S52 Północna Obwodnica Krakowa połączy się z S7 i zamknie ring. Raport z budowy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-07-25
Północna część obwodnicy Krakowa w realizacji od 2018 r.
Realizacja Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 ruszyła w listopadzie 2018 roku, wtedy to drogowcy zawarli umowę z wykonawcą prac projektuj i buduj. POK realizowana przez polsko-tureckie konsorcjum Mosty Łódź i Gulermak. Po fazie projektowania, w lipcu 2020 r. wojewoda małopolski wydał pierwszą decyzję ZRID dla odcinka od miejscowości Zielonki do Mistrzejowic, a następnego dnia przekazany został plac budowy i rozpoczęły się roboty. Na pozostałych odcinkach decyzje ZRID zostały wydane 5 i 18 lutego 2021 r.
W budowie S52 obwodnica Krakowa: 12 km ekspresówki, nowe węzły, tunele i mosty
Każda jezdnia ekspresowej S52, na obwodnicy Krakowa, będzie miała po trzy pasy ruchu.Zdjecia: GDDKIA
Kraków: Nowy wiadukt w Batowicach otwarty. W przyszłości powstanie węzeł Batowice w ciągu S52
S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych. Z uwagi na rosnący ruch przeprojektowane zostaną węzły obwodnicy.
Węzeł Batowice w ciągu drogi ekspresowej S52, Północnej Obwodnicy Krakowa. Zdjecia: czerwiec 2022 r. GDDKIA
Aktualności z Budowy S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Obecnie trwają intensywne prace na budowie drogi ekspresowej S52 POK. Wykonywany jest ciąg główny drogi ekspresowej i drogi dojazdowe. Powstają fundamenty i filary wiaduktów. Trwa przebudowa istniejących sieci infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją: energetycznej, gazowej i sanitarnej. Kontynuowane są jeszcze badania archeologiczne.
Trwają też prace przy budowie dwóch tuneli. Tunel w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywany jest metodą odkrywkową. Tak samo realizowany jest tunel w Batowicach (496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik. Wykonawca chce rozwiązać ten problem za pomocą ścianek szczelnych, które tymczasowo wbije przy rzece, by wykonać niezbędne prace.
Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej obwodnicy - liczącej ok. 12,5 km - w 2023 roku.
Budowana droga S52 połączy ze sobą już istniejące odcinki obwodnicy Krakowa oraz wszystkie trasy wylotowe w ciągu dróg krajowych (DK79 i DK94) po północnej stronie Krakowa z autostradą A4 i drogą ekspresową S7. Trasa S52 znacznie usprawni przejazd w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), jak i wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez miasto.
Łączny koszt realizacji S52 Północnej Obwodnicy Krakowa, wraz z nadzorem i wykupem gruntów wynosi 1,671 mld zł.
Budowa 3 pasa jezdni autostrady A4 na Południowej Obwodnicy Krakowa – aktualne zdjęcia