Elektroniczny pobór opłat drogowych. Wymiana doświadczeń na seminarium
- A.K.
- conadrogach.pl, MIB
- 2016-09-17
- Seminarium kierowane jest w szczególności do przedstawicieli sektora publicznego, którzy wezmą udział w dyskusji nt. źródeł finansowania dróg krajowych w Polsce, prawnych i europejskich uwarunkowań systemów poboru opłat, kierunków rozwoju technologii poboru opłat w Europie, funkcjonowania obecnego systemu viaTOLL oraz przyszłości opłaty elektronicznej w Polsce. Przedstawiciele sektora prywatnego, w tym koncesjonariusze oraz firmy działające w obszarze wdrażania i eksploatacji systemów poboru opłat drogowych, będą mogły uczestniczyć w tym seminarium w charakterze słuchaczy. Dla tych podmiotów w I połowie października 2016 r. zostanie zorganizowane oddzielne spotkanie, podczas którego będzie możliwość prezentacji oferowanych rozwiązań i funkcjonalności – poinformował resort budownictwa i infrastruktury.
Przypomnijmy, w listopadzie 2018 r. wygaśnie umowa z firmą Kapsch dotychczas obsługującą system poboru opłat, obejmujący drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Konieczne będzie wybranie nowych rozwiązań i operatora, tak by zapewnić płynną kontynuację poboru opłat na płatnych drogach państwowych, a tym samym wpływ pieniędzy do Krajowego Funduszu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wraz z GDDKiA prowadzi obecnie prace nad przygotowaniem założeń systemu poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej w Polsce po 2018 roku. W tym celu organizowane są spotkania z ekspertami. - Pozyskane informacje oraz wnioski płynące ze spotkań zostaną przeanalizowane i uwzględnione w pracach nad wyborem optymalnej strategii poboru opłat w Polsce po 2018 roku – dodają przedstawiciele MIB.
Rząd przyjął ustawę dotyczącą elektronicznego systemu poboru opłat w UE
Ministerstwo infrastruktury chce by nowy system poboru opłat był przyjazny kierowcom, nowoczesny, łatwy w obsłudze, miał także wiele funkcjonalności i możliwość rozbudowy o kolejne. Ważne jest również, by system był tani w eksploatacji oraz by koszt jego utrzymania nie stanowił znaczącej części przychodów, przeznaczanych na budowę i utrzymanie dróg.