1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Duży poślizg na obwodnicy Przecławia i Warzymic. Potrzebny nowy wykonawca

Duży poślizg na obwodnicy Przecławia i Warzymic. Potrzebny nowy wykonawca

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-12-16
Duży poślizg na obwodnicy Przecławia i Warzymic. Potrzebny nowy wykonawca
GDDKIA odstąpiła od umowy z Energopolem Szczecin na budowę obwodnicy Przecławia i Warzymic. Zdjęcia: conadrogach.pl
Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13 ma być nowym połączeniem Szczecina z autostradą A6. Jej fragment, z nowym węzłem drogowym Szczecin Zachód (Kołbaskowo) to początek planowanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Niestety, prace już na samym początku są opóźnione, bo Energopol Szczecin pomimo wezwań od października nie rozpoczął robót budowlanych. Ostatecznie GDDKIA zerwała z nim umowę.

O tym, że Energopol Szczecin nie realizował obwodnicy Przecławia i Warzymic wiadomo od dawna. Inwestycja była jedną z kilku (obwodnica Wałcza, rozbudowa węzła drogowego Szczecin Kijewo i A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnic) prowadzonych przez firmę w woj. zachodniopomorskim. Wszystkie zakończyły się klapą…

- Odstąpiliśmy z winy wykonawcy od umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Przyczyny odstąpienia od umowy leżą po stronie wykonawcy, który nie wywiązywał się z zawartego kontraktu. Krok ten poprzedziły bezskuteczne wezwania do poprawy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Kontrakt na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” o wartości 140,4 mln złotych został podpisany w marcu 2018 roku z terminem zakończenia wyznaczonym na lipiec 2021 roku.

- Wykonawca miał opóźnienia już na etapie projektowania, złożył niekompletny wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), który musiał później wielokrotnie uzupełniać. Ostatecznie pod koniec września tego roku decyzja ZRID została wydana, a na początku października przekazaliśmy wykonawcy plac budowy. Pomimo możliwości prowadzenia robót budowlanych wykonawca do nich nie przystąpił i nie zorganizował zaplecza sprzętowo-materiałowego. Nie było również całości projektów wykonawczych i innych dokumentów niezbędnych do realizacji robót – wyjaśniają drogowcy.

Wartość umowy z Energopolem Szczecin wynosiła 140 mln złotych, a długość obwodnicy to 6,5 km. Umowny termin zakończenia budowy 6,5 km obwodnicy przypadał na czerwiec 2021 roku. Niestety kierowcy skorzystają z nowej obwodnicy nie wcześniej niż na początku 2022 roku. Budową nowej trasy zajmie się nowy wykonawca, na którego wybór drogowcy muszą teraz przygotować przetarg. Jego ogłoszenie planowane jest w I kwartale 2020 roku.

Obecnie na inwestycji prowadzone są wykopaliska archeologiczne, realizowane na zlecenie GDDKiA. Łącznie do wykonania są badania na powierzchni około 6 hektarów. Zakończenie badań archeologicznych planowane jest na luty 2020 roku.

GDDKIA poinformowała, że została uruchomiona gwarancja należytego wykonania, którą był zabezpieczony kontrakt. Kwota gwarancji wynosi około 14 mln złotych. Środki te pozwolą na pokrycie zobowiązań nienależytego wykonywania kontraktu przez Energopol Szczecin, takich jak płatności wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców.

Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK nr 13 będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Trasa wyprowadzi ruch w relacji Szczecin – autostrada A6 z podszczecińskich miejscowości Przecław i Warzymice.

Obwodnica Przecławia i Warzymic rozpocznie się od ronda imienia Hermana Hackena, będzie biegła w kierunku południowym - zachodnim omijając od wschodu miejscowości Przecław i Warzymice. W rejonie skrzyżowania DK nr 13 z drogą do m. Siadło Górne obwodnica wejdzie w korytarz istniejącej DK nr 13. W tym miejscu będzie zlokalizowane połączenie z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie nowa trasa skręci na południe łącząc się z autostradą A6 poprzez nowy węzeł Kołbaskowo, zlokalizowany około 1,2 km na wschód od istniejącego węzła drogowego Kołbaskowo.

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: węzeł Przecław na drodze Przecław – Ustowo oraz węzeł Szczecin Zachód na połączeniu z autostradą A6. Szczecin Zachód będzie węzłem typu koniczyna z jezdniami zbiorczo-rozprowadzającymi w ciągu autostrady. Wraz z uruchomieniem nowego węzła zostanie zamknięty obecnie funkcjonujący, który powstał w latach 30 ubiegłego wieku i nie spełnia współczesnych parametrów technicznych.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 13