1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Na węzeł DK81/86 w Katowicach poczekamy rok dłużej. W najbliższym czasie nowa jezdnia na Tychy i łącznica

Na węzeł DK81/86 w Katowicach poczekamy rok dłużej. W najbliższym czasie nowa jezdnia na Tychy i łącznica

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-13
Na węzeł DK81/86 w Katowicach poczekamy rok dłużej. W najbliższym czasie nowa jezdnia na Tychy i łącznica
Prace budowlane na węźle DK81/86 w Katowicach. Zdjęcia: GDDKIA
Przebudowa węzła drogowego - skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) to największa inwestycja drogowa w Katowicach od kilkunastu lat. Niestety realizowana z dużymi opóźnieniami. Mieszkańcy i kierowcy zmagają się z utrudnieniami od 2019 roku. Stopniowo udostępniane są kolejne etapy inwestycji. Do końca wakacji oddany do ruchu zostanie 700 metrowy odcinek jezdni zachodniej DK 86 w stronę Tychów. W ciągu kilku tygodni otwarta zostanie również bezkolizyjna łącznica, która łączy drogę krajową 81 z drogą krajową 86. Niestety na połączenie z A4 trzeba poczekać do przyszłego roku.

„Osiemdziesiątka szóstka" to jedna z najczęściej użytkowanych dróg krajowych w Polsce. Przed rozpoczęciem prac każdego dnia przejeżdżało nią około 55 tysięcy pojazdów. Prowadzona w tym miejscu inwestycja polega m. in. na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki. Inwestorem jest Urząd Miasta Katowice. Wykonawcą jest sopocka spółka NDI.

Aktualnie realizowana jest budowa obu jezdni wschodnich drogi krajowej 86. Trwa też budowa, zaprojektowanych w ciągu tej drogi, trzech wiaduktów W2, W3 i W4. Wiadukty przebiegają nad liniami kolejowymi i nad ulicą Kolistą. Prowadzone są również roboty ziemne, wzmacniany jest istniejący nasyp pomiędzy obiektami W1 i W2 oraz prowadzona jest budowa konstrukcji nawierzchni drogowej na odcinkach drogowych DK-86. Poza tym wykonywane są dwa przejścia podziemne w technologii żelbetowej, monolitycznej.

Wykonawca – sopocka firma NDI, zapowiada, że w we wrześniu do ruchu zostanie oddana łącznica bezkolizyjna (łącząca DK-81 i DK-86) umożliwiająca wjazd z ulicy 73 Pułku Piechoty na ulicę Pszczyńską w kierunku na Tychy, a już do końca wakacji 700-metrowy, odcinek jezdni zachodniej DK-86 w stronę Tychów, od wiaduktu nad ulicą Kolistą do skrzyżowania z ulicą Górniczego Stanu.

- W czasie prowadzonych prac stosowane są najnowocześniejsze technologie. W ubiegłym tygodniu zakończyło się wzmacnianie podłoża w rejonie wiaduktu drugiego – wykorzystywana jest tam innowacyjna metoda tzw. „trench-mix”. W podobny sposób wzmocnione zostało również podłoże przy wiadukcie trzecim. Na realizowanej inwestycji stosuje się również kilka sposobów wzmocnień słabego podłoża. Oprócz innowacyjnego „trench – mix” wykorzystuje się także kolumny DSM oraz tradycyjną wymianę gruntu (zastosowano je np. na żelbetowych przejściach podziemnych). Z kolei na odcinkach drogowych, w ramach robót dodatkowych, realizowane jest wzmocnienie istniejącego nasypu DK 86 za pomocą kolumn DSM. Wzmocnienie to sięga głębokości do 14 metrów, a projektowana długość kolumn to 14 tysięcy metrów. To praca na najbliższe dwa miesiące – informuje Adam Owsiany, dyrektor projektu w firmie NDI.

Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego miała zakończyć się w pierwszej połowie 2021 roku. Po drodze pojawiły się liczne problemy. Miasto wielokrotnie aneksowało umowę, ostatecznie węzeł będzie droższy i powstanie prawie rok później (czerwiec 2022). Niestety kierowcy nie mogą liczyć na szybkie otwarcie połączenia między DK86 – ulicy Pszczyńską a autostradą A4. Jego otwarcie będzie możliwe dopiero pod koniec inwestycji, z uwagi na ryzyko zakorkowania i tak już obciążonej ruchem DK86.

Obecnie katowiccy urzędnicy zapewniają, że obecne prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano już m. in. budowę obu jezdni drogi krajowej 81 o długości 1 km. Przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego, które kolidowały z projektowanym układem drogowym oraz sieci ciepłownicze, gazowe, teletechniczne, elektroenergetyczne i te należące do kopalni KWK Murcki-Staszic. Wykonawca jest na ostatnim etapie przełączeń magistrali wodociągowej, która jest własnością Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. W ramach tej inwestycji przebudowywana jest sieć na długości ponad 1300 metrów. Jest to ostatni etap prac, w węźle W4.

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny.

Koszt całej inwestycji sięga 247,5 milionów, z czego 210 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 81 Utrudnienia na drodze 86 Jak dojadę - Katowice