GDDKIA czeka na oferty na budowę tunelu w Świnoujściu
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-06-28
- Na podstawie Programu Funkcjonalno – Użytkowego (PFU), który przygotowało Miasto Świnoujście wykonawcy przygotują oferty cenowe, w których określą kwotę za jaką są gotowi zrealizować inwestycję i gwarancję (od 5 do 10 lat) – wyjaśniają przedstawiciele szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie roku 2017/2018, a zakończenie realizacji w grudniu 2021.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość przeprawy drogowej to około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów i będzie w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.