1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Trasa S1 w woj. śląskim nabiera rozpędu

Trasa S1 w woj. śląskim nabiera rozpędu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-01-04
  4. Aktualizacja: 2023-02-05
Trasa S1 w woj. śląskim nabiera rozpędu
Budowa S1 Przybędza - Milówka, obejścia Węgierskiej Górki stan na koniec grudnia 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcy biorą się za budowę ostatnich brakujących odcinków drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem. Prace prowadzone są na odcinkach Podwarpie – Dąbrowa Górnicza i na obwodnicy Węgierskiej Górki. To obecnie najważniejsza inwestycja drogowa na terenie woj. śląskiego.

Odcinki drogi ekspresowej S1 na etapie budowy to:

  • prawie 7 km drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o wartość ponad 364 mln zł,

  • prawie 40 km drogi ekspresowej S1 Bieruń - Bielsko-Biała, na czterech zadaniach realizacyjnych o łącznej wartości ponad 3 mld zł,

  • 8,5 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką (obejście Węgierskiej Górki) o wartość ponad 1,5 mld zł.

 

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza dopiero w 2024 r.

W tym roku kierowcy zyskali ponad 5 km komfortowego przejazdu po nowej, równej i szerszej jezdni w kierunku Dąbrowy Górniczej. Ruch na razie odbywa się po warstwie wiążącej, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Wykonawca udostępnił również dwie kładki nad drogą krajową w Dąbrowie Górniczej - jedną w rejonie ulicy Karsów, a drugą w rejonie ulicy Kusocińskiego. Dzięki temu piesi i rowerzyści mogą komfortowo i bezpiecznie przemieszczać się nad przebudowywaną drogą.

Umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7 km DK1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza zawarto z firmą Budimex we wrześniu 2020 r.. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dla części robót wykonawca wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej decyzji ZRID.

Obecne zaawansowanie rzeczowe robót to około 47 proc. - Ze względu na przedłużające się procedowanie decyzji administracyjnych wykonawca złożył roszczenia terminowe. To, czy planowany do grudnia 2023 r. czas realizacji tej inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu zamiennej decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy. Z jego deklaracji wynika, że zakończenie inwestycji powinno nastąpić w połowie 2024 r. – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa drogi S1 w Dabrowie Górniczej, grudzień 2022 r. Budowa drogi ekspresowej S1 w Dabrowie Górniczej, grudzień 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA

40 km S1 Mysłowice - Bielsko-Biała

Realizację tej dwujezdniowej, dwupasowej trasy S1 z rezerwą pod trzeci, podzielono na cztery krótsze odcinki i na wszystkie są już umowy z wykonawcami. Ich łączna wartość to niespełna 2,3 mld zł.

Dwa odcinki drogi S1, tworzące 27-kilometrowy ciąg trasy od Oświęcimia do Bielska-Białej są już w budowie. Natomiast dwa, pomiędzy Mysłowicami i Oświęcimiem, na etapie uzyskiwania warunków technicznych, uzgodnień, opinii oraz opracowywania projektu budowlanego do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zgodnie z podpisanymi umowami kierowcy z całej 40-kilometrowej trasy powinni skorzystać przed końcem 2025 r.

  • S1 Mysłowice - Bieruń, długość 10 km, umowę o wartości ok. 490 mln zł podpisano 4 lipca 2022 r. z firmą Budimex. Obecnie trwa etap projektowania, planowany termin złożenia wniosku o ZRID to połowa 2023 r. Na odcinku zlokalizowane będą dwa węzły drogowe: Mysłowice Kosztowy i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.

  • S1 Bieruń - Oświęcim, umowę o wartości ok. 212,7 mln zł drogowcy zawarli 30 listopada 2021 r. z firmą Strabag. - Jesteśmy na końcowym etapie projektowania. Ponowny wniosek o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zaktualizowany o zapisy nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez GDOŚ 3 października 2022 r. - został złożony w listopadzie 2022 r. – informuje katowicki oddział GDDKIA.

    W ramach zadania powstanie fragment S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Na tym odcinku zostanie wybudowany węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.

  • S1 Oświęcim - Dankowice, długość 15,2 km, umowę o wartości ok. 990 mln zł zawarto 14 maja 2020 r. z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.

  • S1 Dankowice - Bielsko-Biała, długość 12 km, umowę o wartości ok. 587 mln zł podpisano 3 sierpnia 2020 r. z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Powstaną dwa węzły drogowe Stara Wieś i Bielsko-Biała Hałcnów, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi.

 Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko - Zadroń - stan realizacji

Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko - Zadroń - stan realizacji. Jako ostatnią zawarto umowę na odc. Mysłowice - Bieruń. Mapa: GDDKIA


S1 Przybędza – Milówka, obwodnica Węgierskiej Górki

Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1 na Śląsku, która ułatwi dojazd z Mysłowic do granicy ze Słowacją, jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 r. GDDKIA podpisała umowę z konsorcjum firm w składzie: Mirbud (Lider), Kobylarnia (Partner), Prywatna Spółka Akcyjna „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż” (Partner), o wartości blisko 1,5 mld zł. na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku.

Jaki jest stan budowy S1 – obejścia Węgierskiej Górki?

22 listopada wykonawca przebił dwukomorowy tunel na S1, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.

Prace przy drążeniu tunelu na S1 w masywie Baraniej Góry

Prace przy drążeniu tunelu na S1 w masywie Baraniej Góry. Zdjęcia: GDDKIA

Zaawansowanie rzeczowe robót budowlano-montażowych wynosi około 54 procent. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego prawie kilometrowego, również dwunawowego, tunelu.

W międzyczasie wykonano już prawie 1,4 mln m3 wykopów i 250 tys. m3 nasypów przy budowie korony drogi. Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych.

Piękne estakady w ciągu przyszłej trasy S1 na południu Polski
Piękne estakady w ciągu przyszłej trasy S1 na południu Polski. Zdjęcia: grudzień 2022 r.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka