Na obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej OAW i drogę S10 potrzeba dużo czasu i pieniędzy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-10-07
Na początku 2021 roku poznaliśmy preferowany przez GDDKIA przebieg korytarza dla budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50 i autostrady A50 oraz drogi S10 łaczącej A1 z OAW. Korytarze mają ok. 5 km szerokości i są "widełkami" do wyboru optymalnego korytarza dla dalszych prac projektowych.
Kolejnym etapem prac projektowych dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej OAW oraz drogi ekspresowej S10 będzie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Ogłoszenie przetargu i zlecenie opracowania wykonawcy będzie możliwe po zapewnieniu finansowania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych planuje etapowe zlecanie poszczególnych odcinków inwestycji. W pierwszej kolejności (po zapewnieniu finasowania planowane na IV kwartał br.) mają ruszyć przetargi na opracowanie STEŚ dla trasy S10 oraz zachodniej części OAW łączącej się z drogą S7 w okolicy Płońska i okolicy Grójca. Projektanci przedstawią możliwe warianty przebiegu drogi we wskazanym, optymalnym korytarzu.
Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy
Mapa przebiegu korytarzy drogi ekspresowej S10 od A1 do OAW. Mapa: GDDKIA
Dla pozostałej części OAW, przebiegającej na wschód od S7 - w sąsiedztwie Zalewu Zegrzyńskiego, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, Mińska Mazowieckiego, Otwocka czy Wiązownej drogowcy chcą jeszcze ponownie przeanalizować istniejące korytarze i uwarunkowania sieciowe. To odpowiedź na zgłoszone przez mieszkańców i samorządy głosy dotyczące wskazanego w SK korytarza tzw. "korytarz czerwony".
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej na mapie drogowej w 2035 r. Mapy z wariantami jej przebiegu
Mapa korytarzy przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej A50/S50. Mapa: GDDKIA
Preferowany korytarz dla OAW w ciągu drogi ekspresowej S50 ma długość 165 km, a w jego ciągu zaplanowano ok. 15 węzłów. Szacowany koszt realizacji to 10,9 mld zł. W przypadku południowego odcinka OAW, jako autostrady A50 długość korytarza to 98 km z ok. 10 węzłami, a szacowany koszt to 7,5 mld zł. Z kolei najkorzystniejszy korytarz pzrebiegu drogi S10 ma długość 100 km, a w jego ciągu powstanie 8 węzłów drogowych. Szacowany koszt całościowy wynosi 4,7 mld zł.
- Przed skierowaniem inwestycji do dalszych prac studialnych weźmiemy pod uwagę aktualne dane, poszukamy rozwiązań akceptowalnych zarówno pod kątem społecznym, ekonomicznym, technicznym, ruchowym, komunikacyjnym, jak i środowiskowym. Zależy nam na wskazaniu do dalszych prac wariantu, który będzie miał szanse na realizację, a w efekcie przyniesie korzyści dla wszystkich zainteresowanych – dodają przedstawiciele GDDKIA.
Projektanci zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu drogi. Ustalenie docelowego przebiegu nastąpi w procedurze wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Rozwiązanie, dla którego zostanie wydana DŚU, na kolejnych etapach prac projektowych będzie podlegało dalszym uszczegółowieniom. Poszczególne kroki na etapach decyzji administracyjnych będą prowadzone z udziałem społeczeństwa, organizacji pozarządowych i innych interesariuszy w ramach spotkań informacyjnych oraz konsultacji społecznych.
- Studium korytarzowe dla OAW i S10 wykazało zasadność budowy tych tras i pozwoliło wskazać kierunek do dalszego uszczegóławiania na kolejnym etapie opracowywania dokumentacji przygotowawczej. Studium stanowiło także bazę dla opracowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) w zakresie drogowym. Proces opracowania i konsultacji SSL prowadziła spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – podkreśla resort infrastruktury.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma wyprowadzić ruch tranzytowy z Warszawy i okolicznych miejscowości. Zdjęcia: GDDKIA
Realizacja Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej tłumaczona jest potrzebą nie tylko planów budowy CPK, ale również usprawnienia i uporządkowania połączeń drogowych w rejonie Warszawy i okolicznych miejscowości. Powiązaną inwestycją jest dokończenie realizacji obecnej małej obwodnicy stolicy, która usprawni dojazd z obszaru aglomeracji warszawskiej, jak i pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Dla bezpiecznej i komfortowej obsługi komunikacyjnej potrzebna jest również budowa dużej obwodnicy (OAW), która przejmie ruch tranzytowy na wszystkich kierunkach.