Na budowie S1 Oświęcim – Dankowice wykonano ponad 60 procent prac. Kiedy otwarcie S1?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-01-09
Odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Dankowice będzie miał długość 15,6 km. W ciągu odcinka powstaną trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze oraz 18 obiektów mostowych i 13 przepustów. Tak duża liczba mostów jest konieczna z uwagi na teren obfitujący zbiorniki wodne i rzeki.
Nowa S1 w Dąbrowie Górniczej będzie później
Aktualne zaawansowanie robót wynosi 62 procent. Jak zapewniają drogowcy obecnie budowa ekspresówki przebiega bez zakłóceń, prace odbywają się zgodnie z harmonogramem. GDDKIA udostępniła najnowsze zdjecia z budowy S1 - pokazują one zaawansowanie prac:
Budowa drogi S1 Oświęcim - Dankowice - zdjecia styczeń 2024
Zdjęcia: GDDKIA
Parametry techniczne S1 Oświęcim – Dankowice:
- liczba jezdni i pasów ruchu: 2 x 2 (z rezerwą pod trzeci pas ruchu w pasie dzielącym)
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- szerokość poboczy: 0,75 m lub większa, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska
- obciążenie: ton/oś 115 kN/oś.
Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Porr S.A. i Mota-Engil Central Europe S.A. Budowa ruszyła jesienią 2022 roku i według umowy zakończyć się ma z końcem lipca br. Termin raczej nie zostanie dotrzymany, bo długo trwało uzyskiwanie decyzji ZRID. Procedura przeciągała między innymi dlatego, że S1 przechodziła przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole. Rozpoczęcie robót budowlanych opóźniło się o około półtora roku. Wykonawca złożył już roszczenia terminowe, szacowanym terminem oddania tej trasy jest więc bardziej koniec 2024 roku.
GDDKIA: W 2024 roku oddamy 175 km nowych dróg
Zdjęcia: GDDKIA
Prawie 40 km odcinek drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą podzielono na cztery mniejsze zadania. Obecnie wszystkie są już na etapie realizacji Jak zaznaczają drogowcy, oddawanie do ruchu odcinków zależne będzie od możliwości skomunikowania ich z istniejącą/budowaną siecią drogową, np.: budową obwodnicy Oświęcimia. Według aktualnych umów zakończenie budowy S1 przewidywane jest:
- odcinek I/B węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Bieruń (bez węzła) na 4 października 2025 r.
- odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na 15 grudnia 2024r.
- odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice na 26 lipca 2024 r.
- odcinek III Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) na 22 sierpnia 2024 r.
Przypominamy, że w budowie jest także obwodnica Węgierskiej Górki, tj. S1 Przybędza – Milówka. Kierowcy pojadą nią na przełomie 2024/2025 r.
Droga ekspresowa S1 docelowo będzie miała 135 km długości. Trasa połączy Pyrzowice z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.