Kiedy S7 Widoma – Kraków Nowa Huta? To tu powstaje ponad 1,5 km estakada
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-09-30
Realizowana trasa ekspresowa S7 Widoma – Kraków Nowa Huta składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice na Północnej Obwodnicy Krakowa. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 km. Budowa tego fragmentu jest zaawansowana w 81 proc. i jak zapowiadają drogowcy, zostanie udostępniony do ruchu pod koniec tego roku. Do czasu zakończenia inwestycji zostanie połączona tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa
Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. GDDKIA zakłada, że stanie się to w połowie 2026 r.
Aktualne utrudnienia na drodze ekspresowej S7
Budowa pozamiejskiego odc. S7 Kraków - Widoma zakończy się w tym roku. ZDjęcia: GDDKIA
Miejski fragment S7 od węzła Mistrzejowice biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na 5-kilometrowej, miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 44 proc.
Przejście drogi ekspresowej S7 przez Kraków
Zdjęcia: GDDKIA
Jak zaznaczają drogowcy to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo nowa droga S7 koliduje z torami tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów) oraz kolejowymi, które przekracza ponad 1,5 kilometrową estakadą. Obiekt będzie miał dokładnie 1589 m długości i 20 m wysokości. Połączy okolice ul. Łowińskiego i Morcinka. Dziś jest to najdłuższa tego typu budowa w Polsce.
Nasuwanie ponad 1,5 km estakady w ciągu S7 w Krakowie
Zdjęcia: GDDKIA
Estakada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Pierwsze 340 m obiektu już powstało. To jezdnia biegnąca z północy, powstała w okolicy ul. Morcinka. Pod koniec września wykonawca rozpoczął nasuwanie segmentów od strony ul. Łowińskiego. Początkowo estakada pobiegnie wzdłuż torów kolejowych, a następnie skręci w prawo nad torami i płynącą pod nimi rzeką Dłubnią aby finalnie połączyć się z już istniejącą częścią obiektu.
- Dziś jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce. Nigdzie nie wysuwa się segmentów na niemal kilometr. Dodatkową trudnością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji. Segmenty, które nasuwamy po południowej stronie (jezdnia w kierunku Rzeszowa), będą mieć łączną długość 942 m. Jezdnia północna (kierunek Warszawa) jest krótsza, biegnie po wewnętrznym łuku i ma 915 m. – wyjaśniają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA.
Zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni planowane jest na sierpień 2025 roku.
Estakada w ciągu S7 Kraków Nowa Huta - Widoma. Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Nowa dwujezdniowa Zakopianka, DK47 między Rdzawką i Nowym Targiem
Zdjęcia: GDDKIA