Na budowie S1, obejścia Węgierskiej Górki, zimą prace w tunelach
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-23
Odcinek Przybędza - Milówka jest jednym z realizowanych obecnie odcinków trasy S1 w woj. śląskim, która ułatwi dojazd z Mysłowic do granicy ze Słowacją. Realizacja nowego 8,5-kilometrowego odcinka w trybie projektuj i buduj wyniesie blisko 1,5 mld zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm w składzie: Mirbud (Lider), Kobylarnia (Partner), Prywatna Spółka Akcyjna „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż” (Partner) – umowa z października 2019 r.
Trasa S1 w woj. śląskim nabiera rozpędu
Droga ekspresowa S1 na obejściu Węgierskiej Górki będzie posiadała dwa typy przekroju:
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku,
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku.
W ciągu odcinka powstaną dwa tunele drogowe:
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m.
Ponadto powstaje duża estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m, mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 – łącznie siedem obiektów. Zadanie zakłada także rozbudowę węzła Przybędza i węzła Milówka. Zostaną one rozbudowane o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Trasa S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza dopiero w 2024 r.
Mapa drogi S1 Przybędza - Milówka, obejścia Węgierskiej Górki. Mapa: GDDKIA
Budowa trasy miała zakończyć się w 2023 roku, ale wystąpiły problemy przy realizacji tunelu i wstrzymano prace. Potrzebna była ekspertyza i działania naprawcze. Dzisiaj drogowcy zapowiadają, że nowa drogą S1 kierowcy ominą Węgierską Górkę w III kwartale 2024 roku.
W listopadzie ubiegłego roku przekroczono półmetek prac i przebito dwukomorowy tunel, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Obecnie z uwagi na okres zimowy prace prowadzone są głównie w tunelach.
Budowa drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, styczeń 2023 - prace w tunelach. Zdjęćia: GDDKIA
Tunel pod Baranią Górą ma długość 830 m (zachodni 834 m, a wschodni 807 m) a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.
Teraz wykonawca skupia się na drążeniu drugiego, dłuższego tunelu, który będzie miał 1000 m. Tunel powstaje w stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń.
Oba tunele na S1 Przybędza – Milówka powstają w technologii NATM (New Austrian tunnelling method).
Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.