Jak pobiegnie nowa ekspresowa DK7 na trasie Rabka-Zdrój – Chyżne?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-01-23
W ramach Studium korytarzowego przygotowano dziewięć wariantów przebiegu nowej drogi. Do dalszych prac, na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), zostały rekomendowane cztery warianty – I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich wariantów rozpatrywanych w ramach Studium, łącznie z możliwym nowym przebiegiem. Teraz drogowcy ruszają z kolejnym etapem prac nad projektem nowej drogi krajowej nr 7 od Rabki-Zdroju do Chyżnego.
Jakie nowe drogi i gdzie przybędą w 2023 roku?
- Ogłaszamy przetarg na opracowanie przebiegu DK7 do granicy ze Słowacją. Szukamy biura projektowego, które przeanalizuje cztery możliwe warianty przebiegu dwujezdniowej trasy, o długości ok. 35 km i parametrach drogi ekspresowej. Przyszły wykonawca dokumentacji STEŚ-R będzie również sprawdzał możliwość zmiany wariantu IIA i poprowadzenia drogi po zachodniej stronie Chyżnego – informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa Zakopianki: będzie ciąg dalszy dla DK47 ale na mniejszą skalę
Warianty przebiegu drogi krajowej nr 7 (przyszłej S7) na trasie Rabka - Chyżne. Mapa: GDDKIA
Studium uszczegółowi zaproponowane wcześniej przebiegi nowej drogi do kilku konkretnych wariantów. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i wybranie wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego dla nowej drogi ekspresowej S7 Rabka - Chyżne. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania.
Planowany korytarz przebiegu drogi ekspresowej S7 Rabka - Chyżne. Mapa: GDDKIA
Przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu europejskiej sieci TEN-T. Prowadzi on ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3.
DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.