Jeszcze przed wakacjami kierowcy pojadą tunelem w Świnoujściu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-04-25
Termin otwarcia tunelu pomiedzy wyspami Wolin i Uznam
Dobiega końca budowa tunelu w Świnoujściu. W połowie kwietnia br. zakończyło się układanie ostatniej warstwy nawierzchni – tzw. ścieralnej. Na finiszu są roboty przy konstrukcjach wewnętrznych. Trwają ostatnie prace instalacyjne. W tunelu TBM montowana jest instalacja infrastruktury technicznej. W budynkach Biura Centrum Obsługi czy stacji transformatorowych wykonywane są prace wykończeniowe, a na zewnątrz układana jest kostka brukowa.
Ostatnie prace na budowie tunelu i dróg w Świnoujściu. Zdjęcia: GDDKIA
W ubiegłym tygodniu tunel testowo pokonały autobusy komunikacji miejskiej. Testy posłużą do ustalenia grafiku kursów komunikacji miejskiej.
- Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Od ostatniego przystanku po stronie wyspy Uznam do pierwszego przystanku na wyspie Wolin, czyli na trasie długości 4 km, w tym 1780 metrów w tunelu autobus komunikacji miejskiej jechał 10 minut, z czego przez sam tunel, jadąc z prędkością 30 km/h, niecałe 5,5 minuty – poinformował Urząd Miasta w Świnoujściu.
Przypomnijmy, początkowo harmonogramy zakładały, że budowa tunelu pod Świną zakończy się jesienią 2022 roku. Prace wydłużyły się m.in. z powodu pandemii Covid i wojny w Ukrainie. Dzisiaj wykonawca zapewnia, ze otwarcie tunelu nastąpi w połowie czerwca, przed sezonem wakacyjnym.
W ramach inwestycji powstała droga klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin, o łącznej długości ok. 3,2 km. Zadanie obejmowało budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1483,80 m wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Dodatkowo powstały również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.
Tunel w Świnoujściu to najdłuższy tunel podwodny w Polsce
Tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km, w tym długość tunelu 1,5 km.
Charakterystyka tunelu w Świnoujściu:
- tunel jednorurowy, dwukierunkowy
- łączna szerokość jezdni – 10,5 metra
- zewnętrzna średnica tunelu z uwzględnieniem wypełnienia przestrzeni pierścieniowej – 13,46 metrów
- szerokość pasów ruchu w tunelu TBM: jeden w każdym kierunku – po 3,5 metra
- szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu TBM bez podniesienia – po 1,75 metra
- najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny ok. 38,0 m p.p.m.
Kto buduje tunel w Świnoujściu?
Wykonawcą tunelu w Świnoujściu jest konsorcjum firm PORR S.A. i Gülermak. Prace wyniosą 912 mln zł, z czego 775 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Inwestorem jest Urząd Miasta Świnoujście, ale inwestorem zastępczym jest szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.