Jest umowa na pierwszy odcinek S17 Zamość – Lublin
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-08-22
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 między Izbicą a węzłem Zamość Sitaniec. Jest to pierwszy fragment S17, prowadzącej z Piask (koło Lublina) do Zamościa, który przechodzi do realizacji. W realizacji są już bowiem wszystkie trzy odcinki pomiędzy Zamościem a granicą państwa w Hrebennym.
Wykonawcą projektu budowlanego oraz prac budowlanych dla odc. S17 Izbica - Zamość jest konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy, które wyceniło zadanie na ok. 504 mln zł.
Jest nowy wykonawca 19 km odcinka S17 na Lubelszczyźnie: Krasnystaw – Izbica
Zgodnie z umową wszystkie prace potrwają 41 miesięcy, z tym, że do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca. Zgodnie z umową, wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) powinien trafić do Wojewody Lubelskiego latem przyszłego roku. Budowa planowana w latach 2026-2028.
Odcinek trasy S17 na północ od Zamościa do Izbicy przebiegać będzie w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Rozpocznie się za Izbicą, ominie od zachodniej strony Chomęciska Małe i zakończy w okolicach Sitańca. W jego ciągu powstaną m.in. dwa węzły:
- Stary Zamość,
- Zamość Sitaniec.
Zaprojektowano także, 27 obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt.
Umowa na S17 Izbica - Zamość podpisana. Mapa: GDDKIA
Odcinek jest częścią planowanej drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Hrebennem. Trasa jest realizowana w formule Projektuj i buduj. Obecnie, poza odcinkiem Izbica – Zamość Sitaniec, na etapie realizacji są jeszcze trzy odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego. Są to odcinki o łącznej długości 55 kilometrów:
- Zamość Wschód – Zamość Południe,
- Zamość Południe – Tomaszów Lubelski
- Tomaszów Lubelski – Hrebenne.
Wykonawcy złożyli w ubiegłym roku do Wojewody Lubelskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID. Procedury te są w toku, a w ich ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Po zakończeniu tych procedur i wydaniu decyzji ZRID, będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
Z kolei obwodnica Tomaszowa jako dwujezdniowa droga ekspresowa S17 służy już kierowcom.
Na jakim etapie budowa S17 Piaski – Hrebenne? Co w realizacji, przetargu i przygotowaniu
Mapa: GDDKIA
S17 Piaski – Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie łączyć się na węźle Piaski Wschód z drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk. Na obwodnicy Lublina połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).