezultacie uzyskać finalne Studium Korytarzowe, potrzebne do określenia dokładnego korytarza w jakim będzie można wyznaczać możliwe warianty trasy.
Niezależnie od planów dla dużej obwodnicy Warszawy GDDKiA opracowuje również Studium Korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 Toruń - Płock - S7 (Nowy Dwór Mazowiecki) - S8 (Wołomin). W założeniu jeden z fragmentów drogi S10 ma stanowić północną obwodnicę stolicy, stając się elementem Dużej Obwodnicy Warszawy.