Koronawirus opóźni budowę tunelu na S2 Południowej Obwodnicy Warszawy?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-22
Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S2 na odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. To 15 km część Południowej Obwodnicy Warszawy. Wiosną 2021 r., po oddaniu odcinka z tunelem pod Ursynowem, miała zakończyć się budowa całej drogi ekspresowej S2, omijającej Warszawę od południa. Okazuje się, że i ten termin stanął pod znakiem zapytania…
POW droga ekspresowa S2 w Warszawie - zabrakło odcinka tunelowego na Ursynowie
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, ze firma Astaldi, wykonawca tunelowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie terminu zakończenia prac z powodu pandemii koronawirusa. GDDKIA nadal podaje kwiecień 2021 r. jako oficjalny termin zakończenia prac i odbiorów oraz uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Drogowcy zapewniają, że w tunelu nieprzerwanie trwają prace. - Budowane są podwaliny pod montaż okładzin ścian tunelu. Montowane są oprawy oświetleniowe – czytamy w raporcie z bieżących prac.
Z drugiej strony analizuje wniosek złożony przez Astaldii i jeżeli uzna roszczenia za zasadne to budowa tunelu wydłuży się o kolejne miesiące. Jak zaznacza GDDKIA, aby doszło do wydłużenia czasu na prace wykonawca musi uzasadnić negatywny wpływ pandemii na realizację kontraktu, czyli brak możliwości realizacji robót w terminach umownych.
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
Prace przy budowie tunelu w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, stan koniec stycznia 2021 r. Zdjecia: GDDKIA
Budowa tunelu na Ursynowie jest częścią jednego z trzech odcinków na jakie podzielono realizację Południowej Obwodnicy warszawy pomiędzy węzłami Lubelska i Puławska. Zadanie oznaczane jako „A” obejmuje budowę fragmentu drogi o długości ok. 4,6 km od w. Puławska (bez węzła) do w. Przyczółkowa (bez węzła), dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską.
Mapa drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska jako Południowa Obwodnica Warszawy. Oddano już odcinki pomiędzy węzłami Ursynów Wschód - Lubelska. Mapa: GDDKIA
Pod koniec ubiegłego roku oddano udostępniono do ruchu 15 km trasy S2 pomiedzy węzłami Warszawa Wilanów i Warszawa Lubelska. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście przez Wisłę po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Na trasie obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z władzami miasta Warszawa.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.