Jest wniosek o ważną decyzję dla budowy S1 Bieruń – Oświęcim
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-26
Drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka drogi ekspresowej S1 Bieruń – Oświęcim. Dotyczy on trasy S1 o długości ok. 2,9 km od węzła Bieruń do węzła Oświęcim oraz 4 km dróg niższych kategorii.
W ramach kontraktu powstanie prawie 7 km nowych dróg. Zostanie wybudowany również węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Powstanie odcinek drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km, a także droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km.
Wykonawcą odcinka S1 z obwodnicą Bierunia jest firma Strabag, z którą umowę podpisano 30 listopada 2021 r. Wartość kontraktu to ponad 212 mln zł.
Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej mają podpisane umowy na realizację, a łączna wartość tych umów to niemalże 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice - Suchy Potok w listopadzie 2023 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
Najbardziej „opóźnionym” odcinkiem S1 jest ten pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Umowę z wykonawcą tego 10 km odcinka, firmą Budimex, podpisano dopiero 4 lipca 2022 r. Obecnie trwa projektowanie inwestycji. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka to II kwartał 2023 r.