Na Podlasiu w realizacji niemal cała trasa Via Carpatia
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-09-08
Podpisane ostatnio (6 września) umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu wydłużają realizowaną trasę o 25 kilometrów. Są to: 9 km fragment Haćki - Bielsk Podlaski oraz 15,9 km odcinek Boćki - Malewice. W sumie w woj. podlaskim jest już w realizacji 81 km szlaku Via Carpatia (na osi północ - południe). Umowy finalizują kolejne dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim.
S19 Haćki - Bielsk Podlaski jako obwodnica Bielska
Ten 9-kilometrowy fragment „eski” jest bardzo istotny dla ruchu tranzytowego, który obecnie przechodzi przez centrum Bielska Podlaskiego. Po wybudowaniu nowej S19-ki wraz z dwoma węzłami - Bielsk Północ (skrzyżowanie z istniejącą DK19) i Bielsk Zachód (skrzyżowanie z DK66) - tranzyt na osi północ-południe (Białystok - Lublin) ominie miasto od zachodu.
W ramach zadania powstanie siedem wiaduktów i dwanaście przejść dla małych i dużych zwierząt. Ponadto zgodnie z decyzją środowiskową powstaną m.in. ogrodzenia zabezpieczające przed przedostawaniem się zwierząt na drogę, zbiorniki kompensacyjne dla płazów i nasadzenia na obszarze ponad 3 ha. Wybudowany zostanie też Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi (w rejonie węzła Bielsk Podlaski Zachód).
Kontrakt o wartości 325,98 mln zł zrealizuje firma Budimex.
S19 Boćki - Malewice
To dłuższy, bo prawie 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy węzłem Boćki a rejonem miejscowości Malewice, obok której ten fragment S19 będzie się kończył.
Wraz z jezdnią powstanie dziesięć wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Tutaj również decyzja środowiskowa, oprócz standardowych urządzeń ochrony środowiska, przewiduje siatkę dogęszczającą i nasadzenia na obszarze ok. 5,7 ha.
Kontrakt o wartości 343,58 mln zł zrealizuje firma Strabag.
Strabag wybuduje S19 Boćki –Malewice w woj. podlaskim
Oba odcinki mają być wybudowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa, z konstrukcją przystosowaną do obciążeń 11,5 tony na oś. Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest – w obu przypadkach - na I kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku planowane jest pod koniec I kwartału 2025 r.
Mapa realizowanej drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Mapa: GDDKIA
Na podpisanie umów czekają jeszcze dwa podlaskie odcinki Via Carpatii: Bielsk Podlaski - Boćki oraz Malewice - Chlebczyn. W pierwszym przypadku GDDKIA czeka na wyjaśnienia wykonawcy do złożonej oferty, w drugim trwa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Poza szlakiem Via Carpatia powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
Via Carpatia na terenie Polski to szlak wykorzystujący przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych S19, S16 i S61. Będzie liczył nieco ponad 700 km długości.