1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ekspresowa S8 Opacz - Paszków w nowej technologi nawierzchni długowiecznej

Ekspresowa S8 Opacz - Paszków w nowej technologi nawierzchni długowiecznej

  1. conadrogach.pl
  2. info. prasowe
  3. 2015-05-04
Ekspresowa S8 Opacz - Paszków w nowej technologi nawierzchni długowiecznej
Budowa drogi ekspresowej S8 Opacz- Paszków z wykorzystaniem technologii nawierzchni długowiecznej. Zdjęcia: Strabag
Droga ekspresowa S8 Opacz-Paszków powstaje z wykorzystaniem innowacyjnej technologii nawierzchni długowiecznej. Jedna z najbardziej obciążonych ruchem arterii miasta, stanowiąca drogę wylotową z Warszawy na Kraków i Katowice będzie pierwszą w Polsce, a nawet w Europie drogą wykonaną w tej technologii. Wykonawca, firma Strabag, zagwarantuje także rekordowy 18-letni okres gwarancji dla nawierzchni.

Około 14 km (droga ekspresowa S8 na odcinku Opacz – Janki Małe – Paszków (dł. 11,5 km), droga krajowa nr 7 o klasie GP od węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką DW721 (2,4 km)) odcinek drogi ekspresowej S8 buduje STRABAG Sp. z o.o.

Kontrakt realizowany jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co pozwoliło wykonawcy zaproponować rozwiązania niestosowane jeszcze dotąd na żadnej z polskich, a nawet europejskich dróg. Należące do koncernu laboratoria badawczo-rozwojowe TPA Sp. z o.o. od 2008 r. prowadziły w Polsce testy nad opracowaniem takiej konstrukcji nawierzchni asfaltowej, której żywotność zostałaby wydłużona z 20 do ok. 50 lat oraz sprawiła, że będzie ona bardziej elastyczna i odporna na zmęczenie oraz starzenie.

Z wizytą na budowie drogi ekspresowej S8 Opacz - Paszków

Z wizytą na budowie drogi ekspresowej S8 Opacz - Paszków

- Inne, funkcjonalne spojrzenie na role poszczególnych warstw w konstrukcji drogi i zastosowania w nich odpowiednio dobranych materiałów rozwiązuje problem trwałości nawierzchni asfaltowych. Niewielka zmiana układu warstw powoduje zupełnie inne zachowanie się całej konstrukcji. Asfaltowa warstwa podbudowy ma kluczowe znaczenie na zapewnienie trwałości konstrukcji. To tam powstają największe odkształcenia rozciągające, będące wynikiem poruszania się po drodze pojazdów ciężkich, powodujące powstawanie spękań zmęczeniowych. „Uelastycznienie” tej warstwy, poprzez zastosowanie m.in. specjalnego asfaltu, wykorzystywanego do tej pory tylko do warstw ścieralnych o podwyższonych parametrach funkcjonalnych, sprawia, że ta część nawierzchni jest kilkakrotnie odporniejsza na powstawanie w niej uszkodzeń. W kolejnej warstwie wiążącej, bliżej powierzchni, stosuje się zaś materiał znacznie sztywniejszy – mieszanki o wysokim module sztywności, niedawno wdrożony już w Polsce, na podstawie francuskich doświadczeń, a zatem materiał odporny na koleinowanie, zdolny do przeniesienia większych obciążeń. Utrzymanie nawierzchni w takim układzie warstw sprowadza się praktycznie do „kosmetycznego” poprawiania i regularnego odnawiania tylko ostatniej górnej warstwy ścieralnej. Tym podejściem wyprzedziliśmy w pewnym sensie Francuzów oraz Niemców, których z pewnością można zaliczać do czołówki technologicznej w budowie dróg. Przy czym bazując na ich osiągnięciach, w prosty sposób udoskonaliliśmy tradycyjny układ warstw konstrukcji nawierzchni asfaltowych i materiałów w nich zastosowanych, w oparciu o amerykański model konstrukcji długowiecznej – wyjasnia dr Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.

STRABAG Sp. z o.o. projektowanie i wykonanie drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków prowadzi od 12.04.2013 r. Kontraktowy termin zakończenia przypada na przełomie 2015 i 2016 r. Dziennie dotychczasową drogą z Al. Krakowskiej na Kraków i Katowice jedzie ok 60 tys. samochodów. Wg szacunków GDDKiA dzięki nowej trasie, w znacznym procencie budowanej poza dotychczas obowiązującym ciągiem komunikacyjnym, ruch np. od ul. Łopuszańskiej do Raszyna ma spaść nawet o 25 tys. pojazdów.

Nowa droga wylotowa z Warszawy - S8 Opacz - Paszków będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S8