Kryzys na budowie autostrady A1 – obwodnicy Częstochowy. Po Salinim została połowa prac
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-04-30
- Aktualizacja: 2019-05-01
- Po wielokrotnych wezwaniach firmy Sallini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia – poinformowało biuro prasowe GDDKIA. Zerwanie umowy dotyczy również odcinka drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim z Polkowic do Lubina.
Umowa na budowę S3 zerwana. Ponad 84 mln zł kary dla Salini
Jak podkreślają drogowcy nie pomogły żadne procedury dyscyplinujące i spotkania. Mimo wielokrotnych wezwań Salini nie podjęło żadnych działań na placu budowy A1-ki. Realizację tego odcinka zlecono Włochom w październiku 2015 r. Do tej pory udało się wykonać niewiele ponad 50 procent prac. Według stanu na końcówkę kwietnia zaawansowanie rzeczowe ogółem wynosi ponad 58% a w tym roboty – niespełna 53%.
Bark postępu prac to tylko jedno z wielu przewinień Salini. Jak informują drogowcy kontrakty prowadzone były niezgodnie z zawartymi umowami, bez przestrzegania harmonogramów, wykonawca nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. Na skutek braku regulowania wymagalnych wierzytelności, doszło do powstania zaległości wobec 30 podmiotów (zgłoszonych GDDKIA do 26.04.2019 r.) w łącznej wysokości ok. 5 mln zł.
Ponieważ termin ukończenia budowy autostrady A1 Rząsawa – Blachownia przypada na połowę tego roku, drogowcy nie mogli naliczyć jeszcze kar za przekroczenie Czasu na Ukończenie robót. Jednakże została naliczona kara za brak osiągnięcia „kamienia milowego” inwestycji w wysokości prawie 32,5 mln zł. Zgodnie z umową naliczono kary w wysokości 15% wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł. Wykonawca zgodnie z kontraktem miał możliwość zabezpieczenia kary stosowaną gwarancją bankową co zrealizował.
Równolegle nałożono na wykonawcę kary z powodu opóźnionych płatności dla podwykonawców i dostawców w wysokości 5,55 mln zł oraz kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów oraz za nieprzedłożenie GDDKIA projektów umów z podmiotami wykonującymi prace lub usługi, co łącznie wyniosło kwotę 915 tys. zł.
Zerwanie umowy z Salini oznacza długą przerwę w budowie, bo inwentaryzacja prac i wybór nowego wykonawcy zajmie co najmniej kilka miesięcy. Nieoficjalnie mówi się, że GDDKIA bierze jeszcze pod uwagę rozwiązanie, w którym to podwykonawcy dokończą budowę trasy. Tak czy inaczej termin oddania trasy odpływa w czasie, co dodatkowo komplikuje inwestycje drogowe planowane w Częstochowie. Jesienią tego roku ma ruszyć przebudowa drogi krajowej nr 1 przecinającej miasto. Przy braku przejezdności A1-ki, miastu grozi paraliż komunikacyjny.
Budowa autostrady A1 z północy Częstochowy do Pyrzowic obejmuje cztery odcinki o długości około 57 km. Nową trasa mieliśmy pojechać w II połowie 2019 r.
A1 Częstochowa - Pyrzowice. Autostradowa Obwodnica Częstochowy