Karpatka gotowa do drążenia tunelu na S19 Rzeszów - Babica
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-07-02
Trwa budowa 10 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Rzeszów Południe a Babica. Obecnie wykonawca kontynuuje prace budowlane w ciągu korpusu drogi i na obiektach inżynierskich. Aktualne zaawansowanie robót to ok. 40 proc.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Postęp prac na odc. S19 Rzeszów Południe - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna zostanie wydrążony przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Będzie ona pracować w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). W lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu maszyną TBM, stwierdzono ulatnianie się gazu. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu.
Wymusiło to konieczność dostosowania maszyny do pracy w warunkach występowania metanu oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Jak wyjaśniają drogowcy, maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej.
Dwunawowy tunel w ciągu drogi S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
- Prace projektowe dotyczące przystosowania maszyny TBM do pracy w środowisku metanowym zostały ukończone. Uzyskano wszystkie wymagane zgody i dokumenty. Zamontowano niezbędne urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym – informuje rzeszowski oddział GDDKIA. Oznacza to, że drążenie tunelu może ruszać.
Wykonawcą odcinka S19 na południe od Rzeszowa jest firma Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2,2 mld zł.
Droga ekspresowa S19 na Podkarpaciu bedzie miała 169 km. Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, obecnie realizowany jest jej południowy przebieg, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 79,3 km trasy S19, zaś kolejne 5,2 km na etapie przetargu. Fragment Via Carpatii na południe od Rzeszowa podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych:
- Rzeszów Południe – Babica - trwają roboty budowlane,
- Babica – Jawornik - trwają roboty budowlane,
- Jawornik – Lutcza - na etapie przetargu,
- Lutcza – Domaradz - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (projektowanie),
- Domaradz – Krosno - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID),
- Krosno – Miejsce Piastowe - trwają roboty budowlane,
- Miejsce Piastowe – Dukla - trwają roboty budowlane,
- Dukla – Barwinek (granica państwa) - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj (złożony wniosek o ZRID).
Rozbudowywany o drugą jezdnię jest także prawie 14-kilometrowy odcinek S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.