Jest decyzja środowiskowa dla S19 na Podkarpaciu
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-05-07
Znany jest już wariant przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku granica województw lubelskiego i podkarpackiego – Sokołów Małopolski. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie (RDOŚ).
Decyzja ta określa planowane przedsięwzięcie w taki sposób, aby w możliwie najmniejszym stopniu wpływało negatywnie na środowisko.
Uzyskana decyzja środowiskowa dla drogi ekspresowej S19 określiła m.in. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych obszarów przyrodniczych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Określiła również ilość i lokalizację:
- węzłów drogowych (węzeł Ździary na skrzyżowaniu z DP1042R, węzeł Zapacz na przecięciu z planowaną drogą ekspresową S74, węzeł Rudnik nad Sanem na przecięciu z DK77, węzeł Nisko Południe na przecięciu z DK19, węzeł Podgórze na przecięciu z DW861, węzeł Kamień na przecięciu z DK19, węzeł Sokołów Małopolski Północ na przecięciu z DK19 na włączeniu do planowanej obwodnicy)
- miejsc obsługi podróżnych (6 MOP-ów, w tym 2xMOP Bukowa typ I, MOP Kamień typ III, MOP Jeżowe typ II, 2xMOP Górno typ I)
- obwodu utrzymania drogi (OUD w pobliżu węzła Sokołów Małopolski Północ)
- ekranów akustycznych (łączna dł. ok. 3,6 km)
Zgodnie z zapisami decyzji, droga ekspresowa S19 przebiegać będzie na długości ok. 52 km przez powiaty: niżański (gmina Ulanów, Nisko, Rudnik nad Sanem, Jeżowe), stalowowolski (gmina Pysznica), rzeszowski (gmina Kamień, Sokołów Małopolski), leżajski (gmina Nowa Sarzyna) oraz na terenie woj. lubelskiego przez gminę Janów Lubelski.
RDOŚ nałożył na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Natomiast po upływie roku od dnia oddania S19 do ruchu, przeprowadzić analizę porealizacyjną, w szczególności w zakresie ochrony akustycznej, stężeń zanieczyszczeń powietrza oraz określenia skuteczności zainstalowanych urządzeń oczyszczających wody opadowe i roztopowe.
Decyzji środowiskowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Następnym etapem będzie wykonanie koncepcji programowej dla S19. Koncepcja w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących m.in. zastosowanych technologii. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.
Uzyskana decyzja środowiskowa dla drogi ekspresowej S19 określiła m.in. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych obszarów przyrodniczych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Określiła również ilość i lokalizację:
- węzłów drogowych (węzeł Ździary na skrzyżowaniu z DP1042R, węzeł Zapacz na przecięciu z planowaną drogą ekspresową S74, węzeł Rudnik nad Sanem na przecięciu z DK77, węzeł Nisko Południe na przecięciu z DK19, węzeł Podgórze na przecięciu z DW861, węzeł Kamień na przecięciu z DK19, węzeł Sokołów Małopolski Północ na przecięciu z DK19 na włączeniu do planowanej obwodnicy)
- miejsc obsługi podróżnych (6 MOP-ów, w tym 2xMOP Bukowa typ I, MOP Kamień typ III, MOP Jeżowe typ II, 2xMOP Górno typ I)
- obwodu utrzymania drogi (OUD w pobliżu węzła Sokołów Małopolski Północ)
- ekranów akustycznych (łączna dł. ok. 3,6 km)
Zgodnie z zapisami decyzji, droga ekspresowa S19 przebiegać będzie na długości ok. 52 km przez powiaty: niżański (gmina Ulanów, Nisko, Rudnik nad Sanem, Jeżowe), stalowowolski (gmina Pysznica), rzeszowski (gmina Kamień, Sokołów Małopolski), leżajski (gmina Nowa Sarzyna) oraz na terenie woj. lubelskiego przez gminę Janów Lubelski.
RDOŚ nałożył na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Natomiast po upływie roku od dnia oddania S19 do ruchu, przeprowadzić analizę porealizacyjną, w szczególności w zakresie ochrony akustycznej, stężeń zanieczyszczeń powietrza oraz określenia skuteczności zainstalowanych urządzeń oczyszczających wody opadowe i roztopowe.
Decyzji środowiskowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Następnym etapem będzie wykonanie koncepcji programowej dla S19. Koncepcja w sposób uproszczony przedstawi możliwości rozwiązań projektowych. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących m.in. zastosowanych technologii. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy, a także określi wytyczne dla projektu budowlanego.