1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa Zakopianki: będzie ciąg dalszy dla DK47 ale na mniejszą skalę

Budowa Zakopianki: będzie ciąg dalszy dla DK47 ale na mniejszą skalę

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-01-16
Budowa Zakopianki: będzie ciąg dalszy dla DK47 ale na mniejszą skalę
Budowa dwujezdniowej Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ już trwa i zakończy się w 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Drogi krajowe nr 7 i 47 oraz droga ekspresowa S7 stanowią główną arterię komunikacyjną województwa małopolskiego na osi północ-południe. Zapewniają bezpośrednie połączenie m.in. południowej części Małopolski z autostradą A4. Na południe od Krakowa ta droga to tzw. zakopianka – trasa łącząca Kraków z Zakopanem. Od Rabki-Zdroju do Zakopanego trasa przebiega w ciągu drogi krajowej nr 47. Jest to jedna z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Po budowie S7 Lubień – Rabka Zdrój planowane są kolejne inwestycje.

Licząca 102 km trasa Kraków - Zakopane została nazwana od nazwy docelowej miejscowości Zakopianką. Realizowane i przygotowywane inwestycje mają zmienić trasę w drogę szybkiego ruchu i rozładować korki.

Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju. 12 listopada 2022 r. został oddany do użytkowania tunel drogowy. Ponad 2 km obiekt wydrążony pod górą Luboń Mały powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój.

Początkiem trasy S7 na południe od Krakowa był oddany w latach 2006-2008 odcinek Myślenice - Pcim o długości 12 km, który został w 2009 r. uzupełniony o obwodnicę Lubnia o długości 4 km. W 2019 r. i 2021 r. zostały ukończone kolejne odcinki S7 o łącznej długości 12 km pomiędzy Lubniem a Rabką - Zdrojem. Ostatni odcinek trasy pomiędzy Naprawą a Skomielna Białą, z 2 kilometrowym tunelem został oddany do ruchu jesienią 2022 r.

Droga S7 Lubień - Rabka Zdrój w komplecie. Zdjęcia ekspresowej trasy w Tatry

Nowa Zakopianka w ciągu S7 z tunelem

Nowa Zakopianka w ciągu S7 z tunelem. Zdjęcia: GDDKIA


Obecnie w realizacji jest dwujezdniowa droga krajowa nr 47 klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem. W ramach odcinka o długości 16,1 km zaplanowano m.in. budowę 4 węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe oraz 27 obiektów inżynieryjnych. Zakończenie tej inwestycji przewidziano na lipiec 2024 r.

Do usprawnienia ruchu na Zakopiance konieczne są inwestycje na jej krańcowym odcinku prowadzącym do Zakopanego. Wiadomo jednak, ze droga nie powstanie w nowym śladzie a jedynie zostanie przebudowana i miejscowo poszerzona.

Z początkiem stycznia 2023 r. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji obejmujący modernizację Zakopianki, DK47 na odcinku Nowy Targ - Szaflary. Podobny program dla odcinka Szaflary - Zakopane został zatwierdzony w 2022 r. To ostatnie odcinki trasy przed Zakopanym, na których kierowcy często stoją w korkach.


Zakopianka. Są pieniądze na przebudowę DK47 Nowy Targ – Zakopane

Wąska, obecna DK47 (Zakopianka) to miejsce korków w trasie w Tatry

Wąska, obecna DK47 (Zakopianka) to miejsce korków w trasie w Tatry. Zdjęcia: GDDKIA


Pierwsze zadanie obejmuje odcinek drogi krajowej nr 47 o długości 6,7 km, na którym planowane jest wzmocnienie nawierzchni do 11,5 t/oś. W ramach inwestycji zaplanowano budowę dodatkowych pasów ruchu, przebudowę zjazdów i skrzyżowań oraz budowę chodników, ekranów akustycznych i kanału technologicznego. Modernizacja DK47 Nowy Targ – Szaflary wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie komfortu podróżnych na Zakopiance.

Prace budowlane w ramach tego zadania przypadną na lata 2028-2030. Przedsięwzięcie zostało ujęte w Programie rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku.

17 stycznia 2022 roku Minister Infrastruktury uzgodnił Program inwestycji dla optymalizacji przepustowości DK47 na odc. Szaflary - Zakopane. Dla tego odcinka w październiku 2022 roku GDDKiA ogłosiła postępowanie przetargowe, a 28 grudnia 2022 roku poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty na opracowanie dokumentacji projektowej.

W planach jest też, duża inwestycja – budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy autostradą A4 – południową obwodnicą Krakowa a Myślenicami, w okolicach których trasa połączy się z planowaną drogą S52. Wybór korytarza przebiegu dla nowej Zakopianki budzi dużo kontrowersji. Są to jedne z najtrudniejszych konsultacji społecznych.

Nowa Zakopianka. GDDKIA daje czas samorządom na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice

Proponowane przez GDDKIA korytarze przebiegu S7 Kraków - Myślenice zostały odrzucone

Proponowane przez GDDKIA korytarze przebiegu S7 Kraków - Myślenice zostały odrzucone przez mieszkańców i lokalne samorządy. Mapa: GDDKIA

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Utrudnienia na drodze 47 Jak dojadę - Myślenice Jak dojadę - Nowy Targ