Małopolski odcinek S7 Szczepanowice – Widoma w budowie. Bliżej S7 Warszawa - Kraków
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-09-12
Wykonawcą odcinka od węzła Szczepanowice do węzła Widoma jest firma Mota-Engil Central Europe S.A. (umowa na prace projektuj i buduj podpisana w styczniu 2018 r.). Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł, a gwarancja jakości 10 lat.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Szczepanowice – Widoma będzie miała 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Przebiegać będzie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Przypomnijmy, prawie 56 kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa został podzielony na mniejsze odcinki realizacyjne:
- S7 Miechów - Szczepanowice (rozbity na dwa podzadania)
- S7 węzeł Szczepanowice (z węzłem) - węzeł Widoma (z węzłem),
- S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska).
Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Nowa droga będzie miała osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice, węzeł zespolony Kraków Grębałów.
Parametry techniczne budowanej drogi ekspresowej S7:
- prędkość projektowa 100 km/h (na terenie Krakowa 80 km/h),
- szerokość pasa ruchu 3,5 m , pasa dzielącego jezdnie (z opaskami) 12 m, pasy awaryjne 2×2,5 m,
- minimalna szerokość pobocza gruntowego 0,75 m,
- skrajnia pionowa (wysokość od nawierzchni do spodu wiaduktu) minimum 5 metrów, a na terenie kolejowym minimum 7 m.
Budowa drogi ekspresowej S7 Warszawa - Kraków. Mapa z odc. Szczepanowice - Widoma. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Krakowem i granicą województw: małopolskiego i świętokrzyskiego to jeden z ostatnich etapów do powstania ekspresowego połączenia Warszawy z Krakowem. Trasa znacząco usprawni ruch na kierunku północ - południe. Połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków. Wybudowanie drogi ekspresowej S7 przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze istniejącej, zmniejszenia wypadkowości, poprawy warunków życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 7, aktywizacji gospodarczej terenów położonych w otoczeniu inwestycji, uporządkowania układu komunikacyjnego w północno - wschodnim obszarze Krakowa oraz odciąży miasto z ruchu tranzytowego. Poprzez węzeł Mistrzejowice połączy się z drogą ekspresową S52 (Północną Obwodnicą Krakowa), odciążając Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa.