Kiedy obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-04-21
Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Opatowa zawarto 17 czerwca 2021 roku z konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) Acciona Construccion (partner). Na realizację zadania wykonawca ma czas do początku 2025 roku. Koszt inwestycji wynosi ok. 403,7 mln złotych. Zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już koncepcję programową, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie obwodnicy. Można powiedzieć, ze etap prac projektowych został zakończony, bo wykonawca złożył u Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie zezwolenia na budowę tzw. ZRID. Decyzja pozwoli na rozpoczęcie prac w terenie.
Budowa S74 w Świętokrzyskim. W tym roku umowy na nowe odcinki
- Złożyliśmy wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Opatowa w ciągu dróg S74 i DK9 – poinformował kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Startuje S74 Przełom/Mniów – Kielce Zachód. Nową trasą S74 pojedziemy w 2025 r.
Obwodnica Opatowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miejscowości. Zdjecia: GDDKIA
Zadanie zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 o klasie GP i długości ok. 5,1 km, a także odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
- węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Zakończenie wszystkich prac, a następnie otwarcie drogi przewidywane jest na początku 2025 roku.
Uzupełnieniem obwodnicy będzie trzykilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Łącznik realizowany jest jako osobne zadanie.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Opatowa:
S74
- klasa drogi S 2/2
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna – 110 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
- nośność -115 kN/oś
DK9
- klasa drogi GP 2/2
- prędkość projektowa - 70 km/h
- prędkość miarodajna – 90 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami - 5,00 m
- podstawowa szerokość pobocza - min. 1,5 m, w tym opaska bitumiczna szerokości nie mniejszej niż 0,70m
- nośność -115 kN/oś
Łącznik północny w ciągu DK74
- klasa drogi GP 1/2
- prędkość projektowa - 80 km/h
- prędkość miarodajna – 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- podstawowa szerokość pobocza - min. 1,5 m, w tym opaski bitumiczne 0,50m
- nośność -115 kN/oś