Kiedy obwodnica Krakowa? W budowie są już ostatnie jej odcinki
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-03-30
- Stan budowy S7 i S52 - ostatnich odcinków obwodnicy Krakowa
- Północna Obwodnica Krakowa S52 - Modlnica - Kraków Mistrzejowice
- Mapy przebiegu drogi S52 w Krakowie
- Kiedy koniec budowy S52 w Krakowie?
- Droga ekspresowa S7 Widoma - Kraków Nowa Huta
- Termin otwarcia S7 Kraków - Widoma
Stan budowy S7 i S52 - ostatnich odcinków obwodnicy Krakowa
Po ukończeniu budowy odcinków S7 Widoma - Kraków i S52 Modlnica - Kraków Mistrzejowice stolica Małopolski będzie miała pełną obwodnicę drogową (tzw. ring). Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła już półmetek, a na budowie S7 etap zaawansowania to ponad 25 proc. Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie – z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i różnego rodzaju infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie wyjątkowo dużo, bo aż 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.
Mapa stanu realizacji obwodnicy Krakowa. W budowie część północna w ciągu dróg S52 i S7
Mapa: GDDKIA
Północna Obwodnica Krakowa S52 - Modlnica - Kraków Mistrzejowice
Umowa z wykonawcą - konsorcjum firm Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt, Mosty Łódź i Gűlermak - została podpisana 13 listopada 2018 r. Stan zaawansowania prac w połowie marca 2023 roku wynosi ok. 55 proc.
Wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla:
- odcinka Zielonki - Batowice 9 lipca 2020 r.,
- odcinka Modlnica - Zielonki 5 lutego 2021 r.,
- odcinka Batowice - Kraków Mistrzejowice 18 lutego 2021 r.
Po wydaniu decyzji wykonawca przejął place budowy i rozpoczął prace w terenie.
Budowana Północna Obwodnica Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.
Mapy przebiegu drogi S52 w Krakowie
Północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 - mapy przebiegu
Mapa: GDDKIA
Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m. Zimą w tych obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które pozwalały prowadzić prace wewnątrz, mimo niesprzyjającej pogody. W Zielonkach wykonywano płyty denne. W tunelu w Batowicach trwały prace wykończeniowe, związane z wykonaniem płyty dennej, drenażu, odwodnienia liniowego, zabudowy chodników, nisz ewakuacyjnych, montażu kanału i systemów teletechnicznych oraz systemu gaszenia. Ten obiekt jest już gotowy w ponad 90 proc.
S52 Północna Obwodnica Krakowa, budowa tunelu. Zdjęcia: GDDKIA
Poza tunelami, zimą prace realizowane były głównie na wiaduktach – budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica.
Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Biegnie ona nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Faktycznie ten obiekt składa się z dwóch estakad, o długości 569 m i 565 m. Długości obu konstrukcji są różne, bo są one poprowadzone w łuku. Dlatego obiekt południowy, będący „wewnętrznym” łukiem, jest o niespełna 4 metry krótszy. Jezdnia estakady będzie przebiegać w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu.
Tunel TS04 - prace na S52, północnej obwodnicy Krakowa - marzec 2023 r.
Kiedy koniec budowy S52 w Krakowie?
Obecnie GDDKIA podaje, że przewidywany termin oddania trasy do użytku to wrzesień 2024 roku. Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Droga ekspresowa S7 Widoma - Kraków Nowa Huta
Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm Gülermak, Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt i Mosty Łódź, podpisana została 15 lipca 2021 r. Umowa obejmuje kontynuację projektowania trasy i jej budowę. Stan zaawansowania prac w połowie marca 2023 roku wynosi ok. 26 proc. Trasa ma długość 18,3 km, z czego odcinek miejski (pomiędzy węzłami Raciborowice i Kraków Nowa Huta) to 7,1 km.
Realizacja S7 od Widomej do Nowej Huty obejmuje budowę czterech węzłów (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Na odcinku miejskim powstanie 21 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych dla pieszych. Na węźle Kraków Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić Północną Obwodnicę Krakowa. Trasa S7 to kluczowy fragment nowej drogi do Warszawy, która przejmie ruch tranzytowy z obecnej DK7. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 na DK7 między Krakowem a Miechowem codziennie przejeżdża ok. 20 tysięcy pojazdów, w tym prawie 4 tysiące ciężarówek. Nowy odcinek drogi ekspresowej ułatwi również podróż z północy na południe Małopolski i w kierunku Rzeszowa.
W ostatnich miesiącach na budowie odcinka miejskiego prowadzone były prace związane z przebudową sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na całej trasie. Były to roboty fundamentowe, szalunkowe i zbrojeniowe oraz montaż belek. Budowano mury oporowe, zbiorniki retencyjne. Rozebrano i przygotowano do odbudowy w nowej lokalizacji schron amunicyjny fortu Dłubnia.
S7 Widoma - Kraków, prace ziemne. Zdjęcia: GDDKIA
Ważne elementy S7 to węzeł Kraków Grębałów i estakada, która będzie częścią węzła Kraków Mistrzejowice. Węzeł Kraków Grębałów połączy S7 z ul. Kocmyrzowską (DW776) i ul. Łowińskiego. W ramach budowy węzła powstaje również nowy fragment linii tramwajowej, biegnący od przystanku Darwina w dwóch kierunkach – wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej do przystanku Wańkowicza i wzdłuż ul. Łowińskiego do Zajezdni Nowa Huta. Budowane są trzy wiadukty tramwajowe – jeden nad linią kolejową i dwa nad drogą ekspresową. Wraz z węzłem powstaną też drogi rowerowe i chodniki dla pieszych.
Budowana nad torami kolejowymi, rzeką Dłubnią i ul. Morcinka estakada ma długość ok. 1,5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Małopolsce. Maksymalna wysokość podpór to ok. 20 m. Obiekt jest tak wysoki ze względu na ukształtowanie terenu i znajdującą się pod nim linią kolejową z Nowej Huty do centrum Krakowa, która jest poprowadzona na nasypie.
S7 Widoma - Kraków, prace na obiektach inżynierskich. Zdjęcia: GDDKIA
Termin otwarcia S7 Kraków - Widoma
Planowany termin zakończenia tej inwestycji to listopad 2024 roku. Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł, a łączny koszt realizacji to ponad 2,3 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.