Kiedy droga S7 z Krakowa? Różne zaawansowanie prac na każdym z odcinków
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-03
W 2017 r. kierowcy dostali ważny odcinek drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa - 4,5 km od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta z 700-metrowym mostem na Wiśle. Do zrealizowania pozostała ponad 55 kilometrowa trasa od węzła Kraków Nowa Huta do granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego. Do tej pory udostępniono do ruchu zaledwie jeden z czterech odcinków tj. 13 km fragment S7 Szczepanowice – Widoma. W realizacji pozostają jeszcze trzy odcinki, prace są na różnym etapie zaawansowania:
- S7 Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km,
- S7 Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km,
- S7 Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km - odcinek oddany do użytku w październiku 2021 r.
- S7 Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km.
S7 na północ i południe od Warszawy. Odcinki oddane, w budowie i przygotowaniu
S7 Moczydło - Miechów
Umowę na kontynuację projektowania i budowy odcinka S7 Moczydło – Miechów podpisano w połowie16 kwietnia 2020 r. z firmą Intercor Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi ponad 752,9 mln zł. Prace w terenie rozpoczęto z końcem lipca 2020 r.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S7 (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku Moczydło - Miechów o długości ok. 18,7 km. Zbudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie i 20 przepustów o funkcji ekologicznej. Powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Giebułtów przy jezdni w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa.
Droga ekspresowa S7 Moczydło - Miechów, budowa lipiec 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
Obecnie trwa budowa warstw konstrukcyjnych nawierzchni, a na większości obiektów mostowych wykonywane są roboty wykończeniowe. Na MOP-ach realizowane są budynki toalet. Postępuje budowa elementów Systemu Zarządzania Ruchem. Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi aktualnie 60,5 proc., mostowej 73 proc., a pozostałych prac to ok. 50 proc.
W środę 27.07.2022 zamknięto fragment drogi gminnej w m. Małoszów z powodu budowy wiaduktu nad S7 Moczydło - Miechów. Ruch pojazdów poprowadzono na dł. 300 m drogą tymczasową.
Budowa odcinka zakończy się w 2023 roku.
Wiadukt nad budowaną drogą S7 Moczydło - Miechów. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Miechów - Szczepanowice
Umowę na projekt i budowę o wartości 162 mln zł zawarto z początkiem lutego 2021 r. Jej wartość to ponad 162 mln zł. Prace realizują firmy: FABE POLSKA Sp. z o.o. (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY” Sp. z o.o. (partner). Odcinek czekał najdłużej na podpisanie umowy z wykonawcą, bo plany jego budowy były mocno oprotestowywane przez mieszkańców.
Obecnie trwają prace projektowe. Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 5,3 km pomiędzy węzłami Miechów i Szczepanowice wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu. W ramach budowy tego odcinka drogi powstanie pięć wiaduktów, w tym jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Odcinek drogi ekspresowej od strony północnej zostanie połączony z węzłem Miechów, który jest budowany w ramach odcinka Moczydło – Miechów. Natomiast od południa połączony będzie z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice – Widoma.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu na realizację robót nie będą wliczane okresy zimowe - od 15 grudnia do 15 marca. Oznacza to, że kierowcy pojada nim najwcześniej pod koniec 2024 r.
Odcinek S7 Miechów - Szczepanowice połaczy się z oddanym do ruchu fragmentem Szczepanowice - Widoma. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta)
Ten ponad 18-kilometrowy odcinek S7 będzie dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni na odcinku miejskim, a na pozostałym zakresie dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci (odcinek zamiejski). Powstaną na nim 42 obiekty inżynierskie, w tym najdłuższa estakada o długości ok 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.
Budowa odcinka S7 Kraków - Widoma. Zdjęcia: GDDKIA
Umowę na projekt i budowę odcinka trasy S7 Kraków (Nowa Huta) – Widoma zawarto z końcem września 2018 r. . Na początku stycznia 2020 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, a decyzja przekazana została GDDKiA przez Wojewodę 20 lipca 2020 r.
Niestety prace nie posunęły się bardziej do przodu, bo z początkiem grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). Przyczynami były: brak należytego wykonywania robót, pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstała zwłoka w realizacji prac na odcinku S7 Widoma - Kraków.
Kolejnego wykonawcę prac udało się wybrać dopiero w połowie 2021 roku. Umowę podpisano w lipcu 2021 r. z konsorcjum firm: Gülermak Ağir Sanayi Ínşaat ve Taahhüt, Mosty - Łódź oraz Gülermak.
S52 Północna Obwodnica Krakowa połączy się z S7 i zamknie ring. Raport z budowy
Budowa odcinka miejskiego drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma. Zdjęcia: GDDKIA
Aktualnie trwają prace przy przebudowie kolizji sieci (gazowe, energetyczne, teletechniczne itp.), roboty drogowe: wykopy, nasypy, wzmocnienia gruntów oraz roboty związane z budowa obiektów inżynierskich: posadowienia, fundamenty, konstrukcje obiektów. Najbardziej zaawansowane roboty dotyczą odcinka pozamiejskiego tj. od strony Widomej. Prace obejmują również budowę węzła Mistrzejowice.
Umowne terminy realizacji S7 Kraków -Widoma z podziałem na odcinki
Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z wymaganiami przetargowymi mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:
1. odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
2. odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
3. odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Do terminu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Według tych założeń, odcinek S7 od Widomej do Krakowa miał być gotowy w przyszłym roku, natomiast prace na tmiejskim odcinku miały się zakończyć w roku 2024.
Odcinek drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma na połączeniu z oddanym odc. Widoma - Szczepanowice. ZDjęcia: lipiec 2022 r. GDDKIA
Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Zlokalizowano na niej osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów. Wszystkie będą odpowiedzialne za skomunikowanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z budowaną drogą ekspresową Północną Obwodnicą Krakowa w ciągu S52.
Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - Moczydło, stan realizacji. Mapa: GDDKIA
Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. W użytkowaniu jest odcinek Szczepanowice – Widoma, fragmenty na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Długość odcinków, po których obywa się ruch, wynosi teraz ponad 48,5 km. W trakcie realizacji jest 45,3 km. Część kosztów budowy drogi ekspresowej S7 pokryta zostanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.