Kujawsko-pomorskie: 100 km dróg wojewódzkich do przebudowy
- conadrogach.pl
- ZDW Bydgoszcz
- 2016-09-16
Długość sieci dróg wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu to 1730 kilometrów. Duża część wojewódzkich tras – wraz z jezdniami, skrzyżowaniami, chodnikami i inną infrastrukturą - przeszła już gruntowną modernizację przy udziale środków z budżetu województwa oraz wsparcia z poprzedniej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.
- W latach 2007-15 na budowę dróg wojewódzkich przeznaczyliśmy pół miliarda złotych. Zmodernizowaliśmy 300 kilometrów tras, powstało też siedem nowych obwodnic miast. W nowej perspektywie do roku 2023 na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln złotych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego to 101 mln euro – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Drogi wojewódzkie będą modernizowane zgodnie z Kujawsko-Pomorskim Planem Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej. Dokument zakłada przebudowę tras o długości 351 kilometrów przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W ramach realizowanych zadań powstanie infrastruktura poprawiająca bezpieczeństwo, planowana jest też przebudowa skrzyżowań, mostów i innych obiektów.
Wkrótce rozpocznie się realizacja pierwszych zadań, dla których gotowa jest już kompletna dokumentacja projektowa. Zarząd województwa podjął decyzję o rozpoczęciu procedur przetargowych, które wyłonią wykonawców pięciu inwestycji:
Trasa ze Żnina do granicy województwa (droga wojewódzka nr 251) – odcinek o długości 15 km. To ostatni wymagający przebudowy odcinek trasy w ciągu dróg wojewódzkich nr 251 i 252, które komunikują południową część regionu. W ramach realizacji inwestycji jezdnia zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Gruntownie przebudowany zostanie też most na Gąsawce w Żninie. Zmodernizowane będą przepusty, zatoki autobusowe, chodniki i zjazdy na posesje. Przy wjeździe do Żnina powstanie miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Przetarg został już ogłoszony.
Trasa ze Stolna (powiat chełmiński) do Wąbrzeźna (droga wojewódzka nr 548) – odcinek o długości 29 kilometrów. To ważna trasa, między innymi ze względu na bezpośrednie połączenie z węzłem autostradowym w Lisewie. Jezdnia po gruntownej przebudowie zostanie wzmocniona i poszerzona. W Krusinie zaplanowano budowę 4-wlotowego ronda (na obecnym skrzyżowaniu z drogami na Paparzyni Bartlewo). Małe rondo powstanie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska. Zaplanowano także korektę łuków pionowych i poziomych. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem zaprojektowano kolejnych 5 skrzyżowań z ruchem okrężnym - powstaną na przecięciu trasy z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo, Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek.
Trasa z Brześcia Kujawskiego do Kowala w powiecie włocławskim (droga wojewódzka nr 265) – odcinek o długości 15 kilometrów. Przebudowa trasy poprawi połączenie dróg krajowych nr 62 i 91 i usprawni dojazd do autostrady. Realizacja inwestycji zakłada między innymi budowę nowego przejazdu kolejowego w Gołaszewie. Takie rozwiązanie zamiast wiaduktu wybrane zostało w toku konsultacji społecznych. Wyremontowany ma być też most w Nakonowie. Jezdnia po przebudowie otrzyma szerokość 7 metrów.
Trasa z Tucholi do Świecia (droga wojewódzka nr 240) – dwa odcinki o długości 15 kilometrów. Zadanie obejmuje 12-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ul. Warszawskiej i Nowodworskiego w Tucholi do Bysławia oraz 3 kilometrowy fragment pomiędzy miejscowością Polski Konopat i drogą krajową nr 91 w Świeciu. Droga nr 240 należy do dróg wojewódzkich, gdzie notowane są największe natężenia ruchu. W ciągu doby korzysta z niej od 6 do 11 tysięcy pojazdów. Jezdnia po przebudowie zostanie wzmocniona i otrzyma szerokość 7 metrów. Wraz z modernizacja drogi konieczne będą remonty mostów w Rudzkim Młynie na rzece Stążka i w Szumiącej na strudze Szumiąca. Poza tym przebudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową w Terespolu Pomorskim.
Trasa z Lipna do granicy województwa (droga wojewódzka nr 559) – odcinek o długości 22 kilometrów Zadanie będzie realizowane na odcinku od ul. Okrzei w Lipnie do granicy województwa w rejonie miejscowości Kamień Kotowy. W tej miejscowości planowane jest między innymi wybudowanie ronda, które zastąpi skrzyżowanie z drogą nr 541. Wzmocniona jezdnia otrzyma szerokość 7 metrów, poprawiona zostanie też geometria ważniejszych skrzyżowań.
Zadania zrealizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, który prowadzi też zaawansowane prace projektowe związane z przebudową kolejnych odcinków tras. W trakcie są też tegoroczne prace modernizacyjne i remontowe na drogach wojewódzkich - na ten cel zarezerwowano w tym roku 18 mln złotych.