Max. 70 km/h po nowej autostradzie A1 Tuszyn – Częstochowa. Rusza odcinkowy pomiar prędkości
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-19
Jeszcze w tym roku gotowe będą trzy z pięciu budowanych odcinków autostrady A1: Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego o łącznej długości niemal 40 km. Cały realizowany fragment autostrady A1 od Tuszyna w woj. łódzkim do Częstochowy w woj. śląskim będzie gotowy w przyszłym roku. Wtedy na odcinku blisko 81 km kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie szerokie betonowe jezdnie po trzy pasy w obu kierunkach.
Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad
Obecnie kierowcy korzystają z 61 km nowych jezdni, dostępnej na odcinkach:
- Tuszyn - Piotrków Trybunalski, udostępniono cały odcinek, ok. 15,9 km (2+2)
- Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, udostępniono ok. 4 z 25 km (1+1)
- Kamieńsk - Radomsko, udostępniony cały odcinek, ok. 16,7 km (2+2)
- Radomsko - gr. woj. łódzkiego/śląskiego, udostępniony cały odcinek, ok.7 km (2+2)
- granica woj. łódzkiego/śląskiego - Częstochowa Północ, udostępniony cały odcinek, ok. 16,9 km (2+2).
Cała budowa autostrady A1 między Tuszynem w woj. łódzkim a Częstochową w woj. śląskim jest realizowana „pod ruchem”. Oznacza to, że na jednej jezdni trwają prace, a na drugiej odbywa się ruch samochodowy. Kierowcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów, w tym ograniczeń prędkości. Wkrótce będzie to egzekwował odcinkowy pomiar prędkości.
Urządzenia pomiarowe będą pracowały na wszystkich odcinkach budowanej autostrady A1, gdzie ruch po nowej betonowej jezdni odbywa się w układzie 2+2, czyli po dwa pasy w obu kierunkach. Na obu odcinkach będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 Tuszyn - Częstochowa. Zdjęcia: GDDKIA
Oznacza to, że wyznaczone zostały dwa odcinki pomiarowe. Pierwszy od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego o długości blisko 16 km. Na tym odcinku pomiar prędkości zostanie uruchomiony w najbliższą środę (20 stycznia). Drugi odcinek od Kamieńska aż do początku obwodnicy Częstochowy ma niemal 41 km długości. W tym przypadku pomiar rozpocznie pracę dwa dni później, czyli w najbliższy piątek (22 stycznia). Oznacza to, że łącznie pomiarem zostanie objętych blisko 57 km budowanej autostrady A1.
- To bezprecedensowe rozwiązanie, które nigdy wcześniej nie było stosowane na budowie drogi. Ze względów bezpieczeństwa wprowadza je Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek GDDKiA i wykonawców. Powodem były nagminne i bardzo znaczące przekroczenia przez kierowców obowiązującej prędkości jazdy. W niektórych przypadkach przekraczano ją nawet trzykrotnie – podkreślają drogowcy. I dodają, ze wprowadzone rozwiązanie uspokoi i upłynni jazdę, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo zarówno uczestników ruchu, jak i pracowników budowy. Z obserwacji wynika, że wielu kierowców zapomina, że porusza się po placu budowy, na którym warunkowo dopuszczony jest ruch samochodów z ograniczeniem prędkości.
Ograniczenia prędkości obowiązują również na 25-kilometrowym odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, gdzie z końcem ubiegłego roku przeniesiono ruch na początkowe cztery kilometry nowej betonowej jezdni. Kierowcy na tym fragmencie mają po jednym pasie ruchu, a na pozostałej części jeden pas w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego i dwa pasy w kierunku Katowic (w obrębie niektórych obiektów jest po jednym pasie ruchu).
Za dwa lata po trzy pasy na całej A1 Tuszyn – Częstochowa. W tym roku pierwsze odcinki
Odcinkowy pomiar prędkości będzie obowiązywał do chwili oddania do użytkowania gotowych, w pełni funkcjonalnych fragmentów autostrady A1 o dwóch jezdniach po trzy pasy ruchu każda, co nastąpi jesienią tego roku. Z całej ponad 80-kilometrowej trasy A1 skorzystamy listopadzie 2022 roku, po zakończeniu prac na najdłuższym odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem, na który umowę podpisano najpóźniej, w kwietniu 2019 roku.