Mamy ekspresową drogę S3 Legnica – Bolków!
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-10-15
Pod koła kierowców trafiły dwa odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S3, od położonego na autostradzie A4 węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Nowa droga pełni również funkcję obwodnicy Jawora, wyprowadzając ruch z miasta i komunikując powstałe tereny inwestycyjne (np. fabryka Mercedesa) z autostradą A4 wschód - zachód.
- Tym samym region został skomunikowany z autostradą A4. Jeszcze w tym roku ekspresową S3 będzie można z Bolkowa dotrzeć do Szczecina. W 2023 r. przejedziemy całą blisko 500-kilometrową trasą od Świnoujścia do granicy z Czechami – obiecują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga ekspresowa S3 Legnica - Jawor - Bolków. Zdjęcia: Krzysztof Nalewajko, GDDKIA
Budowa S3 od węzła Legnica Południe do węzła Bolków podzielona była na dwa zadania. Pierwsze, do węzła Jawor Wschód (oGDDKiA długości ok. 19,7 km) zrealizowało konsorcjum firm: Eurovia Polska i Warbud (wartość prac ponad 295 mln zł). Drugi odcinek, do węzła Bolków (o długości ok. 16,1 km), zrealizowała firma Mota-Engil Central Europe (wartość ok. 323 mln zł). Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu na którą wjazd możliwy jest poprzez cztery nowe węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe i Bolków. Zbudowano 25 mostów i wiaduktów nad drogą ekspresową i w jej ciągu, urządzenia ochrony środowiska (w tym przejścia ekologiczne dla zwierząt), ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe i osłonowe a także pasy zieleni izolacyjnej i krajobrazowej. W trakcie realizacji są jeszcze dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na których znajdą się stacje paliw i gastronomia: MOP Jawor Zachód i Jawor Wschód.
Droga ekspresowa S3 Legnica Południe - Bolków w liczbach:
- 34 tys m³ betonu na mosty dostarczyło 4300 betonowozów;
- ponad 5600 ton stali wbudowano w obiekty mostowe a łączna długość prętów wykorzystanych do budowy obiektów mostowych wyniosła ok 23,5 km które połączono drutem o długości aż 277 km;
- ponad 2 mln m³ wykopów;
- ponad 2,2 mln m³ nasypów;
- ponad 320 tys. m³ kruszywa trafiło na podbudowę konstrukcji jezdni;
- prawie 450 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej, przewiezionej w 18 tys. kursów samochodami ciężarowymi, wbudowano w nawierzchnię jezdni;
- ponad 900 sztuk opraw oświetleniowych zamontowano na latarniach;
- 38 zbiorników retencyjnych, w tym 3 zbiorniki podziemne.
- Łączna wartość realizowanych obecnie i oddanych w tym roku odcinków S3 od Świnoujścia do Bolkowa oraz dwóch ostatnich od Bolkowa do granicy z Czechami, na które w październiku podpiszemy umowę to ok. 6,7 mld zł. Większość tej kwoty, 4,8 mld zł, przypada na inwestycje za które odpowiada wrocławski Oddział GDDKiA (od węzła Kaźmierzów do granicy z Czechami) – wyliczają drogowcy.
Budowa odcinków S3 Legnica - Bolków dobiegła końca. GDDKIA zapowiada, że w październiku podpisze umowy z wykonawcami trasy z Bolkowa do Lubawki. Odcinek będzie miał długość około 32 kilometrów.
W tym miesiącu umowy na S3 do Lubawki
W 2023 r. mamy ekspresowo dotrzeć ze Świnoujścia do Lubawki (południowa granica kraju). Zdjęcia: Krzysztof Nalewajko, GDDKIA
Realizacja fragmentu drogi ekspresowej S3 na odcinku od węzła Legnica Południe (bez węzła) do węzła Lubawka - granica państwa jest współfinansowana przez Unię Europejską, ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to ok. 3,96 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej ok. 1,89 mld zł.
Droga ekspresowa S3 to fragment międzynarodowej drogi E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania.