1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad

Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-13
Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad
Docelowa długość autostrad w Polsce wynosić będzie ok. 2100 km (z autostradą A50 wokół Warszawy). Zdjęcia: A1 Gliwice Sośnica, A. Cieplik, GDDKIA
Obecnie w realizacji znajduje się około 139 km autostrad, a 114 km jest w przetargu. Prace trwają na odcinkach A1 Tuszyn - Częstochowa, A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce i A18 Olszyna – Golnice. Powstają plany rozbudowy autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa, A2 Łódź – Warszawa i budowy jej nowych odcinków w kierunku wschodniej granicy. Docelowo, wraz z planowaną autostradą A50 wokół Warszawy, długość sieci autostrad na terenie naszego kraju wynosić będzie ok. 2100 km.

Mamy 1712 km autostrad w Polsce, płatnych jest ponad 712 km

Autostrady to najbardziej rozbudowane arterie komunikacyjne w Polsce. Wpisują się w sieć dróg krajowych i obsługują najważniejsze połączenia, przede wszystkim międzynarodowe, ale także międzyregionalne, wewnątrzkrajowe. Sieć polskich autostrad tworzą drogi A1, A2, A4, A6, A8 i A18.

  • A1 – autostrada łącząca Gdańsk i porty Wybrzeża z granicą państwa z Czechami w Gorzyczkach. Autostrada mija Toruń, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Aglomerację Górnośląską.

  • A2 – autostrada łącząca granicę państwa z Niemcami w Świecku ze stolicą i dalej, docelowo, z granicą z Białorusią w Kukurykach. Autostrada mija Poznań, Łódź, w Warszawie przechodzi w drogę ekspresową S2, dalej Mińsk Mazowiecki.

  • A4 – autostrada łącząca granicę państwa z Niemcami w Jędrzychowicach z granica z Ukrainą w Korczowej. Droga przecina Polskę południową i mija Wrocław, miasta Górnego Śląska, Kraków, Tarnów i Rzeszów.

  • A6 – autostrada pełniąca funkcję obwodnicy Szczecina, łącząca granicę państwa z Niemcami w Kołbaskowie z drogą ekspresową S3.

  • A8 – Autostradowa Obwodnica Wrocławia

  • A18 – połączenie autostrady A4 z granicą państwa z Niemcami w Olszynie i dalej niemiecką autostrada A15 prowadzącą w kierunku Berlina.

W planach jest budowa autostradowego ringu wokół Warszawy - autostrady A50. 

Kierowcy mają do dyspozycji 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 km autostrad. Składa się na to obecnie sześć autostrad, z czego na trzech z nich (A1, A2, A4) pobierane są opłaty. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach zarządzanych przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica), a także na trzech odcinkach koncesyjnych (A1 Rusocin - Nowa Wieś, A2 Konin - Świecko, A4 Kraków - Katowice).

Opłaty na autostradach w Polsce - gdzie i ile zapłacimy

Łączna długość autostrad zarządzanych przez GDDKiA wynosi 1244 km, z czego 261,4 km stanowią trasy płatne. W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się 468 km autostrad, z czego opłatami objęte jest 451 km. Od 1 lipca 2020 r. za pobór opłaty elektronicznej za przejazd płatnymi odcinkami autostrad w ramach systemu viaTOLL odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Niemal 140 km autostrad w realizacji, kolejne 114 km w przetargu

W większości sieć autostrad w Polsce ma po dwa pasy ruchu na przeciwnych jezdniach. Jedynie na odcinkach przechodzących w pobliżu lub przez aglomeracje miejskie, liczba pasów zwiększa się. Tak jest na autostradzie A1 w województwie śląskim, A2 na obwodnicy Poznania i odcinku Pruszków - Konotopa na wlocie do Warszawy, A4 na przejściu przez konurbację górnośląską czy też części obwodnicy Krakowa, a także na A8 stanowiącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia. Budowany obecnie odcinek A1 Tuszyn – Częstochowa, będzie najdłuższym odcinkiem autostrady o trzypasowym przekroju szlakowym. Palmę pierwszeństwa straci po poszerzeniu o dodatkowy pas ruchu A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. - Praktycznie wszystkie oddane w ostatnich latach dwupasowe odcinki autostrad, dla których prognozy ruchu wskazywały jego znaczący wzrost, mają rezerwę terenu pod ewentualną dobudowę dodatkowego pasa ruchu – dodają drogowcy.

Mapa stanu budowy autostrad w Polsce

Mapa autostrad w Polsce: odcinki gotowe, w realizacji, przetargu i planach

Mapa autostrad w Polsce: odcinki gotowe (czarny), w realizacji (czerwony), przetargu (zielony) i projektowaniu (żółty). Mapa: GDDKIA

Autostrada A1

  • w eksploatacji: 483,4 km, w tym ok. 331 km w zarządzie GDDKiA, a ok. 152 km w zarządzie koncesjonariusza: Gdańsk Transport Company na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe)
  • w realizacji: 80,7 km
  • łącznie: 564,1 km

Autostrada A1 to jedyna w Polsce autostrada biegnąca na linii północ-południe. Zwana „ Autostradą Bursztynową”. A1-ka łączy Gdańsk (węzeł Rusocin) z przejściem granicznym z Republiką Czeską w Gorzyczkach (węzeł Świerklany-Gorzyczki). Leży w VI transeuropejskim korytarzu transportowym, stanowiąc część potężnej trasy europejskiej bezpośredniej E75, liczącej 5639 km i biegnącej z północno-wschodniej Norwegii przez Finlandię, Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię aż do miasta Sitia na greckiej Krecie.

W budowie znajdują się odcinki autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy.  To 81 kilometrów podzielonych na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim). W zależności od daty podpisania umowy, aktualne zaawansowanie prac waha się od 38 do 72 proc. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Za dwa lata po trzy pasy na całej A1 Tuszyn – Częstochowa. W tym roku pierwsze odcinki

 Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa - odcinki w budowie

Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa - odcinki w budowie. Mapa: GDDKIA

Kierowcy mają obecnie do dyspozycji nową betonową jezdnię na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy. To blisko 57 km trasy, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na kolejnych czterech kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu.

Budowa autostrady A1 zakończy się w 2022 r. W 2021 roku zostanie udostępnione 39,6 km tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km).

 

Autostrada A2

w eksploatacji: 487,5 km, w tym ok. 232,5 km w zarządzie GDDKiA (z czego 99 km płatne na odcinku Konin - Stryków), a ok. 255 km (z czego 238 km płatne) w zarządzie koncesjonariusza: Autostrada Wielkopolska na odcinku Konin - Świecko

  • w realizacji: 24,5 km
  • w przetargu: 76,3 km
  • w przygotowaniu: 32,3 km
  • łącznie: 620,6 km

Autostrada A2 zwana „Autostradą Wolności” (nazwana tak na pamiątkę 25 rocznicy pierwszych częściowo wolnych wyborów parlamentarnych z 1989 roku) ma stanowić równoleżnikowe połączenie między Świeckiem na granicy polsko-niemieckiej, Poznaniem, Warszawą i Kukurykami na przejściu granicznym z Białorusią. Autostrada A2 to część trasy europejskiej E30, wiodącej z irlandzkiego portu Cork do Omska w Rosji, uznawanej za najważniejszy dla samochodów ciężarowych europejski szlak drogowy na osi wschód-zachód. Swój bieg zaczyna w województwie lubuskim, kontynuując niemiecką autostradę A12 (biegnącą do Berlina). Obecnie kierowcy doajadą nią od zachodniej granicy do Warszawy i dalej do Mińska Mazowieckiego. 

W związku z dużym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą, podjęta została decyzja o dobudowie na długości ok. 89 km dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni na tym odcinku. Trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej dla tego poszerzenia. Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą również postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu. Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. - Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r. – informuje GDDKIA. 

Nawet po cztery pasy na A2 Łódź - Warszawa

W połowie 2020 roku przybyło 15 kilometrów autostrady A2 od Warszawy (węzeł Lubelska) do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Udostępniono również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17 (obwodnica Warszawy).

Swoich wykonawców mają dwa odcinki A2-ki za Mińskiem Maz. tj. pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. Na początku grudnia zeszłego roku została wybrana najkorzystniejsza oferta w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów o długości ok. 13 km.

Realizacja autostrady A2 coraz bliżej wschodniej granicy

W przetargu na realizację znajduje się zaś odcinek A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. 23 grudnia 2020 r. poznaliśmy oferty na zaprojektowanie i budowę 19-kilometrowego fragmentu autostrady A2 pomiędzy węzłem Siedlce Zachód a rejonem miejscowości Malinowiec, a niecałe dwa tygodnie później (5 stycznia br.) na realizację około 12,5-kilometrowego fragmentu tej trasy pomiędzy węzłem Łukowisko a rejonem miejscowości Swory. Pisaliśmy o tym tutaj:

Intercor z najtańszą ofertą na odcinek autostrady A2 Siedlce – Biała Podlaska

Mapa autostrady A2 Warszawa - Terespol - odcinki gotowe, w realizacji i przetragach

Mapa autostrady A2 Warszawa - Terespol - odcinki gotowe, w realizacji i przetargach. Mapa: GDDKIA

Ponadto ruszył przetarg na projekt ostatniego, około 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 na wschód od Warszawy, od węzła Biała Podlaska do granicy z Białorusią.

GDDKIA szuka projektanta A2 od Białej Podlaskiej do wschodniej granicy 

 

Autostrada A4

  • w eksploatacji 667 km, w tym:
  • około 606 km w zarządzie GDDKiA (z czego 162,4 km płatne na odcinku Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Gliwice Sośnica),
  • około 61 km w zarządzie koncesjonariusza: Stalexport Autostrada Małopolska SA; Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska).

A4-ka kontynuuje bieg niemieckiej autostrady A4 z kierunku Drezna a także wpisuje się w ciąg europejskiej trasy bezpośredniej wschód-zachód E40 – najdłuższej trasy europejskiej, liczącej ok. 8000 km, zaczynającej się w Calais nad Kanałem La Manche we Francji a kończącej w Kazachstanie, nad granicą z Chinami. W okolicach Bolesławca, na węźle Krzyżowa, droga łączy się z autostradą A18 a na Górnym Śląsku (węzeł Gliwice-Sośnica) z autostradą A1. Autostrada dobiega do Korczowej (granica z Ukrainą).

Autostrada A4 jest najdłuższą autostradą w Polsce. Przebiega przez wszystkie województwa południowej Polski i największe miasta regionu jak Legnicę, Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów i Tarnów. Jej budowa zakończyła się latem 2016 roku, po oddaniu ostatniego 40-kilometrowego odcinka między Rzeszowem a Jarosławem. Obecnie na rozbudowę czekają najbardziej obciążone fragmenty trasy tj. Wrocław – Krzyżowa i okolice Krakowa.

- Rozpoczęliśmy prace przygotowawcze zmierzające do poprawy warunków jazdy na odcinku dolnośląskim autostrady A4. 29 grudnia 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. Postępowania dotyczą opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz Programem funkcjonalno-użytkowym – wyliczają drogowcy. Pisaliśmy o tym wcześniej:

Powstanie dokumentacja dla A4 Krzyżowa – Wrocław. To krok do budowy autostrady i drogi S5

Mapa odcinka autostrady A4 objętego rozbudową lub budową w nowym sladzie

Mapa odcinka autostrady A4 objętego rozbudową lub budową w nowym śladzie. Mapa: GDDKIA

 

Pierwszy przetarg dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy istniejącej autostrady A4. Drugie postępowanie, ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy lub rozbudowy A4 wraz z budową S5.

Zmiany będą też na obwodnicy Krakowa. W połowie grudnia zawarto umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu, o długości 900 m, jezdni prawej na istniejącym odcinku A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej (Południowa Autostradowa Obwodnica Krakowa). Wykonawcą zadania jest Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, które wyceniło wszystkie prace na 14,48 mln zł. Pisaliśmy o tym tutaj:

A4 Autostradowa Obwodnica Krakowa będzie rozbudowana. Wkrótce pierwsza umowa

To jednak nie koniec prac związanych z rozbudową autostrady A4 w województwie małopolskim. 22 grudnia 2020 r. ruszył przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki).

 

Autostrada A18

  • w realizacji: 33,6 km
  • w przetargu: 37,8 km
  • łącznie: 71,4 km

Autostrada A18 to najdłuższa z krótkich autostrad – stanowi połączenie niemieckiej autostrady A15 z polską A4-ką. To także ostatni odcinek, biegnącej z Berlina, 240-kilometrowej trasy europejskiej E36. Droga zaczyna bieg na polsko-niemieckiej granicy w Olszynie a kończy na węźle Krzyżowa nieopodal Bolesławca, gdzie spina się z autostradą A4. Podobnie jak A6, A18-ka także powstała jeszcze w latach trzydziestych XX wieku.

Od 2006 roku kierowcy pomiędzy Olszyną i Golnicami mają do dyspozycji nową, betonową, północną jezdnię przyszłej autostrady A18. W drugim etapie prac zniknie 70 km starej, pamietającej jeszcze czasy II wojny światowej, betonowej jezdni południowej, a w ramach dostosowania drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady przebudowane zostaną węzły, pasy włączania i wyłączania z MOP, a także przejścia dla zwierząt. Prace podzielono na kilka odcinków:

W budowie autostrada A18 w kierunku zachodniej Europy. Raport z prac

  • od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

  • od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.

  • od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - wybrano najkorzystniejszą ofertę, podpisanie umowy w I kw. 2021 r.

  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice (ponad 21 km) - wybrano najkorzystniejszą ofertę, podpisanie umowy w I kw. 2021 r.

Realizacja autostrady A18 w podziale na odcinki

Realizacja autostrady A18 w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA

Dwa odcinki A18, od granicy państwa do okolic węzła Iłowa, są już w realizacji, a dwa kolejne do węzła Golnice na terenie woj. dolnośląskiego, są na etapie końcowym procedury przetargowej. Na te ostatnie dwa odcinki wybrani już zostali wykonawcy, podpisanie umów planowane jest na I kwartał 2021 roku.

DK18 zmieni się w autostradę A18 – znamy wykonawcę ostatniego odcinka 

A6 obwodnica Szczecina i A8 obwodnica Wrocławia

Autostrada A8

  • w eksploatacji: 22,7 km

A8 spełnia bardzo ważną dla Wrocławia rolę – jest jego obwodnicą. 22-kilometrowa droga otacza stolicę województwa dolnośląskiego od zachodu i północy, łącząc węzły Kobierzyce, Wrocław Północ (połaczenie z S5) i Wrocław-Psie Pole (gdzie łączy się drogą ekspresową S8). A8-ka, jak cała droga krajowa nr 8, wpisuje się w ciąg trasy europejskiej pośredniej E67, relacji północ-południe, łączącej czeską Pragę z Helsinkami w Finlandii.

Autostrada A6

  • w eksploatacji: 28,8 km

Autostrada A6 to łącznik niemieckiej autostrady A11 ze Szczecinem. Jej długość to niespełna 30 km. W Polsce funkcjonuje jako południowa obwodnica Szczecina. Od granicy z Niemcami w Kołbaskowie biegnie do drogi ekspresowej S3, gdzie kończy swój bieg na węźle Rzęśnica. A6-ka to część trasy europejskiej pośredniej E28, łączącej Berlin z białoruskim Mińskiem.

Dwie krótkie autostrady A6 i A8 są już w całości dostępne dla kierowców. Nie oznacza to jednak końca prac nad rozwojem związanej z nimi infrastruktury. Na początku września 2020 GDDKIA zleciła wykonanie Regionalnego Projektu Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I. Dzięki temu Autostradowa Obwodnica Wrocławia (A8) zostanie wyposażona w jednolity, zintegrowany inteligentny system teleinformatyczny, umożliwiający uruchomienie usług ITS. W tym roku, wzdłuż niektórych odcinków A8, powstaną również nowe ekrany akustyczne.

Autostrada A4 i Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 z inteligentnym systemem teleinformatycznym ITS

Pod koniec wakacji, dzięki zatwierdzeniu Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury, przyznane zostało finansowanie na przygotowanie i realizację nowego wiaduktu na autostradzie A6, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej wraz z drogami dojazdowymi i placami do zawracania.

Dwie jezdnie autostrady A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnica bez utrudnień

9 grudnia 2020 roku kierowcy dostali przebudowany odcinek autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica o długości 3,5 km, który wcześniej oznakowany był jako droga ekspresowa.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na autostradzie A18 Jak dojadę - Wrocław Jak dojadę - Łódź