Kiedy S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-30
W tym roku kierowcy dostali ważne odcinki drogi ekspresowej S7 pomiędzy Warszawą a Krakowem. Wraz z oddaniem odcinków S7 Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło - Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. Oddane fragmenty połączyły zbudowane wcześniej odcinki dróg ekspresowych w długi ciąg i usprawniły podróż. A od końca października br. dostęp do trasy zyskają kolejni mieszkańcy regionu po otwarciu węzła Tarczyn Północ.
W 2023 r. kierowcy dostali S7 południową wylotówke z Warszawy w stronę Krakowa
Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji są kolejne dwa odcinki trasy S7 na północ od Krakowa tj. Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. W ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r. Tak przynajmniej wynika z umów podpisanych z wykonawcami.
Na wydłużenie trasy S7 do południowej granicy poczekamy jeszcze długo. Obecnie na trasie na południe od Krakowa mamy ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki -Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały (Zakopianka). Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi DK7 od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
GDDKIA podpisała umowę na nowy odcinek siódemki
Obecna droga krajowa DK7 w okolicach Chyżnego. Zdjęcia: GDDKIA
Niestety nie ma widoków na realizację nowej Zakopianki pomiędzy obwodnicą Krakowa w ciągu autostrady A4 a Myślenicami. Jak pisaliśmy już wcześniej:
Czarne chmury na nową Zakopianką. Wykonawca wycofał się z projektowania S7 Kraków - Myślenice
Do tej pory nie udało się nawet rozpocząć planowania wariantów przebiegu trasy S7 Kraków - Myślenice. Było kilka podejść do tematu, drogowcy chcieli nawet zostawić planowanie trasy lokalnym samorządom. Nie ma też widoków na szybkie podpisanie umowy z projektantem, bo ostatnio wycofało się z niej biuro projektowe - Transprojekt Gdański. Kolejny przetarg drogowcy planują ogłosić jeszcze w tym roku. Nawet jeśli na początku 2024 r. GDDKIA podpisze nową umowę to i tak, optymistycznie licząc nowa Zakopiana na południe od Krakowa powstanie nie wcześniej niż za dziesięć lat.