Kobylarnia i Mirbud nadal w grze o S10 Solec - Toruń Zachód
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-02-02
- Dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, wskazując jeszcze raz na konsorcjum Kobylarni i Mirbudu. Ich oferta, na kwotę 425 869 442,92 zł, uzyskała najwyższą ocenę w postępowaniu przetargowym – poinformował bydgoski oddział Generalne Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, w drugiej połowie stycznia br. Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów (firmy PORR) i postanowiła o odtajnieniu części oferty złożonej przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Wyrok oznaczał również konieczność unieważnienia wyboru najkorzystniejsze oferty. W związku z tym, że termin związania ofertą w przetargu minął 31 grudnia 2021 r., przed ponownym wyborem oferenci musieli formalnie potwierdzić dalszą chęć udziału w przetargu. W postępowaniu złożono osiem ofert w kwocie od 425 do 519 mln zł. Kryteria ich oceny to: okres gwarancji jakości (30 proc.), termin realizacji kontraktu (10 proc.) oraz cena (60 proc.). GDDKIA ponownie wybrała ofertę konsorcjum Kobylarni z Mirbudem.
- Pozostali oferenci, dokładnie tak jak po pierwszym wyborze, mają 10 dni na złożenie odwołań. Jeśli ich nie będzie, dokumentacja przetargowa trafi do standardowej kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i przedstawieniu gwarancji należytego wykonania umowy będziemy mogli podpisać kontrakt z wykonawcą – wyjaśniają drogowcy.
Budowa S10. Stan prac dla odcinków S10 w kujawsko-pomorskim
Mapa drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Wykonawca dla S10 Solec - Toruń. Mapa: GDDKIA
Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka drogi ekspresowej o długości 21,2 km między Solcem Kujawskim a Toruniem. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec, od którego odcinek się rozpoczyna, oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Zbudowane zostanie również przejście dla zwierząt dużych, obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową. Odcinek kończy się na południowej obwodnicy Torunia około kilometra przed istniejącym węzłem Toruń Zachód.
Jest to jeden z czterech na jakie podzielono realizację trasy S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem.
- S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie,
- S10 Emilianowo - Solec Kujawski,
- S10 Solec Kujawski - Toruń Zachód,
- S10 Toruń Zachód - Toruń Południe.
Zgodnie z harmonogramem całą drogą ekspresową S10 Bydgoszcz - Toruń pojedziemy w 2026 roku.
Znamy wszystkich chętnych do budowy S10 Bydgoszcz – Toruń
Ogłoszenie czterech przetargów jest możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.
GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje inwestora również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.
Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.
Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, konieczna jest zmianya systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.
Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.
Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na realizację Programu, a środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz właśnie S10 Toruń - Bydgoszcz, które planowo zrealizować w formule PPP. Zadanie znalazło się w niedawno ogłoszonym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Droga ekspresowa S10. GDDKIA podpisała pięć umów na odcinki Stargard – Piła
Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.