Kiedy S3 do Świnoujścia? Przetarg na ostatni odcinek w przyszłym roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-10-23
Decyzja środowiskowa dla drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do Troszyna została wydana w wakacje tego roku. Określa ona wariant przebiegu 34,5 km odcinka oraz środowiskowe uwarunkowania niezbędne inwestycji. Decyzja wskazała wariant 4, który zakłada że droga ekspresowa pobiegnie w zbliżeniu do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 3, a na terenie Wolińskiego Parku Narodowego po śladzie istniejącej DK3 i obejmie dobudowę drugiej jezdni. Co ważne nowa droga będzie się łączyła z wlotem do powstającego tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Uznam i Wolin. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi. Zaplanowano 7 węzłów drogowych, z tego 3 na terenie Miasta Świnoujście.
W najbliższym czasie prowadzone będą badania geologiczne, które będą niezbędne do ogłoszenia w przyszłym roku przetargu na realizację drogi. Realizacja początkowego fragmentu S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn w formule projektuj i buduj planowana jest w latach 2020-2023.
Droga ekspresowa S3 Szczecin - Swinoujście, z odcinkiem na który GDDKIA ogłosi przetrag Świnoujście - Troszyn. Mapa: GDDKIA
Dwa lata wcześniej, bo w połowie 2021 roku, mają być oddane dwa odcinki S3-ki na trasie Brzozowo – Miękowo – Rzęśnica. GDDKIA zapowiada, że pierwsze prace budowlane ruszą zgodnie z planem wiosną 2019 roku. Prace te zajmą 19 miesięcy, ale z czasu trwania robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Za realizację tych dwóch odcinków odpowiada firma Budimex S.A., która obecnie prowadzi prace przygotowawcze tj. szykuje plac składowy i miejsce pod wytwórnie mas bitumicznych.
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiegać będzie w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Obecnie dobiega końca budowa jej ostatnich odcinków na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego w okolicach Polkowic. Drogowcy wybrali już wykonawców dwóch ostatnich odcinków w kierunku południowej granicy z Czechami. Budowa S3-ki Bolków – Kamienna Góra – Lubawka ma zakończyć się w 2023 roku.