Dziewięć firm chce projektować odcinek autostrady A18
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-22
Opracowanie Dokumentacji Projektowej jest jednym z etapów zmierzających do przebudowy obecnej pseudoautostrady czyli DK18 do parametrów autostrady A18. Złożone oferty dotyczą niespełna 4 kilometrowego odcinka na trasie Krzyżowa - Golnice. Wszyscy wykonawcy potrzebują 24 miesięcy na wykonanie zadania.
Najtańszą ofertę 956 069,16 zł złożyła firma Sweco Engineering Sp. z o.o. z Krakowa. Poniżej miliona wyceniło prace również Biuro Projektów TRASA Sp. z o.o. z Poznania (982 770,00 zł). Najdroższa oferta wpłynęła od firmy IVIA S.A. z Katowic - 1 906 500,00 zł. Komisja przetargowa przystąpi teraz do weryfikacji ofert i wybierze wykonawcę prac.
W najbliższych latach autostrada A18 ma być przebudowana. Trwają przetargi na wybór wykonawców prac projektowych i budowlanych. Zdjecia: GDDKIA
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.
Celem jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 odcinek Olszyna – Golnice do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Inwestycja podzielona jest na odcinki realizacyjne:
- odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
- odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- odcinek granica województwa - węzeł Golnice.
- Inwestycja stanowi drugą fazę (pierwszą stanowiła budowa jezdni północnej) realizacji autostrady A18.
Inwestycja stanowi drugą fazę (pierwszą stanowiła budowa jezdni północnej) realizacji autostrady A18.