GDDKIA: Tunel na Zakopiance do końca roku. Ostatnie testy i odbiory S7
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-20
Zakończone zostały prace w tunelu wydrążonym w górze Luboń Mały, w ciągu odcinka drogi ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała (województwo małopolskie).
- Nawierzchnia na dojazdach do portali tunelu jest gotowa, natomiast prowadzone są jeszcze prace w pasie rozdziału jezdni i na drogach serwisowych. Gotowe jest już oznakowanie poziome lewej nitki trasy i trwa wykonywanie go na prawej nitce. Montowane jest też oznakowanie pionowe poza obiektem, na dojazdach. Rozpoczęły się prace związane z oblicowaniem muru oporowego przed portalem południowym. Trwają testy i próby zainstalowanych w tunelu urządzeń – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obiekt zostanie udostępniony kierowcom po przeprowadzeniu wszystkich testów i przejściu całej procedury odbiorów technicznych i budowlanych.
- Zgodnie z zapowiedziami, w IV kwartale 2022 r. obiekt zostanie udostępniony kierowcom – zapewniają drogowcy, nie precyzują jednak daty.
Nowy tunel na Zakopiance gotowy. Obiekt ma być otwarty w IV kwartale 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
Tunel na Zakopiance
Tunel w ciągu S7 Naprawa – Skomielna Biała posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni. Długość obiektu to 2058 m, wysokość 4,7 m, a szerokość użytkowa 14,9 m. W tunelu są dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3-metrowy pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu, podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna. W tym Centrum dyspozytorzy będą pracowali całodobowo.
- Przed udostępnieniem tunelu kierowcom, wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić kierowcom bezpieczeństwo, trzeba odpowiednio sprawdzić. Podczas testów, które prowadzone były w ostatnich dniach, wszystkie urządzenia zadziałały jak należy – podkreślają drogowcy.